مطالعه تاریخ علم پزشکی راه حل احیای اعتماد به نفس پزشکان ایرانی

به گزارش فیس راز، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مطالعه تاریخ علم پزشکی را راه چاره احیای اعتماد به نفس پزشکان ایرانی دانست و اضافه نمود: باید بدانیم که چه مقدار به این علم خدمت نموده و چه مقدار از علم پزشکی مدیون پزشکان ایرانی است، همچنین چه مقدار از فرهنگ غرب به علم پزشکی ما وارد گردیده است.

مطالعه تاریخ علم پزشکی راه حل احیای اعتماد به نفس پزشکان ایرانی

به گزارش خبرنگاران، دکتر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری در کارگاه دو روزه آموزشی، فرهنگی و پژوهشی ویژه دستیاران تخصصی بالینی ورودی سال 97 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که امروز با حضور رییس، معاونان و جمعی از اساتید پیشکسوت علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید، با تاکید بر ضرورت احیای اعتماد به نفس به عنوان یک ایرانی در حوزه پزشکی، در رابطه با تاریخ طب و آشنایی با طب اسلامی مطالبی را بیان کرد.

وی مطالعه تاریخ علم پزشکی را از راه های احیای این اعتماد به نفس بیان کرد و گفت: باید بدانیم که چه مقدار به این علم خدمت نموده و چه مقدار از علم پزشکی مدیون پزشکان ایرانی است، همچنین چه مقدار از فرهنگ غرب به علم پزشکی ما وارد گردیده است.

به گفته وی، کشورهای غربی به واسطه تبلیغات نادرست، خود را مبدع فرهنگ و تمدن می دانند که این از ذهن استعمارگرانه آنها نشأت می گیرد.

دکتر ولایتی با تشریح تاریخ طب در ایران و دنیا، با اشاره به تاسیس دارالفنون، توضیح داد: اوج رواج تفکرات استعمارگرانه که ایران را بی اطلاع از طب پزشکی معرفی نموده، یک پزشک اتریشی به نام دکتر پولاک بود که در مدرسه دارالفنون تدریس می کرد. متاسفانه از ابتدای دارالفنون و پس از قتل امیرکبیر، به دلیل مدیریت نادرست پایه فرهنگ آموزش عالی پزشکی را کج بنا نهادند تا این میراث به ایرانیان رسیده که ما چیزی نیستیم.

ولایتی در ادامه در راستای اثبات اینکه تمام این ها با هدف استعماری و کاهش اعتماد به نفس ما بوده، به چند نمونه از آثار پزشکی و دانشمندان برجسته ایرانی در این حوزه اشاره نمود.

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به معرفی آثار جراحی های پیشرفته در بقایای شهر سوخته زابل با تاریخ 5 هزار ساله، دانشمندی به نام فریدون در تاریخ طبری، مرکز علمی و بیمارستان و آکادمی جندی شاپور، نوآوری های ابن سینا در کتاب قانون و نوآوری های محمدبن زکریای رازی با کتاب الحاوی پرداخت.

همچنین دکتر کدخدازاده، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره انتظارات معاونت فرهنگی از دستیاران بالینی مطالبی را مطرح و برخی از خدمات این معاونت همچون کانون های متنوع فرهنگی، علمی، هنری در حوزه فیلم، موسیقی، شعر، ادبیات و گروه های جهادی و جشنواره بین المللی سیمرغ را تشریح کرد.

در ادامه این برنامه همچنین دکتر وحیدشاهی، مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح اهم برنامه های تحصیلات تکمیلی و برنامه آموزش بالینی با محوریت بیمار، بیان کرد: مهمترین درجه ای که آینده درخشان شما را رقم خواهد زد، رسیدن به خودآگاهی در این چند سال است. نکته بعدی که از شما می خواهیم تفکرات سیستماتیک در محیط زندگی، کار و تحصیل است.

به گزارش خبرنگاران، در این برنامه همچنین دکتر جوادی استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با اصول حرفه ای دستیاران بالینی، دکتر عزیزی رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم و از اساتید پیشکسوت این دانشگاه درباره مفهوم، مبانی و ابعاد سلامت، دکتر سیم فروش رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان لبافی نژاد و استاد پیشکسوت دانشگاه در خصوص صندلی و اهمیت طب بالینی مطالبی را ارائه کردند.

همچنین روز گذشته طی این کارگاه، دکتر علوی مقدم استاد پیشکسوت این دانشگاه درباره قضاوت و تصمیم گیری بالینی مبتنی بر شواهد، دکتر کیانی مدیر گروه اخلاق پزشکی در خصوص مفاهیم مهم در اخلاق پزشکی، دکتر مصطفی زاده مدیر گروه پزشکی قانونی درباره موارد مهم در پزشکی قانونی، دکتر میرهاشمی معاون درمان این دانشگاه در رابطه با انتظارات معاونت درمان از دستیاران بالینی، دکتر نوربخش مسوول امور تعالی بالینی درباره مروری بر اصول ایمنی بیمار، دکتر ضیایی معاون پژوهشی دانشکده پزشکی این دانشگاه درباره موارد مهم پژوهشی دستیاران و خاتمه نامه ها و دکتر وفایی دبیر شورای بدوی انضباطی این دانشگاه و دکتر نوری رییس مرکز مشاوره مطالبی را بیان کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 65

به "مطالعه تاریخ علم پزشکی راه حل احیای اعتماد به نفس پزشکان ایرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "مطالعه تاریخ علم پزشکی راه حل احیای اعتماد به نفس پزشکان ایرانی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه تاریخ علم پزشکی راه حل احیای اعتماد به نفس پزشکان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید