خبرنگاران گزارش می دهد؛ کوشش دانشمندان ایرانی برای ساخت قلب تپنده، بازسازی قلب موش با استفاده از سلول های انسانی

به گزارش فیس راز، عضو هیئت علمی پژوهشگاه درباره نتایج مثبت قلب تپنده با استفاده از سلول درمانی قلبی عروقی توضیحاتی داد.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ کوشش دانشمندان ایرانی برای ساخت قلب تپنده، بازسازی قلب موش با استفاده از سلول های انسانی

سارا پهلوان عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: بیماری های قلبی جزو دسته ای از بیماری هاست که درمان دارویی ندارند؛ مانند نارسایی قلبی مزمن که در این مورد احتیاج به پیوند قلب به وجود می آید، اما موضوعی که در این بین مطرح می گردد کم بودن تعداد اهداکنندگان این عضو حیاتی است.

پهلوان ادامه داد: مدت زیادی است که پژوهشگاه رویان تحقیقاتی را روی قلب مصنوعی یا قلب هایی که توانایی جایگزینی عملکرد آن را دارند، انجام می دهد؛ راه هایی مختلف برای این جایگزینی انتخاب شد که یکی از این راه ها استفاده از سلول بنیادی و تمایز آنها از سلول قلبی و استفاده از آن روی داربست قلب است.

تمام روش های سلول درمانی در ایران فراهم شد

پهلوان ادامه داد: تقریبا از زمانی که تمایز سلول بنیادی به سلول قلب انجام شد کوشش هایی برای فراوری قلب های مصنوعی با استفاده از تمایز سلول بنیادی به سلول قلبی آغاز شد؛ محققان گروه قلب و عروق پژوهشگاه رویان آزمایشی طراحی کردند که با استفاده از آن یک قلب تپنده فراوری گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان تشریح کرد: برای این منظور قلب یک موش بالغ سلول زدایی شد، در این آزمایش تنها اسکلت قلب باقی ماند و پس از آن سلول جنینی انسانی که به سلول پیشتاز قلبی تمایز داده شده بود روی اسکلت قلبی سلول زدایی شده نهاده شد.

سلول های بنیادی با کابردهای درمانی در آستانه ورود به بازارهای بین المللی

وی ادامه داد: این سلول ها تمایز نهایی خود را بر روی اسکلت قلب پیدا نموده اند و پس از 12 روز قلب آغاز به تپش کرد؛ محققان رویان با اضافه کردن یک فاکتور رشد به نام فاکتور رشد فیبروبلاستی روی اسکلت قلب سلول زدایی شده کارایی قلب فراوری شده را به شیوه ای معنی دار بهبود بخشیدند، به این ترتیب یک قلب موشی با سلول های انسانی فراوری شد.

پهلوان در سرانجام یادآور شد: این آزمایش امید را برای فراوری قلب هایی با استفاده از تمایز سلول قلبی سلول های بنیادی افزایش دادند.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 152

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ کوشش دانشمندان ایرانی برای ساخت قلب تپنده، بازسازی قلب موش با استفاده از سلول های انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ کوشش دانشمندان ایرانی برای ساخت قلب تپنده، بازسازی قلب موش با استفاده از سلول های انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید