تحریم نتیجه کارنامه درخشان وزیر ارتباطات است

به گزارش فیس راز، پس از قطع یک هفته ای اینترنت و اتصال تدریجی آن در شهرهای مختلف کشور، جمعه شب وزارت خزانه داری امریکا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در لیست تحریم خود قرار داد و دلیل آن را نقش وی در مسدودسازی گسترده اینترنت عنوان کرد؛ این درحالی است که نمایندگان مجلس معتقدند این یک ادعای واهی است و اتفاقاً امریکا به این دلیل وزیر ارتباطات را در لیست تحریم های خود قرار داده که از کارنامه درخشان و پیروز وی در توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور عصبانی است.

تحریم نتیجه کارنامه درخشان وزیر ارتباطات است

امریکا، عصبانی از فعال بودن وزیر

اولین واکنش به این تحریم ازسوی شخص وزیر ارتباطات صورت گرفت؛ وزیری که طی قطعی یک هفته اینترنت هیچ فعالیتی در شبکه های اجتماعی نداشت و به نوعی باید گفت این واکنش، اولین فعالیت جهرمی محسوب می شود. وزیر در قالب یک توئیت نوشت: من به حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت ادامه خواهم داد و اجازه نمی دهم امریکا، توسعه ایران را متوقف کند. من تنها عضو باشگاه تحریمی ها نیستم، قبل از من استارتاپ ها، توسعه دهنده ها، بیماران سرطانی و بچه ها ای بی هم تحریم شده اند.

به دنبال تحریم وزیر ارتباطات ازسوی وزارت خزانه داری امریکا، روزنامه ایران به نظرخواهی از کنندگان مجلس دراین زمینه پرداخت. محمداسماعیل سعیدی کننده مردم تبریز به ایران گفت: وزیرارتباطات نقشی در قطعی اینترنت نداشته، چرا که این تصمیم فراتر از تصمیم یک وزیر بوده و شورای امنیت کشور برای کنترل ناآرامی ها اینترنت بین الملل را قطع کرد. ازسوی دیگر طبق حقوق بین الملل، وزارت خزانه داری امریکا و حتی خود کشور امریکا حق دخالت در امور داخلی دیگر کشورها اعم از ایران را ندارند و همه اظهارنظرها و تحریم هایی که علیه ایران انجام می دهند نیز غیرقانونی است.

این عضو کمیته فضای مجازی یادآور شد: امریکا به این دلیل از قطعی اینترنت عصبانی است که سازماندهی کرده بود تا از طریق فضای مجازی و اینترنت بر ناآرامی ها بیفزاید، وقتی آنها با قطعی اینترنت روبرو شدند و نتوانستند فعالیت های خود را ساماندهی کنند از روی عصبانیت دست به چنین کاری زدند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی کننده مردم رشت نیز دراین باره گفت: امریکا دنبال بهانه است و هر روز یک شخص را در لیست تحریم خود قرار می دهد در صورتی که همه می دانند محمدجواد آذری جهرمی نه تنها خود از فعالان حوزه فاوا و یکی از تلاشگران حوزه ارتباطات در کشور است بلکه شخصیتی رسانه ای محسوب می شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه نمود: همین که امریکا آذری جهرمی را در لیست تحریم خود قرار داده باعث افتخار است. امریکا در قبال کشور ما در تنگنا قرار گرفته و نمی داند دیگر چه کاری انجام دهد به همین دلیل هر روز یک نفر از دولتمردان را در لیست تحریم خود قرار می دهد و حال که نقشه هایشان در زمینه ایجاد و ادامه ناآرامی ها نقش بر آب شده و نتوانسته اند از فضای مجازی استفاده کنند وزیر ارتباطات را تحریم کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه وزیر ارتباطات از زمانی که روی کار آمده در زمینه توسعه فاوا نقش مؤثر و مثبتی داشته، گفت: این اقدام امریکا نشان می دهد که وزیر ارتباطات به صورت جدی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال بوده و کارنامه مثبتی در فراهم کردن زیرساخت های ارتباطی و فناوری داشته است.

وی اضافه نمود: وزیر جوان اقدام های مثبت زیادی انجام داده به همین دلیل امریکا عصبانی است. موضوع مهم این است که اینترنت به دلیل مداخلات غیرمسئولانه امریکا در امور داخلی کشور ما قطع شد. اگر آنها در امور داخلی کشور ما دخالت نمی کردند هیچ دلیلی نداشت که شورای امنیت کشور، اینترنت بین الملل را قطع کند.

رمضانعلی سبحانی فر کننده سبزوار و جغتای نیز به ایران گفت: امریکا هر جا که احساس کند در آن حوزه قوی ظاهر شده ایم ما را تحریم می کند یا وقتی می بیند موفقیت یک شخصیت مانع رسیدن آن کشور به اهداف شوم خود است، دست به تحریم می زند.

عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با بیان اینکه وزیر ارتباطات نقشی در قطعی اینترنت نداشته و این تصمیم را شورای امنیت کشور گرفته اضافه نمود: آذری جهرمی توانسته زیرساخت های اینترنت و فضای مجازی را توسعه دهد و در این زمینه نقش مؤثری ایفا کرده است. امریکا هم این موضوع را می داند ولی بیشتر از اینکه به موضوع توسعه یافتگی زیرساخت های اینترنت و فضای مجازی کشور توجه کند، نگران است که چرا امکان فعالیت اینترنت ملی و قطع اینترنت خارجی در زمان های حساس و حیاتی وجود دارد.

اعتراف به توانمندی شبکه اینترنت داخلی

گفتنی است غیرقابل انکار است که قطعی اینترنت ضرر هنگفتی به کسب و کارهای نوپا زده اما در این یک هفته معین شد شبکه داخلی ارتباطات، تاب آوری مورد نیاز را در کشور داشته و حداقل امور روزمره مردم دچار مشکل نشد. این، موضوعی است که رسانه های خارجی نیز به آن اذعان داشتند و نمونه آن نیز دیدگاه روزنامه لوموند است.

نشریه فرانسوی لوموند در گزارشی گفت: قطعی اینترنت در ایران یکی از پیچیده ترین اقدامات حوزه مهندسی شبکه محسوب می شود. این اقدام عملاً نیاز به ساختار بسیار قوی داشته و با توجه به سوابق موجود در دنیا، یک اتفاق بی نظیر محسوب می شود.

به گفته کارشناسان این نشریه، دولت ایران با این اقدام توانسته قابلیت فنی خود را به دنیا نشان دهد. این اقدام نیاز به زیرساخت های بسیار قدرتمندی داشته که طبیعتاً آماده سازی آن از ماه های گذشته آغاز شده و نمی توان از سطح بالای پیچیدگی فنی براحتی گذشت.

لوموند در دیگر بخش های این گزارش اشاره کرده که در روزهای قطع اینترنت، عملاً ایرانیان از یک شبکه کامپیوتری داخل کشور استفاده کردند و عملکرد بسیاری از نهادهای حساس این کشور با توجه به نوع فعالیت شان در داخل همین شبکه انجام گرفت. به همین دلیل هیچ گونه مسئله ای در عملکرد نهادهای خاص مثل بانک ها و... ایجاد نشد و به نظر می رسد که طراحی این شبکه داخلی به دقت و با مهارت بسیار خوبی انجام گرفته است.

لوموند همچنین به کنترل شدید ورودی و خروجی های شبکه داخلی ایران به شبکه بین المللی اشاره کرده و گفته است که طراحی داخلی بسیار دقیق بوده و بی شمار راه ارتباطی برای کاربران وجود دارد که قطعی در این شبکه داخلی را بسیار کم می کند ولی هرگونه ترافیک ورودی یا خروجی از اینترنت از مبادی خاصی صورت می گیرد که امکان کنترل کامل را برای دولت ایران فراهم کرده است.

کارشناسان در پاسخ به دیگر سؤال لوموند پیرامون سابقه این نوع فعالیت ها در کشورهای پیشرفته دنیا گفتند: در حال حاضر نوع زیرساخت های شبکه در فرانسه و امریکا به نحوی است که غیرمتمرکز بوده و امکان قطعی به شکلی که در کشور ایران برقرار است، وجود ندارد. البته این نبود امکان، بدین معنی است که با وجود کانال های پرشمار برای ارتباط اینترنت در کشورهای مذکور، بستن اینترنت بسیار سخت خواهد بود و ساز و کار پیچیده ای خواهد داشت که می توان به امکان پذیر نبودن این اتفاق حکم داد.

مروری بر آمار توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات ایران نیز خود نشان دهنده این موضوع است که اگر دولت و وزیر ارتباطات به دنبال مسدودسازی و سانسور بودند هرگز تا این حد توسعه ارتباطات مد نظر قرار نمی گرفت.

با نگاهی به آمار توسعه ای می توان دریافت که ایران در زمینه تعداد کاربران تلفن های هوشمند، مقام نخست را در خاورمیانه به خود اختصاص داده که آماری چشمگیر محسوب می شود. ازسوی دیگر شاهد افزایش بیش از3برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل و نیز افزایش بیش از 80برابری شاخص کیفیت شبکه داخلی هستیم.

جالب اینجاست که عملکرد وزارت ارتباطات نشان می دهد این وزارتخانه در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز توسعه ارتباطات نیز تا حد زیادی به خودکفایی رسیده است. به عنوان مثال شاهد خودکفایی صد درصدی در تجهیزات و سامانه های امنیتی مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات هستیم. از دیگر نمونه ها نیز می توان به خودکفایی در تولید بیش از 70درصد تجهیزات مورد نیاز شبکه ثابت کشور و همچنین تولید بیش از 30درصد تجهیزات شبکه سیار کشور اشاره کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 667

به "تحریم نتیجه کارنامه درخشان وزیر ارتباطات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم نتیجه کارنامه درخشان وزیر ارتباطات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید