چاپ کتابی درباره اندیشه های هنری قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی

به گزارش فیس راز، به گزارش خبرنگاران، کتاب کلِمنت گرینبرگ: میان خطوط (مشتمل بر مناظره ای با کلمنت گرینبرگ) اثر تی یِری دُ دوو به تازگی با ترجمه بهاره سعیدزاده توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب چهاردهمین عنوان مجموعه درباره هنر است که توسط این ناشر چاپ می شود.

چاپ کتابی درباره اندیشه های هنری قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی

تی یِری دُ دوو نویسنده این کتاب، مورخ، منتقد و نظریه پرداز هنر، نمایشگاه گردان و نیز استاد دانشگاه لیل 3 است. نام گرایی تصویری، کانت پس از دوشان و صد سال هنر معاصر از جمله آثار چاپ شده از او هستند. کلمنت گرینبرگ هم که موضوع این کتاب است، قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم و همچنین از برجسته ترین منتقدان هنری نیمه دوم قرن بیستم است.

کتاب کلِمنت گرینبرگ: میان خطوط یک ارزیابی مجدد از نوشته های گرینبرگ است و وجهه های منتقد، آموزه مندی و نظریه پردازی او را مورد بررسی قرار می دهد. مولف نیز در کتابش این گونه آن را معرفی می کند: این کتاب مشتمل بر سه فصل است، با این فکر که اگر کلی و ساده بگویم، سه گرینبرگ وجود دارند. علاوه بر متن کتاب، مناظره ای عمومی با گرینبرگ که نویسنده در سال 1988 در دانشگاه اتاوا انجام داده، در این مجلد چاپ شده است. این مناظره تا پیش از این کتاب، منتشر نشده بود.

گرینبرگ متولد سال 1909 و درگذشته به سال 1994 است.

عناوین این کتاب به ترتیب عبارتند از: پیش گفتار: سه گرینبرگ، راه های نقد، سکوت هایی در آموزه ها، تاملات متزلزل، مناظره ای عمومی با کلمنت گرینبرگ. در ادامه نیز علاوه بر واژه نامه، منابع مترجم و همچنین منابع فارسی این کتاب درج شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

آلبرس را می توان یک استاد خواند. و پاک کردن یک استاد، که رائوشنبرگ دو سال بعد پس از نقاشی های سپید و با طراحی پاک شده دِکُنینگ چنین کرد، به مثابه خطاب قرار دادن اوست. برای یک نقاش مدرنیست، که تلاش دارد با نقاشی های گذشته که کیفیت شان برای او محرز است، مقایسه شود - حتا اگر این کار مستلزم نابود کردن یا تقلیل آن آثار باشد، باز اجرای آن ها به تقلید از طبیعت، کشتن پدر به اشکال گوناگون - قطعا به مفهوم خطاب قرار دادن نقاشان گذشته، با انگیزه به رسمیت شناخته شدن است. و قطعا به مفهوم دانستن این است که اگر از سوی پدر، استاد، الگو، رقیب نمادین و یا نظیر این ها شناخته شود آن را نمی پذیرد، و تنها می خواهد مردمی که نقاشی را می بینند یا بعدتر خواهند دید، او را به رسمیت بشناسند و نه گذشتگان. خطاب غیرمستقیم است، و این را می توان به دو شکل مختلف گفت: یا من کارم را به مخاطبان غایبی که استادانی هستند که می ستایم و به خاطر سکونتشان در معبد خدایان تاریخ هنر نمی توانند به من پاسخ بدهند و به گونه ای حق داوری خود را به بینندگان آینده که قادر به مقایسه خواهند بود، تفویض می کنند، خطاب می کنم؛ یا کارم را به مردم خطاب می کنم، مخاطبان حال و آینده، تا مرا داوری کنند و مرا برابر با استادانی که می ستایم اعلام کنند، به گونه ای که آن ها مجبور شوند در همان خطاب در میان فرزندان مشروع شان برای من جا باز کنند. خیالیِ بودنِ این شبکه خطاب های کمانه کننده آشکار است.

این کتاب با 210 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 18 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 978

به "چاپ کتابی درباره اندیشه های هنری قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ کتابی درباره اندیشه های هنری قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید