نامه روشنفکران و دانشگاهیان آفریقایی به رهبران این قاره درباره بحران کرونا

به گزارش فیس راز، چندین نفر نویسندگان، روشنفکران و چهره های دانشگاهی در آفریقا طی نامه ای به رهبران این قاره توصیه کردند که از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای انجام تغییرات بنیادین بهره بگیرند.

نامه روشنفکران و دانشگاهیان آفریقایی به رهبران این قاره درباره بحران کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چندین نفر از نویسندگان و چهره های روشنفکر و دانشگاهی از سراسر آفریقا در نامه ای سرگشاده خطاب به رهبران این قاره، از آنها خواسته اند که از بحران ناشی از کووید 19 به عنوان فرصتی برای انجام تغییرات بنیادین استفاده کنند.

در این نامه که در پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره منتشر شده، آمده است:

تهدید ناشی از کووید 19 توجه انفرادی و جمعی ما را می طلبد. در خلال دهه گذشته، رسانه ها، روشنفکران، سیاستمداران و مؤسسات اقتصادی مختلف به دنبال ایجاد آفریقای مترقی و در حال حرکت به سوی سرمایه داری و دارای رشد فزاینده اقتصادی مورد حسرت کشورهای شاقتصادی بوده اند.

نظام جهانی در برابر چشمان ما درحال متلاشی شدن است و راه را برای منازعات ژئوپلیتیکی در جهان هموار کرده، جنگ های تازه اقتصادی کشورهای جنوب را ناتوان و بار دیگر ما را متوجه شرایط همیشگی آن به عنوان ناظر گوش به فرمان ساخته است.

بیماری عالم گیر کووید 19 اساس دولت ها و مؤسسات را که نقایص فراوان آنها مورد غفلت قرار گرفته است، تهدید می کند. عدم سرمایه گذاری کافی در بخش سلامت عمومی و پژوهش های بنیادین، دستاوردهای محدود در خودکفایی در تولید مواد غذایی و سو مدیریت نهادهای اقتصادی و عمومی و توجه بر زیرساخت های جاده ای و فرودگاهی به هزینه سلامت و رفاه عمومی از جمله این نقایص بوده است.

بسیاری از کشورهای آفریقایی با الگو قرار دادن روش قرنطینه در کشورهای شاقتصادی، قرنطینه های ددمنشانه ای بر مردم خود اعمال کرده اند و نقض این مقررات با خشونت پلیس همراه بوده است.

بگذارید صریح اعلام کنیم که از گزینه ناممکن امنیت اقتصادی در برابر امنیت سلامت دفاع نمی کنیم بلکه می خواهیم بر لزوم توجه دولت های آفریقایی به مسائل حاد تأکید کنیم که مشخصه بیشتر کشورهای آفریقایی است.

ما به جای آن که دست روی دست بگذاریم و در انتظار آینده ای بهتر باشیم، باید تلاش کنیم و اساس سرنوشت مشترک خود را مبتنی بر بافت خاص تاریخی و اجتماعی و منابع موجود خود مورد بازاندیشی قرار دهیم.

ما معتقدیم که فوریت و اضطرار نمی تواند و نباید شیوه ای از مدیریت را تشکیل دهد بلکه باید با اتخاذ سیاست عمومی مطابق با اولویت های افریقا و به نفع مردم افریقا اقدام کنیم. به عبارت دیگر باید بدون توجه به موقعیت طبقاتی برای جان همه مردم فارغ از منطق سود اندیشی ارزش قائل شویم.

رهبران آفریقا می توانند و باید عقیده سیاسی تازه ای از افریقا را به جوامع خود ارائه کنند. توجهات جدی باید بر ایجاد مؤسسات دولتی کارآمد و اعمال هنجارهای قضایی و قانونی بر چگونگی توزیع و توازن قدرت باشد. این موارد بر اساس واقعیات موجود در این قاره به بهترین شکل قابل حصول است 11-تحقق موج دوم استقلال سیاسی ما به خلاقیت های سیاسی و توانایی ما در به دست دریافت سرنوشت مشترک خود بستگی دارد.

همچنین پان افریکانیسم باید با توجه تازه ای روبرو شود. اگر پیشرفت در انسجام قاره ای در افریقا اندک بوده است، علت آن را باید در تندروی های لیبرالیسم بازار جستجو کرد.

کووید 19 ناتوانی واکنش جمعی و قاره ای را در زمینه سلامت عمومی و دیگر بخش ها نشان داد. ما از دولت های می خواهیم لزوم اتخاذ یک رویکرد منسجم در مدیریت بخش های مرتبط با بهداشت عمومی و پژوهش های بنیادین در همه سطوح سیاست عمومی را مد نظر قرار دهند.

این نامه یادآور این نکته مشخص است که قاره افریقا باید بار دیگر سرنوشت خود را به دست خود بگیرد. در شرایط کنونی باید با جهت گیری های تازه راه حلی دیرپا را اتخاذ کنیم.

این نامه خطاب به همه رهبران اقشار مختلف جامعه، به مردم افریقا و همه کسانی است که متعهد به بازاندیشی برای این قاره هستند

باید گفت که افریقا از منابع مادی و انسانی کافی برای ایجاد رفاه و رونق برای همگان برخوردار است. ما چاره دیگری نداریم و باید تغییراتی بنیادین را در این راستا انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1070

به "نامه روشنفکران و دانشگاهیان آفریقایی به رهبران این قاره درباره بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه روشنفکران و دانشگاهیان آفریقایی به رهبران این قاره درباره بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید