تحقیقات بر روی پروژه هواپیمای مافوق صوت چین

به گزارش فیس راز، صنایع هوایی چین در حال رشد و گسترش استف این کشور قدرتمند همواره در تلاش بوده است پبشگام دنیا در صنایع مختلف باشد و حال خبر از پروژه ای بلندپروازانه برای ساخت هواپیمایی مافوق صوتی میدهد که پکن تا نیویورک را در دو ساعت طی خواهد نمود.

تحقیقات بر روی پروژه هواپیمای مافوق صوت چین

تیمی از محققان در آکادمی علوم چین یک هواپیمای مافوق صوت را در یک تونل بادی با سرعت 7 ماخ یا 8.960 کیلومتر بر ساعت با موفقیت آزمایش کرده اند. این پروژه با مشارکت چندین آکادمی تحقیقاتی و به طور ویژه ارتش چین انجام شده است. در ماه های اخیر خبرهای زیادی از موفقیت های چین در طراحی و ساخت هواپیمای مافوق صوت و همچنین پروازهای آزمایشی جت اسکرام های دیگر و فضاپیماهای دارای سیستم بالا برنده راکتی شنیده شده است. به نظر می رسد که چین با این همه پیشرفت سریع و خارق العاده در زمینه تولید هواپیمای مافوق صوت قصد دارد نبرد نظامی در این زمینه را در سطح بین المللی به سود خود به پایان برساند.

هواپیماهای مافوق صوت به عنوان هواپیماهایی فوق پیشرفته در نظر گرفته می شوند که قادرند در هر میدان رقابتی تغییر دهنده معادلات باشند. سرعت بالاتر به معنای دسترسی بیشتر و سریع تر به نقاط دوردست جهان خواهد بود و همزمان می تواند سیستم های دفاع هوایی کنونی را عملاً از رده خارج سازد. البته مقامات آکادمی علوم چین هدف این تحقیقات را مسالمت آمیز و صلح طلبانه عنوان کرده و ادعا کرده اند که با این هواپیمای مافوق صوت می توان فاصله طولانی بین پکن و نیویورک را تنها در دو ساعت طی کرد. این هواپیمای مافوق صوت که به خاطر شکل منحصر به فرد و شباهت قسمت جلوی آن به حرف بزرگ I در زبان انگلیسی، I Plane نامگذاری شده است.

هواپیمای مذکور یک جفت بال مایل در قسمت وسط بدنه و یک جفت بال به هم پیوسته مایل دلتای دیگر نیز دارد که روی قسمت عقبه بدنه نصب شده و شکلی شبیه حرف بزرگ T دارد. این ویژگی ها به این هواپیمای مافوق صوت قدرت بالا برنده بسیار بیشتری نسبت به طرح های تک باله مافوق صوت مانند Lockheed Martin SR-7 و CASIC Tengyun می دهد. این قدرت بیشتر باعث می شود که قدرت بلند شدن این هواپیما را بیشتر خواهد کرد هر چند این بال های اضافی نیاز به موتورهای پرقدرت تری را ضروری خواهد کرد. بال های این هواپیما طوری قرار گرفته اند که موج های شوک آور ناشی از سرعت های مافوق صوت که می توانند باعث آشفتگی و تکانه و کشیدگی در هواپیما شوند برای بهبود عملکرد پروازی و ثبات هواپیما با تغییر مسیر خود مورد استفاده قرار گیرند.

این هواپیمای مافوق صوت اگر وارد مرحله پروازهای آزمایشی در فضای واقعی شود، به احتمال فراوان از موتورهای با سیکل ترکیبی استفاده خواهد کرد که به نوبه خود از توربوفن ها برای سرعت های کمتر قبل از تغییر حالت اسکرم جت ها برای پرواز مافوق صوت بهره خواهند برد. حجم و بار سنگین این هواپیما به آن اجازه خواهد داد که مانند مرحله اول یک سیستم پرتاب فضایی قابل استفاده مجدد عمل کند و در پرواز مافوق صوت بتواند راکت هایی را حمل کرده و آن ها را در فضای استراتوسفر رها نماید. مقامات علمی مرتبط با ارتش چین این طراحی را طراحی دیوانه کننده نامیده و ادعا کرده اند که می توان از این هواپیمای مافوق صوت برای ساخت بمب افکن های مافوق صوت سنگین استفاده نمود و این که این نمونه تنها عضوی کوچک از خانواده هواپیماهای مافوق صوت چین است.

علاوه بر این، آزمایشگاه High Temperature Gas Dynamics یک پروژه مافوق صوت بسیار پیشرفته و باورنکردنی دیگر را نیز در دست تحقیق و بررسی دارد: یک تونل بادی رکوردشکن که کار خود را در سال 2020 آغاز خواهد کرد. این تونل بادی برای تولید سرعت هایی بالاتر از 36 ماخ طراحی شده که آن را به قدرتمندترین تونل بادی جهان تبدیل خواهد کرد و سرعت 30 ماخ ایستگاه LENX-X در بوفالو، نیویورک را کنار خواهد زد. برای این که تفاوت این سرعت را درک کنید باید بدانید که یک هواپیمای مافوق صوت با سرعت 36 ماخ می تواند فاصله بین چین تا کالیفرنیا را تنها در 14 دقیقه طی نماید. این تونل بادی توان جای دادن هواپیماهای مدل با طول بال 3 متر را خواهد داشت که از نمونه سابق چینی که با 2.5 متر طول بال، بزرگ ترین در نوع خود در جهان محسوب می شود نیز بزرگ تر است.

نکته مهم در مورد این تونل بادی این موضوع خواهد بود که توان تحمل دمای غیرقابل تصور در نتیجه بادهای با سرعت 36 ماخ را دارد که نشان می دهد چین در زمینه ساخت مواد مقاوم در برابر دماهای بالا برای هواپیمای مافوق صوت پیشرفت های خیره کننده ای داشته است. این برنامه های پیشرفته نشان می دهد که چین در توسعه قابلیت های اقتصادی و نظامی خود مصمم است. علاوه بر ساخت تجهیزات نظامی فوق پیشرفته متداول مانند ناوهای هواپیمابر، مقامات چین در زمینه تکنولوژی های بنیادین مانند ارتباطات کوانتومی، ابرکامپیوترهای انشعابی قدرتمند و ساخت هواپیماهای مافوق صوت که بتواند در عرض چند ساعت آن ها را به دوردست ترین نقاط روی کره زمین برساند سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده اند و تهدیدی بزرگ برای ایالات متحده در این زمینه محسوب می شوند.

انتشار: 17 خرداد 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 3

به "تحقیقات بر روی پروژه هواپیمای مافوق صوت چین" امتیاز دهید

2 کاربر به "تحقیقات بر روی پروژه هواپیمای مافوق صوت چین" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات بر روی پروژه هواپیمای مافوق صوت چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید