برای شناخت توانایی ها و چالش های معلولان به دنیا بپیوندید!

به گزارش فیس راز، سازمان ملل متحد در سال 1992 میلادی روز سوم دسامبر را با هدف ارتقای حقوق و رفاه معلولان در تمامی عرصه های جامعه و توسعه و افزایش آگاهی از وضعیت آنان در تمامی جنبه های زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روز جهانی معلولان نامید.

برای شناخت توانایی ها و چالش های معلولان به دنیا بپیوندید!

به گزارش خبرنگاران، کنوانسیون حقوق معلولان که در سال 2006 میلادی اتخاذ شد با تکیه بر دهه ها کار سازمان ملل متحد در زمینه معلولیت، حقوق و رفاه معلولان را با اجرای برنامه توسعه پایدار و دیگر چارچوب های توسعه بین المللی مانند چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا، منشور مربوط به شمول معلولان در اقدامات انسان دوستانه، برنامه جدید شهری و برنامه کاری آدیس آبابا برای تأمین مالی توسعه بیشتر، ترقی داده است.

موضوع سال جاری روز دنیای معلولان بر توانمندسازی معلولان برای توسعه فراگیر، منصفانه و پایدار به عنوان بخشی از برنامه توسعه پایدار تمرکز دارد. دستور کار این برنامه متعهد می گردد که هیچ کس پشت سر گذاشته نگردد.

معلولان هم در صندلی ذینفعان و هم در صندلی عاملانِ تغییر می توانند روند توسعه فراگیر و پایدار را تسریع بخشند و جامعه انعطاف پذیر را برای همه از جمله در زمینه کاهش خطر بلایا و انجام اقدامات انسان دوستانه و توسعه شهری ترویج دهند.

دولت ها، معلولان و سازمان های نماینده آنها، موسسات آکادمیک و بخش خصوصی باید با یکدیگر به عنوان یک تیم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار همکاری نمایند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، رویدادهای روز دنیای معلولان در مقر سازمان ملل متحد، تمام کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل، شهرداران، سیاستگذاران ملی و محلی، سازمان های جامعه مدنی، موسسات آکادمیک و سازمان های مربوط به معلولان را برای بحث در مورد راه پیشرو برای توسعه فراگیر، منصفانه و پایدار دورهم گرد می آورد.

در ادامه آمارها و حقایق کلیدی را در مورد معلولان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان دنیای بهداشت (WHO) می خوانید:

- بیش از یک میلیارد نفر یعنی حدود 15 درصد از جمعیت دنیا دارای برخی از انواع معلولیت هستند.

- بین 110 تا 190 میلیون بزرگسال بالای 15 سال مسائل قابل توجهی در عملکرد خود دارند.

- نرخ معلولیت در سراسر دنیا به دلیل پیری جمعیت، افزایش بیماری های مزمن و علل دیگر در حال افزایش است.

- معلولان دسترسی کمتری به خدمات مراقبت بهداشتی داشته و بنابراین نیازهای مراقبتی بهداشتی برآورده نشده ای را تجربه می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 126

به "برای شناخت توانایی ها و چالش های معلولان به دنیا بپیوندید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای شناخت توانایی ها و چالش های معلولان به دنیا بپیوندید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید