تصاویر زیباترین ایستگاه های متروی جهان ، مترو به مثابه اثر هنری

به گزارش فیس راز، تاشکند در ازبکستان، سیدنی در استرالیا، مسکو در روسیه، نیویورک سیتی در نیویورک، پاریس در فرانسه، دوحه در قطر و کائوسیونگ در تایوان دارای زیباترین ایستگاه های مترو در جهان هستند.

تصاویر زیباترین ایستگاه های متروی جهان ، مترو به مثابه اثر هنری

به گزارش خبرنگاران، خطوط مختلف مترو به مثابه یک شهر زیرزمینی به هم پیوسته جزو اماکن عمومی هستند که شهروندان ساعات زیادی را در آن صرف می نمایند، به همین علت زیبایی بصری آن بسیار مهم است. در زیر با چند مترو که معماری بی نظیر دارند، آشنا می شوید.

ایستگاه علیشیر نوایی در تاشکند ازبکستان

این ایستگاه یکی از تنها دو متروی موجود در آسیای مرکزی است و به واسطه معماری سنتی خود با ستون های سر به فلک کشیده، سقف گنبدی تزئین شده با نقش های گل پیچیده و دیوارهای سرامیکی در فهرست زیباترین ایستگاه های متروی دنیا جای دارد. این آثار صحنه هایی از آثار شاعر قرن پانزدهم را به نمایش می گذارد که ایستگاه به افتخار وی نام گذاری شده است .

ایستگاه واینارد در سیدنی، استرالیا

ایستگاه واینارد (Wynyard) شلوغ ترین مرکز حمل ونقل سیدنی در استرالیا است. بازسازی های معماری اخیر این ایستگاه در کنار نصب آثار هنری معروف هنرمندان شناخته شده، زیبایی این ایستگاه را دو چندان نموده است. بازسازی ها این ایستگاه را از طریق یک پل عابر پیاده نو شیک و مدرن به اسکله بارانگورو متصل نموده و یک مجسمه 50 متری به آن افزوده است که از ساختار تغییر کاربری یافته یکی از آخرین پله برقی های چوبی قدیمی شهر ساخته شده است.

ستگاه کومسومولسکایا در مسکو

ایستگاه کومسومولسکایا در مسکوی روسیه با لوسترهای کریستالی، ستون های مرمری و موزاییک های طلایی از زیباترین ایستگاه های متروی دنیا به شمار می رود. این فضا که در سال 1952 ساخته شد، از سخنرانی استالین در زمان جنگ الهام گرفته شد و دو هنرمند خلاق طراحی آن را برعهده گرفتند.

ایستگاه هنر و صنایع دستی در پاریس

ایستگاه هنر و صنایع دستی (Arts et Métiers) پاریس هم چون یک زیردریایی به سبک استیم پانک در زیر سطح شهر واقع شده است. دیوارهای مسی صیقلی پرچ شده، چرخ دنده های بزرگ آویزان از سقف، درگاه های پوشیده شده از تصاویر قرن نوزدهم، صندلی های چوبی حکاکی شده و سطل های زباله مسی از شاخصه های این ایستگاه است.

ایستگاه مشیرب در دوحه قطر

سیستم متروی فوق مدرن بدون راننده دوحه از زمان افتتاح در سال 2019، فصل نوی را برای مرکز قطر رقم زده است. در قلب این سیستم، ایستگاه مشیرب (Msheireb) در مرکز شهر واقع شده است که نمای داخلی آن به سقف های گنبدی مزین است و به وجود پلی بین معماری تاریخی قطر و آینده آن به عنوان چراغی از نوآوری و شکوفایی اشاره دارد.

ایستگاه T-Centralen در استکهلم سوئد

ایستگاه غارمانند T-Centralen که به عنوان سکوی آبی شناخته می گردد، با نقوش گیاه شناسی روی سنگ های گرانیت خام تزئین شده است. این ایستگاه در سپاس از زحمات کارگران در ساخت مترو طراحی شده است و یکی از اولین ایستگاه هایی است که در این شهر میزبان آثار هنری در سال 1957 بود. از آن موقع به بعد، بیش از 90 ایستگاه مترو در استکهلم میزبان مجسمه ها، موزاییک ها، نقاشی های سنگی و تزئینات دیگر است که از طریق بیش از 200 هنرمند ایجاد شده اند و بسیاری از آن ها به موضوعات مهمی مانند جنگل زدایی و حقوق زنان می پردازند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2382

به "تصاویر زیباترین ایستگاه های متروی جهان ، مترو به مثابه اثر هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر زیباترین ایستگاه های متروی جهان ، مترو به مثابه اثر هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید