خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ماسک، دستکش، n95 و دستگاه تب سنج احتیاج دارد

به گزارش فیس راز، اصفهان- خبرنگاران - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: عمده احتیاج این دانشگاه در زمان حاضر برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، ماسک های سه لایه جراحی و n95 ، دستکش و دستگاه ترمومتر (تب سنج) غیر تماسی است.

خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ماسک، دستکش، n95 و دستگاه تب سنج احتیاج دارد

ابوالفضل اصلانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: اگر شرکت های مختلف به ویژه دانش بنیان برای فراوری ماسک سه لایه جراحی و ان 95 آمادگی دارند می توانند با معاونت غذا و دارو و مدیریت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هماهنگ نمایند تا مجوزهای مورد احتیاج آنها در اسرع وقت صادر گردد.

وی با تاکید بر اینکه ما اکنون احتیاج چندانی به مواد ضد عفونی نماینده اعم از ژل و محلول نداریم و بازار دارویی استان و کشور از این نظر اشباع شده است، اظهارداشت: اما درباره محصولاتی مانند ماسک و گان(لباس مخصوص جراحی و کادر درمان) اگر شرکتی توان فراوری دارد و مورد تایید مجموعه تجهیزات پزشکی دانشگاه باشد، آنجا هنوز احتیاج داریم.

اصلانی اعلام نمود: پس از شیوع بیماری کرونا، شرکت های مختلف، مردم و خیریه های بسیاری برای فراوری اقلام پیشگیری وارد میدان شدند و لباس گان هم به مقدار زیاد در حال فراوری است.

وی درباره بعضی انتقادها در زمینه صدور مجوز برای شرکتهای دانش بنیان جهت فراوری اقلامی مانند مواد ضد عفونی نماینده ، شرح داد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا مجوزی کلی به دانشگاه های علوم پزشکی استان ها دادند که آنها خودشان بتوانند برای فراوری مواد ضد عفونی نماینده و اقلام محافظتی مجوز صادر نمایند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه نمود: درخواست های مجوز برای فراوری محلول های ضد عفونی نماینده در هفته نخست زیاد بود به گونه ای که پس از آنکه پنج مجوز صادر کردیم، نامه ای از تهران آمد که دیگر لازم نیست هیچ دانشگاه علوم پزشکی مجوز صادر کند.

وی با بیان اینکه در آن موقع بیشتر بحث الکل مطرح بود، اعلام نمود: بیشتر شرکت هایی که مجوز گرفته بودند از قبل در این زمینه کار نموده بودند به ویژه در اصفهان ما پنج شرکت داشتیم که وارد کار شدند و وضعشان از نظر فراوری خوب بود.

به گفته وی فقط یکی از این شرکت ها در هر روز، ظرفیت فراوری یکصد تُن محلول و ژل ضد عفونی نماینده دارد.

اصلانی با اشاره به اینکه هفته نخست مقابله با بیماری کرونا، سخت بود، ادامه داد: هفته دوم شرکت ها شروع به فراوری کردند، آخر هفته سوم به شرایط ثبات رسیدیم و از هفته چهارم به بعد انبارهای شرکت های فراوری نماینده و پخش مواد پُر از مواد ضد عفونی نماینده شد و در زمان حاضر مسئله ای از این نظر نداریم.

وی یکی از مسائل موجود را این دانست که بعضی شرکت های متفرقه، محلول ها یا محصولات ژل ضد عفونی نماینده فراوری کردند که با استانداردهای معاونت غذا و دارو مطابقت ندارد و بحث محصولات تقلبی مطرح است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پیش از این به خبرنگاران گفته بود که ظرفیت بسیاری در بین شرکت های دانش بنیان این استان برای فراوری کالاهای مقابله با بیماری کرونا وجود دارد اما بعضی از آنها در صف اخذ مجوز برای این کار معطل ماندند.

جعفر قیصری با تاکید بر ضرورت تسریع و تسهیل اعطای مجوز به این شرکت ها برای فراوری کالاهای مقابله با کرونا، گفت: ضروری است مسوولان دستگاه های اجرایی از جمله معاونت غذا و دارو با اعطای سریع مجوز در چنین شرایطی، امکان استفاده هرچه بیشتر از فراوریات داخلی و بومی را فراهم نمایند.

به گفته وی در زمان حاضر 30 شرکت فناور و دانش بنیان مستقر در این شهرک در حال فراوری محصولاتی برای مقابله با ویروس کرونا هستند که شامل 10 شرکت در زمینه مواد ضدعفونی نماینده، پنج شرکت در زمینه تجهیزات بیمارستانی و تنفسی، چهار شرکت در زمینه فراوری ماسک ، یک شرکت در زمینه فراوری تصفیه هوا، یک شرکت در زمینه فراوری تب سنج غیر تماسی، چهار شرکت در زمینه دستگاه های ضدعفونی نماینده، چهار شرکت در زمینه سامانه های برخط و خدمات فناوری اطلاعات و یک شرکت در زمینه خط فراوری ماسک است.

بیش از 400 شرکت فناور و دانش بنیان در کشور با شروع شیوع کرونا در زمینه فراوری محصولات مبارزه با این بیماری فعالیت خود را جهت دهی کردند که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بین آنها بیشترین میزان فراوری ماسک را دارد.

تا به امروز بیش از 76 هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از چهار هزار و 700 نفر رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1065

به "خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ماسک، دستکش، n95 و دستگاه تب سنج احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ماسک، دستکش، n95 و دستگاه تب سنج احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید