خبرنگاران توزیع اقلام بهداشتی در آذربایجان غربی به روایت آمار

به گزارش فیس راز، ارومیه- خبرنگاران- دوازدهمین جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در آذربایجان غربی به ریاست استاندار برگزار شد و معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، توزیع اقلام بهداشتی در سطح استان را به زبان آمار و ارقام تشریح کرد.

خبرنگاران توزیع اقلام بهداشتی در آذربایجان غربی به روایت آمار

دکتر جلال غفارزاده روز شنبه در نخستین بخش از گزارش خود به توزیع دستکش های بهداشتی در سطح استان اشاره کرد و گفت: توزیع 245 هزار بسته 50 و 75 جفتی در اختیار ما بود که تا به امروز از این تعداد 215 هزار بسته توزیع شده است.

وی گفت: این تعداد بین 360 داروخانه خصوصی و شبانه روزی و 82 واحد غیرداروخانه ای از جمله بیمارستان های غیردولتی، نهادها و ادارات توزیع شده است.

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی پس از این سخنان سوال کرد که آیا این اقلام به هر داروخانه به صورت مساوی توزیع شد یا به میزان درخواست؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز ادامه داد: توزیع ما بر اساس درخواست داروخانه ها بوده و همچنین بین داروخانه های شبانه روزی بر حسب نیاز، اقلام بیشتری توزیع می شود.

شهریاری اینبار از شرایط بازار بعد از توزیع اقلام سوال کرد و گفت: آیا از شرایط بازار مطلع هستید؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز پاسخ داد که توزیع اقلام مناسب بوده است و داروخانه ها موجودی دارند؛ توزیع دستکش حریر نیز طی روزهای آینده در سطح استان آغاز می شود.

دکتر غفارزاده گفت: به داروخانه ها توصیه شده است تا دستکش های بهداشتی را به صورت بسته ای نفروشند تا به همه مراجعه کنندگان برسد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تا به امروز 420 هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده و الکل نیز در سطح استان توزیع شده، گفت: از این تعداد 332 هزار و 248 لیتر محلول ضدعفونی کننده و 81 هزار و 736 لیتر الکل ناب بوده است.

دکتر غفارزاده بیان نمود: 16 واحد تولیدی الکل و محلول ضدعفونی کننده در آذربایجان غربی وجود دارد که کارکنان آنها در ایام نوروز هم بدون وقفه و به صورت 2 شیفتی فعالیت دارند.

استاندار آذربایجان غربی پس از این اظهارات نیز پرسید واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی کننده استان روزانه به چه میزان الکل نیاز دارد؟

دکتر غفارزاده گفت: برای تولید 100 درصدی این واحدها 90 هزار لیتر نیاز است ولی حداکثر نیاز کل استان به الکل روزانه 70 هزار لیتر بوده و اگر مواد تولیدی استان به درستی مصرف شود، مسئله ای در این بخش به وجود نمی آید.

شهریاری با اشاره به اینکه تامین نیاز داخل استان اولویت ماست، گفت: الکل مورد نیاز در داخل استان مصرف شود و در صورت مازاد بودن به سایر استان ها داده شود؛ تولید مصرف الکل در سطح استان باید مدیریت شود و اگر استان نیاز داشت، واردات انجام می گیرد؛ اگر استان های دیگر پافشاری کنند، می توان از محصولات وارداتی به آنها داد که البته قیمت آن بالاتر خواهد بود.

شهریاری همچنین در مورد ذخیره محلول ضدعفونی استان سوال کرد و معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی پاسخ داد: اگر تولید استان به طور کامل قطع شود برای یک هفته ذخیره موجود است.

وی ادامه داد: قیمت محلول های ضدعفونی کننده مناسب است و برای اعلام نظر نهایی می تواند در جلسه تنظیم بازار نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این اقلام بین داروخانه های خصوصی توزیع شده، گفت: از 360 داروخانه خصوصی این استان در حال حاضر 228 مورد فعال است.

وی با اشاره به اینکه اقلام توقیفی و کشف شده در سطح استان توزیع می شود، گفت: روز پنجشنبه گذشته نیز 6 هزار و 700 عدد ماسک N95 کشف شد که به سرعت وارد چرخه مصرف در مراکز درمانی شد تا بحران موجود کم شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: 2 هزار و 330 عدد ماسک فیلتردار از شهرستان ماکو و 2 هزار عدد نیز از تهران خریداری کرده ایم.

دکتر غفارزاده تاکید کرد: با این آمار در مجموع بیش از 10 هزار عدد ماسک فیلتردار در اختیار داریم و که نیاز سه روزه استان را پاسخگو است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تامین ماسک مورد نیاز استان نیز مورد تاکید است، بیان نمود: 200 هزار عدد انواع ماسک از چین به استان ما رسیده و 10 هزار مورد هم از وزارت دفاع درخواست کرده ایم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز بیان نمود: برای اینکه تصمیم مناسبی در این خصوص گرفته شود، باید تمامی بیمارستان های آذربایجان غربی آمار موجودی اقلام بهداشتی از جمله ماسک را اعلام کنند تا تدابیر لازم سنجیده شود.

وی گفت: یک واحد نیمه صنعتی با ظرفیت تولید روزانه یک هزار عدد ماسک چهارلایه و با کیفیت نیز در استان فعالیت می کند و محصول تولیدی آن ظرفیت فیلتر 65 درصد ذرات هوا را دارد.

استاندار آذربایجان غربی پس از این اظهارات دکتر غفارزاده، راجع به محل استقرار این واحد تولیدی سوال کرد که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی پاسخ داد: این واحد در شهرستان ارومیه واقع شده است و مجوز لازم را دریافت کرده است و عملکرد خوبی دارد؛ یک واحد تولیدی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی هم در این زمینه فعال است.

وی تاکید کرد: باید تولید و توزیع با نظارت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی صورت گیرد تا تداخلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: منصفانه نیست که ما اسم چهارلایه را بر روی تولیدات خود بگذاریم ولی به گونه دیگر تولید کنیم؛ در برخی از واحدهای تولیدی توانایی تولید با پروتکل مناسب وجود ندارد و ما این واحد را امروز از نزدیک بازدید کردیم.

شهریاری همچنین با اشاره به اینکه برخی کنندگان مجلس محموله اقلام بهداشتی را از تهران تحویل می گیرند و بدون رعایت عدالت اجتماعی در سطح حوزه انتخابیه خود توزیع می کنند، گفت: باید مراتب اعتراض را به گوش آنان برسانیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در تایید سخنان استاندار گفت: برخی کنندگان حواله اقلام بهداشتی را از مسؤولان تهران دریافت می کنند و پس از دریافت اقلام، آنها را در شهر خود پخش می کنند که این امر کار مناسب نیست و ما هم به معاون وزیر و مسوولان کشوری اعتراض کرده ایم.

به گزارش خبرنگاران شهریاری در این جلسه دستور لازم برای تشکیل یک تیم بازرسی متشکل از بازرسان استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و صنعت، معدن و تجارت برای بررسی و تحلیل فرایند توزیع اقلام بهداشتی را صادر کرد و مقرر شد تا در جلسه بعدی ستاد استانی، گزارشی از این موضوع ارایه شود.

دوازهمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان غربی در حالی برگزار گشت که تا حدود زیادی همه اعضای ستاد دغدغه ای مشترک داشتند؛ دغدغه ای که رفع آن نیازمند مشارکت مردم استان و ماندن آنان در خانه است تا زنجیره شیوع بیماری قطع شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 999

به "خبرنگاران توزیع اقلام بهداشتی در آذربایجان غربی به روایت آمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توزیع اقلام بهداشتی در آذربایجان غربی به روایت آمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید