راه پیروزی بر تحریم

به گزارش فیس راز، پیش از آنکه دونالد ترامپ و تیم همراهش تصمیم نهایی خود را در اعلام یا انکار حمایت از اعتراضات آبان ماه بگیرند، فرایند ترمیم آسیب ها به سرعت در ایران شروع شد.

راه پیروزی بر تحریم

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

تنها کمی پس از بازگشت کامل آرامش به کشور، به دستور رئیس جمهور هیئت آنالیز نحوه جبران خسارت شهروندان در حوادث اخیر، اکنون مسئولیت شفاف سازی و دلجویی از آسیب دیدگان بیگناه است و همزمان رهبری نیز با شهید نامیدن شماری از این کشته شدگان موافقت نموده است. این همدلی و برداشتن گام های اولیه اما خردمندانه، انعطاف ضروری را به سیاست های داخلی و خارجی ایران بازمی گرداند.

به هیچ وجه دور از انتظار نبود که آمریکا به نحوی زمینه از پیش موجود نارضایتی اجتماعی در ایران را که مستقیماً به تحریم های آمریکا مربوط می گردد، مصادره کند یا از ابتدا در تحریک آن نقش داشته باشد اما این یک شرح کافی برای سلب مسئولیت از همه آن نهادهایی نیست که می توانستند با عملکرد بهتر مانع از این موج سواری شوند. اهمیت این خودانتقادی امروز بیشتر از هر زمان دیگری است چون به زبان ساده و در شرایطی که شدیدترین تحریم های مالی تاریخ، ثبات داخلی و موجودیت ایران را از درون هدف گرفته ، سیاست داخلی ما امتدادی از سیاست خارجی ماست. هرچند، مقاومت تنها راهی است که پیش روی ایران واقع شده است اما این نافی انعطاف در سیاست های داخلی و خارجی ما نیست.

هدف فوری ما باید جلوگیری از به گروگان گرفته شدن سیاست داخلی توسط سیاست خارجی و بالعکس آن باشد. نباید تنش های میان ایران و آمریکا و یا سایر کشورها، ایران را در تعقیب آرمان های خود بر اساس برابری، عدالت و آزادی متوقف کند و یا اختلاف نظرهای داخلی، سیاست خارجی ما را فلج کند. تحریم های آمریکا هرگز نمی تواند موجودیت ایران را به خطر بیاندازد مگر آنکه قبلاً ایران را از درون از هم گسیخته باشد. به همین دلیل، گشایش های بیشتر در سیاست داخلی ایران که نمودی از تقویت پیوندهای مردم و حکومت یا مردم سالاری بیشتر در شرایط سخت است، در وضعیتی که تحریم ها برقرار هستند، بیش از زمان های عادی اهمیت دارد.

امروز تقویت پلورالیسم و آزادی های سیاسی و اجتماعی نه تنها تحقق قانون اساسی بلکه جزئی از استراتژی ضد تحریمی ایران است. دولت آمریکا امیدوار است که به وسیله اعمال سنگین ترین تحریم هایی که دنیا به خود دیده یا به فروپاشی روانی نظام و تن دادن به مذاکرات بی موقع و نامتوازن دست بیابد و یا با فروپاشی روانی ملت، آن را علیه نظم موجود تحریک کند. استراتژی ضد تحریمی ایران باید توأمان ثبات روانی نظام را به وسیله تداوم کوشش برای برخورداری از مناسبات عادی با سایر کشورها و ثبات روانی مردم را از راه تقویت اعتماد به راستای که نظام سیاسی رهبری آن را برعهده دارد، محقق کند.

این کار البته ساده نیست اما ممکن است. به همین دلیل بود که رئیس جمهور در همان حال که از ترمیم اجتماعی حوادث اخیر حمایت نموده، یکبار دیگر از آمادگی ایران برای مصاحبه با همه کشورها و از جمله ایالات متحده در صورت توقف تحریم ها خبر داده است به این امید که آمریکای ترامپ در نهایت پی ببرد که قادر نخواهد بود ایران را از کوشش برای داشتن یک زندگی سیاسی سالم در داخل و روابط خارجی پویا در خارج محروم کند. اگر روزی بتوانیم آمریکا را از دستیابی به این آرزوها مایوس کنیم، فروپاشی تحریم ها شروع خواهد شد و فصل تازه ای از روابط ایران و آمریکا را خواهد گگردد که ایده تغییر رژیم برای همواره در آن شکست خورده و انتها یافته است. برای این هدف، ایران نباید از هر نوع ابتکار عملی که بطور مداوم اعتماد سیاسی را در داخل بازسازی می نماید، دست بکشد و همینطور نباید از تکرار آمادگی برای مصاحبههای سیاسی به منظور استقرار صلح و آرامش در منطقه و فراسوی آن دست بردارد. این همان وظیفه ای است که امروز در راستا آن قرار گرفته ایم.

منتشر شده در روزنامه ایران

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 693

به "راه پیروزی بر تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه پیروزی بر تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید