بانک مرکزی کانادا ممکن است نرخ بهره را تا 2023 پایین نگه دارد

به گزارش فیس راز، تورم در آگوست تقریبا ثابت باقی ماند و هزینه های پایین تر بنزین و سفر هوایی باعث شد افزایش هزینه ها در دیگر حوزه ها جبران گردد و در عین حال هزینه های اضافه مرتبط با کسب و کارهای مختلف طی دوران پاندمی، به مشتریان منتقل شد.

بانک مرکزی کانادا ممکن است نرخ بهره را تا 2023 پایین نگه دارد

اگر علاقمند به سفر با بهترین کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

مرکز آمار کانادا چهارشنبه گفت شاخص قیمت مصرف نماینده در آگوست نسبت به یک سال قبل 0.1 درصد افزایش داشت و هم اندازه افزایش سالانه 0.1 درصدی بود که در ماه جولای به ثبت رسیده بود.

با استناد به شرکت داده های بازارهای مالی رفینیتیو، اقتصاددان ها به طور متوسط تخمین می زدند که نرخ تورم سالانه برای آگوست 0.4 درصد باشد.

قیمت بنزین نسبت به آگوست 2019 با کاهشی 11.1 درصدی روبرو شد و این در حالی است که کاهشی 14.9 درصدی در جولای به ثبت رسیده بود. با جدا کردن بنزین از محاسبات تورم، شاخص قیمت مصرف نماینده در آگوست افزایشی 0.6 درصدی داشت.

گزارش تورم ماهانه حاکی از این بود که هزینه های سفر هوایی نسبت به آگوست 2019 کاهشی 16 درصدی داشتند. این در حالی است که تقاضا در دوران پاندمی کاهش یافته و ایرلاین ها به همین دلیل تخفیف هایی ارایه کردند و هزینه های سفر هوایی در جولای کاهشی 8.6 درصدی یافت.

با این حال، قیمت ها در دیگر بخش ها از جمله خدمات مراقبت فردی از جمله کوتاه کردن مو افزایش داشت. بخش خدمات مراقبت فردی هم با افزایشی 7.2 درصدی روبرو شد.

به گفته مرکز آمار افزایش قیمت در بخش های مختلف می تواند به این خاطر باشد که کسب و کارها هزینه های اضافی مرتبط با تدابیر امنیتی مورد احتیاج برای جلوگیری از گسترش کووید-19 را به مصرف نمایندگان منتقل نموده اند.

نیتن جنزن اقتصاددان ارشد رویال بانک گفت تقاضای مصرف نماینده طی تابستان بهتر از حد انتظار بود و این باعث شد در بخشی از دسته بندی ها قیمت ها رشد کند و در عین حال هزینه های اضافه به مصرف نماینده منتقل گردد.

او گفت: سوال اصلی این است که تا چه مدت این مسئله می تواند دوام داشته باشد، با توجه به اینکه بیکاری هنوز خیلی بالاست و اقتصاد هنوز دارد کمتر از ظرفیت خود فعالیت می نماید؟

این در حالی است که کشور حدود دو سوم از سه میلیون شغلی که طی ماه های مارس و آوریل از دست رفت را دوباره احیا نموده و نرخ بیکاری در آگوست 10.2 درصد بود.

یکی از مسائل اصلی که باعث افزایش مخارج شده، یاری هایی بوده که دولت نموده است. این شامل برنامه یاری مالی اضطراری کانادا (CERB) می گردد که از زمان ارایه شدن تا به حال بیش از 76.4 میلیارد دلار به 8.75 میلیون نفر پرداخت نموده است.

جنزن گفت تمام این یاری ها به این معنی است که سرعت رشد قیمت ها تا سرانجام سال تا آن حدی که ممکن بود انتظارش برود، کم نخواهد بود.

در سرانجام ماه CERB به اتمام می رسد و لیبرال های فدرال قول داده اند بسته ای از تغییرات در بیمه اشتغال و سه برنامه مزیت جدید که ارزش کل آن ها 37 میلیارد دلار است را جایگزین آن نمایند.

تحلیلی که سه شنبه توسط مرکز جایگزین های سیاست گذاری کانادا منتشر شد تخمین زد که 2.7 میلیون نفر که در حال حاضر پرداخت های CERB را دریافت می نمایند در زمان ورود سیستم جدید درآمد کمتری خواهند داشت.

دیوید مک دونالد اقتصاددان ارشد این مرکز گفت: حمایت های درآمدی برای افراد حیاتی است، اما این حمایت ها برای ثبات مالی کشور و برای بهبود مالی واجب هستند.

او افزود: مخارج مصرف نماینده، که تا حدود زیادی به خاطر اجرایی شدن سریع CERB بود، تا حدود زیادی عامل شناور نگه داشتن اقتصاد از مارس تا به حال بوده است.

بانک مرکزی کانادا می خواهد نرخ بهره کلیدی خود را 0.25 درصد نگه دارد که از این پایین تر نمی تواند باشد. بانک میخواهد این نرخ را تا زمانی که تورم به بازه هدف 2 درصدی خودش بازگشته، پایین نگه دارد.

امید این است که با پایین نگه داشتن نرخ، بانک مرکزی بتواند نرخ وام های مسکن و وام های دیگر را پایین نگه دارد تا مردم راحت تر بتوانند قرض بگیرند و خرج نمایند تا به اقتصاد در دوران بهبود از بحران کووید-19 یاری بیشتری گردد.

متخصصان می گویند نرخ بهره کلیدی بانک مرکزی ممکن است تا اواخر 2022 یا حتی تا 2023 پایین باقی بماند.

در آگوست، میانگین سه شاخص اصلی کانادا برای تورم معیار، که سنجه بهتری برای فشارهای قیمتی به حساب می آیند و بانک مرکزی آن ها را ردیابی می نماید، 1.7 درصد بود.

به صورت منطقه ای، قیمت ها سریع ترین رشد را در آگوست در پرینس ادوارد آیلند داشتند. مرکز آمار کانادا گفت این در منطقه مصرف نمایندگان پول بیشتری خرج سیگار کردند که یک افزایش سالانه 7.8 درصدی داشت.

منبع: ایرونی ها
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1296

به "بانک مرکزی کانادا ممکن است نرخ بهره را تا 2023 پایین نگه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی کانادا ممکن است نرخ بهره را تا 2023 پایین نگه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید