توسعه صادرات با اجرای پیشنهادهای ده گانه اتاق ایران برای بازگشت ارز محقق می گردد

به گزارش فیس راز، با تصمیم ویژه ستاد هماهنگی مالی دولت که در جلسه فوق العاده این ستاد در شامگاه ششم آبان ماه اتخاذ شد، تهاتر ارزی صادرنمایندگان و واردنمایندگان مجاز اعلام شده است. به این ترتیب واردنمایندگان می توانند علاوه بر استفاده از سامانه نیما، ارز موردنیاز خود را از محل ارز صادرنمایندگان به شکل تهاتر به نحو گسترده تأمین نمایند. همچنین واردات از محل ارز متقاضی که توسط واردنماینده یا اشخاص دیگر، تأمین می گردد با ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر خواهد بود.

توسعه صادرات با اجرای پیشنهادهای ده گانه اتاق ایران برای بازگشت ارز محقق می گردد

طبق گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، ساده سازی در ورود مواد اولیه و نهادینه ها برای چرخه فراوری از برنامه های این مصوبه است.

لازم به ذکر است، تصمیمی که در جلسه فوق العاده ستاد هماهنگی مالی دولت درباره تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان اتخاذ شد، در پی مصوبه اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بود که به تصمیم گیران پیشنهادشده بود.

در همین زمینه، سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان بر این باور است که با تصمیم دولت، فعالان مالی و صادرکنندگان زبان گویایی در دولت پیداکرده اند و گام مؤثری در تجارت به شمار می رود.

او در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: تا پیش ازاین بانک مرکزی بدون توجه به ارتباطات مالی و توجه به نظرات بخش خصوصی تصمیم گیرنده واحد بود که بعضاً غیر کارشناسی بود و منجر به تحمیل هزینه به فعالان مالی می شد. اما دربسته جدید ارزی دولت، شاهدیم که وزارت صنعت متولی تجارت شده و در نوع خود گام مهمی به حساب می آید.

طبیب زاده تأکید می نماید: بااین حال لازم است که دربسته جدید ارزی، تعیین تکلیف های مربوط به کسانی که هنوز تعهد ارزی خود را ایفا نکرده اند، زودتر تعیین گردد. چون بخشنامه ابلاغ شده، صادرکنندگانی را در برمی گیرد که در سال 98 صادرات داشتند؛ اما صادرکنندگانی هستند که در سال 97 واردات موقت داشتند یا با صادرات کالا به کشورهای همسایه و دریافت ریال، ارز خود را به کشور برگردانده اند، بنابراین لازم است تا این افراد نیز از مزایای بسته جدید ارزی بهره مند شوند.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به پیشنهادهای ارزی اتاق ایران ادامه می دهد: با مشورت کمیته ارزی اتاق ایران و کمیسیون های تخصصی، ده پیشنهاد بخش خصوصی برای اصلاح شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی ارائه شد که معتقدم اگر دولت این پیشنهادها را اجرایی کند، بخش مهمی از مسائل صادراتی کشور حل خواهد شد.

عزم ملی برای توسعه صادرات وجود ندارد

سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان معتقد است: در سالی که با عنوان جهش فراوری نام گذاری و تأکید مسئولان بر توسعه صادرات است، انتظار می رفت تا جدیت بیشتری برای این هدف صورت گیرد و به نظرات بخش خصوصی نیز توجه گردد که متأسفانه انجام نشد؛ او در همین زمینه می گوید:همان طور هم که شواهد نشان می دهد، در سال جهش فراوری، هنوز باور جدی و عزم برای صادرات وجود ندارد و سازمان متولی صادرات، سازمان ضعیفی است که تصمیمات ضرب الاجلی گرفته می گردد که هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد.

طبیب زاده تأکید می کند: جهش فراوری و صادرات در گروی آن است که عزم ملی برای توسعه صادرات در همه قوا شکل گیرد؛ در غیر این صورت توسعه صادرات تنها در حرف و شعار عملیاتی خواهد شد. همان طور که امروز همه مسئولان در حرف معتقدند باید صادرات افزایش یابد، اما همه مراحل مربوط به صادرات، از کوچک ترین کار اداری تا گمرک حوصله بر و زمان بر است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1405

به "توسعه صادرات با اجرای پیشنهادهای ده گانه اتاق ایران برای بازگشت ارز محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه صادرات با اجرای پیشنهادهای ده گانه اتاق ایران برای بازگشت ارز محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید