شوک بزرگترین پالایشگاه کانادا از حمله به نفت عربستان

به گزارش فیس راز، با این که کانادا صاحب سومین ذخایر نفت بزرگ دنیا است اما بزرگترین پالایشگاه این کشور از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که بزرگترین تامین کننده نفت آن است، متاثر شد.

شوک بزرگترین پالایشگاه کانادا از حمله به نفت عربستان

از سفر با تور ارزان کانادا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، تقریبا تمامی صادرات نفت عربستان سعودی به کانادا، به نیوبرانزویک می رود که خانه پالایشگاه سنت جان شرکت ایروینگ اویل لیمیتد با ظرفیت پالایش 299 هزار بشکه در روز است. طبق آمار رسمی کانادا، این پالایشگاه 40 درصد از نفت خام مورد احتیاج خود در ژوییه را از عربستان سعودی تامین نموده است.

حمله پهپادی که روز شنبه علیه بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی صورت گرفت، نیمی از فراوری نفت این کشور را متوقف کرد. منابع مطلع به بلومبرگ گفته اند شرکت آرامکوی سعودی برای احیای کامل فعالیت تاسیسات ابقیق به ماه ها زمان احتیاج دارد. با این حال عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام نموده که ظرفیت فراوری نفت از دست رفته تا خاتمه سپتامبر احیا خواهد شد و این کشور با برداشت از ذخایرش، میزان عرضه به مشتریان خود را به سطح پیش از حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی بهبود بخشیده است.

مختل شدن طولانی مدت فعالیت نفتی عربستان سعودی برای پالایشگاه ایروینگ که عمدتا به واردات وابسته است، مشکل ساز خواهد بود.

عمده ذخایر نفت کانادا در منطقه ماسه های نفتی آلبرتای شمالی واقع در غرب این کشور قرار دارند. عمده نفت استخراج شده در این منطقه به آمریکا صادر می گردد و اگرچه بخشی از این نفت به وسیله خط لوله 9 شرکت انبریج به شرق کانادا ارسال می گردد اما این خط لوله فقط به پالایشگاههایی که نهایتا تا مونترال واقع شده اند خدمات رسانی می نماید.

به گفته کوین بیرن، مدیر بازارهای نفت خام آمریکای شمالی در شرکت آی اچ اس مارکیت، احتمالا این امر روی قیمت تاثیر خواهد گذاشت.

نفت برنت پس از این گگردده شدن معاملات دوشنبه، در عرض چند ثانیه 12 دلار افزایش پیدا نموده بود که بزرگترین افزایش قیمت از زمان شروع معاملات دلاری در سال 1988 بود و تا مرز 71 دلار و 95 سنت پیش رفته بود. افزایش ناگهانی قیمتهای نفت به پالایشگاههایی مانند ایروینگ لطمه زد و هزینه تامین خوراک آنها را بالا می برد. ایروینگ بیش از نیمی از سوختهایی که فراوری می نماید شامل بنزین، دیزل، نفت کوره و سوخت جت را به شمال شرقی آمریکا صادر می نماید.

به گفته بیرن، پالایشگاه ایروینگ می تواند منابع تامین نفت خود را تغییر دهد و صادرات نفت عربستان سعودی که هفته ها طول می کشد تا به کانادا برسد در راه این کشور است.

طبق آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، دو نفتکش روز شنبه از عربستان سعودی عزیمت کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 436

به "شوک بزرگترین پالایشگاه کانادا از حمله به نفت عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک بزرگترین پالایشگاه کانادا از حمله به نفت عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید