احداث فاز سوم مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان تصمیمی اشتباه است

به گزارش فیس راز، به گزارش خبرنگاران، احمد شریفات پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: پروژه احداث فاز اول و دوم مجمتمع پرورش ماهی شهید احمدیان ناقص است و برخی مواد زیر ساختی همچون ایستگاه های پمپاژ، آسفالت راه های مواصلاتی، برق یا ایجاد نشده و یا احتیاج به تکمیل دارد.

احداث فاز سوم مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان تصمیمی اشتباه است

وی اضافه نمود: فاز یک مجتمع شهید احمدیان حدود 30 درصد و فاز دوم آن حدود 40 درصد ناقص است که برای تکمیل این دو فاز اعتباری معادل 20 میلیارد تومان برآورد گردیده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی آبزی پروری خرمشهر با بیان اینکه با وجود نواقص پروژه، احداث فاز سوم این مجتمع با عنوان توسعه در دستور کار دولت واقع شده است، این اقدام را کارشناسی نگردیده دانست و اضافه نمود: تاکنون فکری برای محل تخلیه پساب های مجتمع نگردیده است و پساب های این مجتمع به جای تخلیه در دریا در فضاهای باز رها می گردد که می تواند تبعات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند.

شریفات، تخریب حوضچه های ماهی شخصی با عنوان حوضچه های پروش ماهی غیر مجاز را نیز اقدامی ناصحیح خواند و شرح داد: در منطقه محروم و مرزیی همچون خرمشهر که تمام کوشش ها باید در حفظ روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان باشد به جای اختصاص سهمیه آب به برخی از افراد که نسبت به احداث حوضچه پرورش ماهی در زمین های شخصی خود اقدام نموده اند با آنها برخورد می گردد.

وی اضافه نمود: کشاورزی کاربری های مختلف همچون زراعت، زنبورداری و آبزری پروری و شیلات را شامل می گردد و تغییر کاربری یک زمین زراعی از کشت به پروش ماهی تغییر کاربری محسوب نمی گردد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی آبزی پروری خرمشهر از اختصاص زمین در مجتمع های پرورش ماهی به افراد خاص اطلاع داد و گفت: در مجتمع های پرورش ماهی زمین و سهمیه آب تنها به برخی افراد داده می گردد و در اختیار کشاورزان و قشر محروم قرار نمی گیرد.

شریفات در ادامه با تاکید بر اینکه احداث حوضچه در حریم رودخانه اقدامی پذیرفتنی نیست، گفت: حوضچه های ماهی که در فاصله حریم رودخانه و در فاصله دو تا سه کیلومتری احداث گردیده اند به طور قطع غیرمجاز هستند و باید تخریب شوند اما بقیه حوضچه که در فاصله دورتر و در زمین اجدادی مردم منطقه احداث گردیده اند، غیر مجاز تلقی نمی شوند؛ از جمله مهمترین دلایل مطرح گردیده در خصوص مقابله با افزایش حوضچه های پرورش ماهی کمبود آب شیرین کنونی و کاهش میزان عرضه و تقاضا ماهی در آینده نه چندان دور است.

وی در پاسخ به این دو دلیل اظهار کرد: اتحادیه آبزی پروری نیز با توجه به کمبود آب شیرین از پرورش ماهی در مجاور رودخانه ها مخالف است و در مقابل این اعتقاد وجود دارد که پرورش ماهی به سمت پرورش در کنار دریا و در آب های لب شور سوق پیدا کند و پرورش گونه ماهی های لب شور در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی آبزی پروری خرمشهر در رابطه با احتمال ناهماهنگ شدن میزان تقاضا در مقابل عرضه با احداث حوضچه های بیشتر نیز گفت: جمعیت ایران رو به رشد است و با توجه به روند رشد جمعیت باید برای 150 تا 200 میلیون نفر ماهی تهیه کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون 70 درصد ماهی منطقه توسط بازار عراق مصرف می گردد، احتمال کاهش تقاضا از سوی عراق را هم رد کرد و شرح داد: در عراق تنها گونه کپور پرورش داده می گردد که گونه پرهزینه ای است از سوی دیگر با توجه به بحران آب شیرین پیش بینی می گردد آبزی پروری در عراق آینده طولانی نداشته باشد.

شریفات در ادامه به کمبود ماهی و افزایش قیمت آن در بازار داخلی اشاره نمود و گفت: افزایش قیمت ماهی در بازار داخلی به علت نوع معاملات و احتکار فروشگان ماهی است که اگر عرضه در بازار منصفانه باشد مشکل خاصی به وجود نمی آید.

وی، راه اندازی بارانداز آبزیان در مرز شلمچه به عنوان راهکاری برای ساماندهی خرید ماهی گردشگران را پیشنهاد کرد و گفت: با راه اندازی بارانداز در مرز، گردشگران می توانند مایحتاج خود را به هر میزان از مرز تهیه نموده و نوسان قیمت در بازار داخلی شهر تا حدود زیادی کنترل می گردد.

وی با بیان اینکه حدود یکسال است که صادرات ماهی از مرز شلمچه به عراق انجام نمی گردد. علت این موضوع را همکاری نکردن سازمان منطقه آزاد اروند برای در اختیار قرار دادن پایانه صادراتی آبزیان به اتحادیه ماهی خرمشهر خاطرنشان کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی آبزی پروری خرمشهر در این رابطه اظهار کرد: در پی موافقت نکردن سازمان با در اختیار قرار دادن پایانه آبزیان به اتحادیه، صادرات ماهی از حدود یک سال پیش به جای مرز شلمچه از مرز خسروی انجام می گردد و تا زمانیکه نظر سازمان در این خصوص تغییر نکند، این رویه ادامه خواهد داشت.

شریفات، میزان صادرات آبزیان خرمشهر از طریق مرز خسروی را روزانه در حدود 50 تن و به ارزش روزانه 150 هزار دلار و سالیانه غریب به 60 میلیون دلار خاطرنشان کرد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 14 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 18

به "احداث فاز سوم مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان تصمیمی اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث فاز سوم مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان تصمیمی اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید