سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی قابلیت تدوین دارد

به گزارش فیس راز، ایرنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های بدست آمده، سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی قابلیت تدوین دارد.

سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی قابلیت تدوین دارد

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی هایی که فرهنگ جوامع غنی و جوامع دارای سوابق دیرینه و گستردگی تاریخی و جغرافیایی را شکل می دهد، تنوع و تفاوت های فرهنگی است.

وی اضافه نمود: منظور از تنوع و تفاوت های فرهنگی این است که در عین هویت فرهنگی مشترک بروزات، تجلیات و رنگ و لعاب های مختلفی دارند، که اختلاف زیبایی خاصی ایجاد می نماید.

امامی گفت: تفاوت در عرصه های مختلف میراث ناملموس از تغذیه، پوشاک، گویش، زبان، ادبیات و نواها و اواها و موسیقی ها گرفته تا تفاوت هایی که به هر قیمت در طول تاریخ پیش آمده و اینها نعمت و فرصت است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید نمود: از سال 2003 یونسکو و نظام فرهنگی دنیای متذکر این موضوع شده و روز 21 می را به عنوان روز دنیای تنوع فرهنگ ها که روز تصویب نهایی کنوانسیون هست، مشخص نموده است.

وی اضافه نمود: ما در ایران چون هم صاحب تنوع فرهنگی هستیم و هم سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما تنوع فرهنگی را امضا می نماید و دارای وحدت در عین کثرت هستیم، وحدت گرایی به معنای همگون سازی و نابودی تفاوت های فرهنگی در قانون اساسی ما نیست اما علیرغم این در نظام دنیای خیلی معروفیت به پیگیری سیاست های تنوع فرهنگی نداریم.

امامی توضیح داد: البته ما معتقدیم می توانیم سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی را داشته باشیم و اولین رویداد روز دنیای توع فرهنگی که به همت وزارتخانه های مختلف و نهادهای مردمی برگزار می گردد، می تواند نماد و آغازی باشد از تدوین سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی که در نسبت با کنواسیون تنوع فرهنگی قرار می گیرد.

وی گفت: بر همین اساس، روز چهارشنبه سمینار تخصصی تنوع فرهنگی و نظریه تنوع فرهنگی را در فرهگستان هنر و روز یکشنبه همزمان با 21 می 31 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران تهران با حضور نمایندگانی از بیش از 50 کشور دنیا بعلاوه اساتید، نخبگان و مسولان فرهنگی کشور از 31 استان جشن ملی تنوع فرهنگی را برگزار می کنیم.

وی گفت: محتوا و غایتی که دنبال می کنیم ترسیم سیاست جمهوری اسلامی برای جامعه دنیای در عرصه تنوع فرهنگی هست و گزارش این برنامه تقدیم یونسکو می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2340

به "سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی قابلیت تدوین دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند ایرانی اسلامی تنوع فرهنگی قابلیت تدوین دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید