تفاهم بغداد با امریکا، فرانسه و روسیه برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی

به گزارش فیس راز، رئیس سازمان کنترل منابع رادیواکتیو عراق بیان کرد این کشور برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی با سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه به تفاهم هایی دست پیدا نموده است.

تفاهم بغداد با امریکا، فرانسه و روسیه برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

کمال حسین لطیف رئیس سازمان کنترل منابع رادیواکتو عراق، شامگاه پنجشنبه، از تفاهم عراق با سه کشور برای تسریع ساخت رآکتوهای اتمی اطلاع داد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، لطیف در این باره گفت که کمیته دولتی ساخت رآکتورهای اتمی با اهداف پژوهشی و به منظور آنالیز داده های مرحله و مبانی مورد تأیید برای ساخت رآکتور مطابق با دستورالعمل های آژانس بین المللی انرژی اتمی چند جلسه اولیه برگزار نموده است که این جلسات با دو بازدید از سفارت روسیه و ملاقات با سفیر این کشور و مشاور شرکت روس اتم همراه بوده است.

کمال حسین لطیف اضافه کرد که در این ملاقاتها، بر تدوین یک تفاهم نامه توافق شده است که این تفاهم نامه بندهای بسیاری دارد و در تسریع ساخت رآکتور نقش خواهد داشت.

لطیف در ادامه با اشاره به اینکه ملاقاتی دیگر با بعضی مقامات فرانسوی در سفارت این کشور برای صحبت درباره احتیاج عراق به رآکتور اتمی جهت فراوری برق صورت خواهد گرفت، گفت: عراق به دنبال همکاری مشترک با فرانسه و اتحادیه اروپاست تا توانمندی های اتمی خود را در زمینه برنامه های صلح آمیز توسعه دهد.

طرف فرانسوی مشتاق به همکاری با عراق در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی است و ما از این کشور انتظار داریم که تمام موافقت ها [در این خصوص] برای اطلاع یافتن از جزئیات همکاری فراهم گردد. مواد تفاهم نامه شامل حمایت و پشتیبانی عراق در زمینه استفاده های پزشکی و همچنین فراوری انرژی خواهد بود.

رئیس سازمان منابع رادیواکتیو عراق همچنین اطلاع داد که بغداد خواهان ملاقات مقامات متخصص آمریکایی در این زمینه است که این ملاقات از سوی یک هیأت ذی صلاح و عالی رتبه کمیته و بعضی طرف های دیگر دولتی در جریان است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین گفت که مرحله ای که عراق اکنون در آن قرار گرفته است، مرحله تفاهم و زمینه سازی مشترک با شرکاست و در آینده، برنامه ای به دولت درباره هزینه ساخت رآکتورهای اتمی ارائه خواهد شد که در صورت تأیید شدن، این موضوع به وسیله رسانه ها اعلام خواهد شد.

سازمان کنترل منابع رادیواکتیو عراق در تاریخ سوم ماه نوامبر سال 2020 گفت که پنج کشور آمریکا، روسیه، آرژانتین، کره جنوبی و فرانسه نامزد ساخت رآکتور در این کشور هستند.

این سازمان اخیرا و در جریان سفر مصفطی الکاظمی نخست وزیر عراق به کشورهای اروپایی نیز اشاره نموده بود موضوع ساخت رآکتور اتمی با طرف فرانسوی مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است و در عین حال، سفارت فرانسه در بغداد اعلام نموده بود که این موضوع به شدت مورد اهتمام دولت این کشور است.، فارس

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1673

به "تفاهم بغداد با امریکا، فرانسه و روسیه برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهم بغداد با امریکا، فرانسه و روسیه برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید