شناخت تهدید های سلامت روان نوجوانان و جوانان

به گزارش فیس راز، یک روانپزشک درباره اختلالاتی که سلامت روان نوجوانان و جوانان را تهدید می نمایند، شرح داد.

شناخت تهدید های سلامت روان نوجوانان و جوانان

به گزارش خبرنگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران ،بهزاد قربانی روانپزشک و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا، درباره میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در نوجوانان و جوانان اظهار کرد: این اختلالات در نوجوانان و جوانان نسبت به بچه ها و سالمندان شایع تر هستند به طوری که نوجوانان و جوانان بیشترین تعداد مراجعان به کلینیک های روانپزشکی را به خود اختصاص می دهند.

قربانی اضافه کرد: در جوامعی همچون جامعه ایران که تا حدودی فرهنگ مرد سالاری وجود دارد و ممکن است به طور خواسته یا ناخواسته دختران در خانه، اجتماع و محیط های آموزشی مورد کم توجهی قرار بگیرند، به طوری که سلامت روانی یا اجتماعی کامل را نداشته باشند، بیماری های روانپزشکی در دختران بیشتر دیده می گردد.

انواع اختلالات روانپزشکی

او اختلالات روانپزشکی را به سه دسته اختلالات خلقی، اضطرابی و سایکوتیک تقسیم بندی کرد و ادامه داد: از جمله اختلالات خلقی می توان به انواع افسردگی ها (افسردگی ماژور یا شدید، افسردگی تک قطبی (فاز های افسردگی و طبیعی) و دو قطبی (فاز های افسردگی، طبیعی و شیدایی) اشاره نمود و فوبیا، وسواس، PTSD (اضطراب پس از سانحه)، حملات پانیک و اختلال اضطرابی منتشر (مبتلایان به اختلال اضطرابی منتشر، به طور دائم بدون هیچ علت خاصی از دلشوره و نگرانی رنج می برند.)، نمونه هایی از اختلالات اضطرابی هستند. اختلالات سایکوتیک هم توهم و هذیان را در فرد به دنبال دارند. اختلالات سایکوسوماتیک (روان تنی) هم در نوجوانان و جوانان شایع هستند که از جمله این اختلالات می توان به اختلال بد ریختی بدن و تریکوتیلومانیا (وسواس کندن مو های بدن) اشاره نمود.

این روانپزشک اعلام کرد: خانواده ها باید به فرزندان دختر و پسر خود به میزان مساوی توجه نمایند و بین آن ها فرق نگذارند. در جامعه هم باید حقوق یکسانی را برای هر 2 جنس قائل شد.

قربانی درباره سندروم پیش از قاعدگی (PMS) یادآوری کرد: علائم این سندروم از چند روز قبل از قاعدگی در دختران بروز پیدا می نماید که از جمله این نشانه ها می توان به بدخلقی، عصبی و زود رنج بودن، درد های بدنی، احساس سنگینی و رخوت اشاره نمود که این علائم تا حدودی طبیعی هستند و با شروع قاعدگی فروکش می نمایند، البته در موارد شدید مراجعه به پزشک برای تسکین نشانه ها لازم است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1437

به "شناخت تهدید های سلامت روان نوجوانان و جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت تهدید های سلامت روان نوجوانان و جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید