تمهیدات لازم برای برطرف مشکل تحریم دامنه های ایرانی اندیشیده شد

به گزارش فیس راز، سجاد بنابی در مصاحبه با خبرنگاران، در مورد تحریم اعمال شده از سوی شرکت های آمریکایی برای بعضی از دامنه های ایرانی با پسوند دات کام شرح داد و گفت: در تمام جهان دامنه های اینترنتی خارجی مانند دات کام و دات نت، توسط یک سری شرکت که به آنها رجیسترار (رجیسترنماینده) گفته می گردد، ثبت می شوند؛ هر یک از این شرکتها، نمایندگی هایی در ایران دارند و این نمایندگی ها نسبت به ثبت دامنه خارجی سایتهای ایرانی با پسوندهایی مانند دات کام و دات نت و دات org و امثال این ها اقدام می نمایند.

تمهیدات لازم برای برطرف مشکل تحریم دامنه های ایرانی اندیشیده شد

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

وی گفت: اتفاقی که در مورد محدودسازی دسترسی به بعضی سایتهای دات کام در ایران اجرا شده است، به این دلیل است که بعضی از این شرکتهای رجیسترنماینده، آمریکایی بوده و تابع قوانین این کشور هستند و به دلیل تحریم هایی که علیه ایران از سوی این کشور ایجاد شده، محدودیت هایی را در زمینه سرویس دهی به اکانت های ایرانی شروع نموده اند.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه پیش از این نیز مسائل تحریم برای هاستینگ هم ایجاد شده بود، گفت: پیش از این نیز شرکت امریکایی دیجیتال اوشن (ارائه دهنده خدمات زیرساخت رایانش ابری) با تحریم ایران، تمامی هاست هایی که از ایران ثبت می شدند را غیبرطرفال کرد.

بنابی افزود: هم اکنون نیز این اتفاق در حوزه نام دامنه افتاده است و شرکت آمریکایی که چند دامنه ایرانی را به ثبت رسانده بود، سرویس دهی خود را به ایران قطع نموده است و به همین دلیل دامنه خارجی سایت هایی مانند فارس نیوز، یکی از بانکها، یک سرویس دهنده ویدئو و چند کسب و کار دیگر از دسترس خارج شدند.

وی با بیان اینکه این مجموعه ها باید سراغ رجیسترنماینده غیر آمریکایی بروند، گفت: نکته اصلی این است که هر شرکت و مجموعه ای در زمانی که دامنه را از یک شرکت ایرانی خریداری می نماید، نمی داند ملیت آن شرکت چیست و به خاطر همین، این مشکل به وجود می آید.

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه اگر دامنه سایتی غیبرطرفال شده است باید یک رجیستر نماینده غیرآمریکایی را جایگزین و دامنه شان را به آن کشور منتقل نمایند، افزود: هم اکنون با این روش مشکل دامنه بعضی مجموعه ها در حال برطرف شدن است.

وی گفت: البته ما در داخل کشور با زیرساخت های موجود در شبکه ملی اطلاعات مشکل دسترسی به این سایت ها را حل نموده ایم. به این معنی که روی گیت وی پهنای باند داخل کشور، آدرس دات کام این سایت ها به دامنه دات آی آر منتقل شده است و در صورتی که کاربری به این آدرس ها مراجعه کند به دامنه آی آر منتقل شده و در داخل کشور با مسئله ای روبرو نیست اما برای دسترسی از خارج به داخل ایران، این مجموعه ها باید رجیسترنماینده خود را تغییر دهند.

بنابی افزود: در صورتی که شرکت یا مجموعه ای با این مشکل روبرو شد و یا احتمال می دهند با تحریم های بزدلانه آمریکا روبرو شوند، به آدرس [email protected] ایمیل ارسال نمایند تا تمهیدات لازم برای حل این مشکل، اندیشیده گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 834

به "تمهیدات لازم برای برطرف مشکل تحریم دامنه های ایرانی اندیشیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات لازم برای برطرف مشکل تحریم دامنه های ایرانی اندیشیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید