آیا بوراکس برای کارهای خانگی شما ایمن است؟

به گزارش فیس راز، بوراکس را یک آفت کش غیر سمی می نامند که نه تنها برای کشتن مورچه ها و سوسک ها استفاده می گردد، بلکه در محصولات تمیز کننده، شوینده های لباسشویی و لوازم آرایشی نیز استفاده می گردد.

آیا بوراکس برای کارهای خانگی شما ایمن است؟

به نظر می رسد که این نمک معدنی طبیعی که از بور به دست می آید، آنطور که پیش بینی می شد غیر سمی نیست. در واقع، مطالعات نشان می دهد که خوردن و استنشاق بوراکس می تواند منجر به عوارض جانبی بزرگی از مسائل تنفسی گرفته تا مسائل گوارشی گردد. به علاوه، استفاده موضعی از آن می تواند باعث تحریکات پوستی مانند اگزما و احساس سوزش گردد.

علاوه بر این، این ماده معدنی یک عنصر رایج در دستور العمل های اسلایم بچه ها است. ما از مطالعات می دانیم که بچه ها در معرض افزایش خطر عوارض جانبی بوراکس هستند و حتی دوزهای کوچک آن می تواند بسیار سمی باشد.

به نظر می رسد که سدیم بورات را نمی توان بی خطر در نظر گرفت و زمانی که از آن برای تمیز کردن خانه یا به عنوان آفت کش استفاده می گردد، باید اقدامات احتیاطی جدی انجام گردد.

بوراکس چیست؟

بوراکس یک پودر معدنی سفید است که معمولاً برای تمیز کردن خانه و لباس شویی استفاده می گردد. پودر قلیایی که به آن سدیم تترابورات یا بورات سدیم نیز می گویند، نمک اسید بوریک است.

نام بوراکس از کلمه بوراک به معنای سفید در فارسی گرفته شده است. این ماده معدنی برای قرن ها به عنوان شار برای لحیم کاری استفاده شده است. تحقیقات نشان می دهد که امروزه حدود 75 درصد از عرضه جهانی بوراکس در کالیفرنیای جنوبی استخراج می گردد، جایی که در دهه 1860 کشف شد.

بوراکس یک ترکیب بور است به رنگ سفید، پودری است و می تواند در آب حل گردد. شما می توانید به راحتی سدیم بورات را برای فروش در خانه یا فروشگاه های بزرگ پیدا کنید.

در محصولات خانگی، سدیم بورات برای از بین بردن لکه های کپک و قارچ یا سفیدک استفاده می گردد. بعلاوه در شوینده های لباسشویی به عنوان یک عامل سفید نماینده و خنثی نماینده بو استفاده می گردد.

شاید شناخته شده ترین کاربرد بوراکس به عنوان آفت کش باشد. اگرچه سمیت کمی در نظر گرفته شده است، اما مطالعات نشان می دهد که فقط استنشاق پودر معدنی می تواند منجر به عوارض جانبی جدی گردد.

بوراکس و اسید بوریک و سدیم بورات

نام شیمیایی بوراکس تترابورات سدیم یا بورات سدیم است. آنها یکی هستند.

اسید بوریک از چندین ماده معدنی بورات و آب نمک از جمله بوراکس ساخته می گردد. اسید بوریک از ترکیب بورات سدیم با یک اسید معدنی قوی مانند اسید هیدروکلریک ساخته می گردد.

این یک تصور غلط رایج است که این مواد ترکیب شیمیایی یکسانی دارند اما اینطور نیست. اسید بوریک یک ماده طبیعی نیست و از واکنش بوراکس و یک اسید معدنی ایجاد می گردد.

اسید بوریک یک اسید کریستالی سفید رنگ و حاوی اکسیژن است که از بور مشتق شده است. معمولاً برای کنترل آفات استفاده می گردد، اما در عوامل ضد عفونی نماینده، پودرهای دارویی، لوسیون های پوست، محصولات شوینده چشم و رنگ ها نیز وجود دارد.

اسید بوریک می تواند در دوزهای بسیار کمتر از بوراکس در صورت مصرف سمی باشد. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد که این ماده شیمیایی با اختلالات غدد درون ریز مرتبط است.

کاربردهای محبوب

بوراکس به علت اثرات ضدعفونی نمایندگی و سفید نمایندگی آن معمولا در محصولات پاک نماینده استفاده می گردد. علاوه بر نظافت خانه، نمک معدنی برای بسیاری از اهداف دیگر از جمله موارد زیر استفاده می گردد:

  • کنترل آفات و حشرات
  • لباسشویی و پاک نماینده لکه
  • خنثی نماینده بو
  • پاک نماینده کپک و قارچ
  • ترکیب ضد قارچ در خیساندن پا
  • در لعاب های مینا
  • پیشگیرنده آتش
  • محصولات غذایی بافت دهنده و غلیظ نماینده
  • عامل گیرنده سختی آب
  • عامل ذوب در جوشکاری آهن و فولاد
  • جزئی در شیشه، سرامیک و سفال
  • عامل بافرینگ در استخرها
  • در آتش بازی برای ایجاد رنگ سبز

سدیم بورات را می توان در بسیاری از محصولات آرایشی مانند لوسیون بدن، شامپو و بمب حمام یافت. در این محصولات به عنوان یک عامل امولسیون نماینده و بافر نماینده و بعلاوه یک نگهدارنده استفاده می گردد.

نمک معدنی بعلاوه با چسب ترکیب می گردد تا اسلایم بچه گانه درست گردد اما بسیاری از مقالات به اثرات سمی بالقوه این ترکیب اشاره نموده اند. به والدین توصیه شده است که به جای آن از دستور العمل های اسلایم بدون بوراکس استفاده نمایند.

آیا بوراکس ایمن است؟

با توجه به شبکه داده های سم شناسی موسسه ملی بهداشت، قرار گرفتن در معرض سدیم بورات ممکن است در بعضی موارد عوارض جانبی نامطلوب ایجاد کند.

مطالعات نشان داده اند که عوارض جانبی بوراکس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تحریک: ممکن است پس از استفاده موضعی بوراکس روی پوست، مو و چشم، تحریک ایجاد گردد. این می تواند منجر به واکنش های پوستی، مانند اگزما، احساس سوزش، برافروختگی پوست و درماتیت گردد.
  2. مسائل تنفسی: التهاب غشاهای مخاطی (منجر به برونشیت و لارنژیت) پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با بوراکس اتفاق افتاده است. مطالعات بعلاوه نشان می دهد که کارگران در معرض بوراکس خشکی دهان، بینی و گلو، سرفه خشک، خونریزی بینی، گلو درد، تنگی نفس و سفتی سینه را تجربه نموده اند.
  3. مسائل گوارشی: دوزهای بالای سدیم بورات منجر به مسائل گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال شده است.
  4. اثرات فراوریمثلی: مطالعات حیوانی نشان می دهد که سدیم بورات در دوزهای بالا ممکن است برای فراوری مثل و رشد سمی باشد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در Toxicology، دوزهای کشنده بوراکس برای انسان پنج تا شش گرم برای بچه ها و 10 تا 25 گرم برای بزرگسالان تخمین زده می گردد.

درست است که بسیاری از این عوارض جانبی بورات سدیم در اثر دوزهای بالا یا قرار گرفتن در معرض محل کار ایجاد می شوند اما گزارش هایی از عوارض جانبی پس از استفاده موضعی، حتی از لوازم آرایشی که شامل این ماده معدنی است، وجود دارد.

نگرانی در میان والدین این است که بوراکس معمولاً به عنوان یک عنصر در دستور العمل های اسلایم خانگی استفاده می گردد. این بدان معنی است که بچه ها نمک معدنی را لمس می نمایند و ممکن است آن را به وسیله انتقال دست به دهان بخورند.

از آنجایی که خوردن بوراکس در دوزهای 5 تا 10 گرمی می تواند برای بچه ها کشنده باشد، مهم است که بچه ها به هیچ وجه به این ماده دست پیدا ننمایند. این بدان معناست که آنها نباید با اسلایم بوراکس بازی نمایند، از محصولات بدن حاوی این ماده معدنی استفاده نمایند یا به مواد پاک نماینده بورات سدیم دسترسی داشته باشند.

بزرگسالانی که از محصولات ساخته شده با بورات سدیم برای تمیز کردن خانه، لباس شویی یا به عنوان آفت کش استفاده می نمایند، احتیاط های ایمنی زیر را دنبال نمایند:

  1. از بوراکس برای پوست خود استفاده نکنید. از محصولات بدن یا لوازم آرایشی حاوی این ماده معدنی اجتناب کنید.
  2. هنگام استفاده از محصولات پاک نماینده حاوی این ماده معدنی احتیاط کنید. برای جلوگیری از تماس دستکش بپوشید و قبل از شستن دست ها به چشم ها، بینی یا دهان خود دست نزنید.
  3. از محصولات پاک نماینده طبیعی که با مواد غیر سمی ساخته شده اند بهره ببرید.
  4. از بوراکس در دستور العمل های اسلایم بچه ها استفاده نکنید.
  5. از این ماده معدنی به عنوان آفت کش در داخل خانه خود استفاده نکنید.
  6. محصولات حاوی این ماده معدنی را در مکانی امن و دور از حیوانات خانگی و بچه ها نگهداری کنید.
  7. از استنشاق پودر بوراکس خودداری کنید.
  8. اگر بوراکس به وسیله یک کودک خورده یا استنشاق گردد (یا در مقادیر بیشتر به وسیله یک بزرگسال)، با اورژانس تماس بگیرید. این کار را انجام دهید حتی اگر از اندازه مصرف بی اطلاع هستید. پزشک متخصص توصیه های بیشتری را ارائه خواهد داد.

کلام آخر

بوراکس یا بورات سدیم یک نمک معدنی قلیایی است که از بور بدست می آید. این یک پودر سفید است که در طیف وسیعی از محصولات استفاده می گردد.

سدیم بورات یک آفت کش، سفید نماینده و ضد عفونی نماینده، امولسیفایر، غلیظ نماینده، کپک زدا و خنثی نماینده بو است. محصولات آرایشی بهداشتی، پاک نماینده های خانگی، شوینده های لباسشویی و در محصولات مختلف صنعتی کاربرد دارد.

اگرچه این ماده معدنی معمولاً یک ماده کم سمیت نامیده می گردد اما تحقیقات نشان می دهد که استنشاق، بلع و استفاده از آن می تواند عوارض جانبی عمده ای ایجاد کند. این عوارض جانبی شامل مسائل گوارشی و تنفسی، واکنش های پوستی و حتی مرگ می گردد.

منبع:

draxe

منبع: هفت گنج
انتشار: 13 آذر 1402 بروزرسانی: 13 آذر 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2397

به "آیا بوراکس برای کارهای خانگی شما ایمن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بوراکس برای کارهای خانگی شما ایمن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید