گلوبال تایمز: آرزوی پیوستن چین به ائتلاف دریایی آمریکا، خیال خام است

به گزارش فیس راز، رسانه چینی با تاکید بر اینکه پکن هرگز به طرح ائتلاف دریایی واشنگتن علیه ایران نمی پیوندد، نوشت اگر هم ائتلافی تشکیل گردد، باید در خدمت منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران باشد.

گلوبال تایمز: آرزوی پیوستن چین به ائتلاف دریایی آمریکا، خیال خام است

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه الکترونیکی گلوبال تایمز چین در یادداشتی تحت عنوان ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران فرومی پاشد به آنالیز طرح واشنگتن جهت ایجاد ناوگان دریایی بین المللی برای حفاظت از نفکتش ها در آب های جنوب ایران پرداخته و تحلیل کرد اگر ائتلافی هم تشکیل گردد نباید به رهبری آمریکا باشد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه فقط تعداد کمی از کشورها به پروپاگاندای واشنگتن علیه ایران پیوسته اند، آمده است: آمریکا بدون ارئه هیچ مدرک قانع کننده ای، ایران را به حمله به نفتکش ها در خلیج فارس متهم نموده است... حقیقت ائتلاف [دریایی] این است که واشنگتن کوشش می نماید تا دیگر کشورها را به [کارزار] فشار علیه تهران اضافه کند.

گلوبال تایمز، تمایل بعضی از آمریکایی ها برای پیوستن چین به ائتلاف دریایی ضد ایران را خیال خام توصیف نموده و نوشت: ایران یک شریک استراتژیک جامع الاطراف برای چین است و چین نیز متعهد است تا صلح و ثبات را در خلیج فارس حفظ کند. چنین ائتلافی فقط به منافع ایران ضربه می زند و به تبع آن چین نیز آسیب می بیند.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتی های تجاری در خلیج فارس را از حدود دو ماه پیش اعلام نموده بود و بعضی از متحدان نزدیک این کشور از جمله آلمان، نروژ، اسپانیا و کره جنوبی مشارکت در این طرح را رد کردند.

این نشریه با بیان اینکه چین در اعزام نیروی دریایی در صورت آسیب دیدن شناورهای چینی در خلیج فارس توسط کسی تعلل نمی نماید، ادامه داد: چین سابقه طولانی در مبارزه مشترک با ایران علیه دزدی دریایی دارد که البته به نفع دیگر کشورها نیز هست. امنیت خطوط کشتیرانی نفتی به امنیت اقتصاد دنیای مرتبط است. حدود سی درصد نفت خام دنیا به وسیله خلیج فارس و دریایی عمان منتقل می گردد.

در ادامه این یادداشت ضمن اشاره به اقدامات چین در حفظ امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا، تصریح شده است: چین ناوگان های دریایی برای ماموریت های اسکورت کشتی ها به دریای عمان و آب های سومالی اعزام نموده است... باید یک ائتلاف دریایی وجود داشته باشد اما قطعا نباید به رهبری آمریکا یا در خدمت استراتژی های آن باشد.

گلوبال تایمز با بیان اینکه هرگونه ائتلاف دریایی باید منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران و شرکای تجاری قانونی شان از جمله چین را حفظ کند، اضافه کرد: اقدامات متکبرانه و بی پروای واشنگتن منجر به بی ثباتی در خلیج فارس شده است. تا زمانی که واشنگتن ذهنیت خود را تغییر ندهد، بلاتکلیفی در منطقه وجود خواهد داشت.

این نشریه در خاتمه، با بیان اینکه مذاکره، راه برون رفت از تنش ها بین ایران و آمریکا است، نوشت: خطوط کشتیرانی [در خلیج فارس] هم اکنون در معرض هیچ تهدیدی نیستند، اما اگر اسکورت کردن ها [و ائتلاف دریایی] منجر به وقوع درگیری نظامی جدی گردد، آنگاه به خطر می افتند.

خبرگزاری رویترز نیز چندی پیش در گزارشی درباره بی رغبتی کشورهای مختلف برای پیوستن به طرح آمریکا، به نقل از منابع متعددی در کشورهای متحد آمریکا نوشته بود که به دلیل اینکه مشارکت در پیشنهاد واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی، از نظر تهران اقدامی ضد ایرانی است، این دولت ها تمایل چندانی برای همراهی با آمریکا ندارند. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 307

به "گلوبال تایمز: آرزوی پیوستن چین به ائتلاف دریایی آمریکا، خیال خام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلوبال تایمز: آرزوی پیوستن چین به ائتلاف دریایی آمریکا، خیال خام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید