کشت سبزی ری با فاضلاب شهری

به گزارش فیس راز، کشت سبزی و محصولات کشاورزی با فاضلاب، مدت هاست ذهن بسیاری از پایتخت نشینان را درگیر خود نموده است. موضوعی که رسانه ها به آن اصرار دارند و مسئولان آن را انکار می نمایند.

کشت سبزی ری با فاضلاب شهری

به گزارش خبرنگاران، شهروند در ادامه نوشت: با این حال کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران یکی از معدود مدیرانی است که ماجرای کشت محصولات کشاورزی با فاضلاب را در جنوب تهران تأیید نموده و گفته است؛ تمام اراضی ای که در شهرستان ری داریم، با آب نامتعارف یا فاضلاب شهری زیر کشت می رود که شامل غلات، گندم، جو و میوه های سردرختی است، اما این ادعا را داریم که دیگر کشت سبزی و صیفی با این آب ها انجام نمی گردد. او تأکید نموده است که شهرداری حقابه کشاورزان تهرانی را مصرف می نماید و آن ها مجبور می شوند که محصولاتشان را با فاضلاب کشت نمایند. با این وجود هنوز فعالان بازار تهران معتقدند که سبزیجات جنوب تهران همچنان با فاضلاب کشت می گردد، اما در بازار مصرف چه اتفاقی می افتد و سبزیجات بازار پایتخت از کجا تأمین می شوند؟

سبزیجات نه اما جو غلات با فاضلاب آبیاری می شوند

موضوع استفاده از آب های نامتعارف یا همان فاضلاب شهری و صنعتی در جنوب تهران به ویژه شهرری تازگی ندارد و گرچه مدیران بسیاری آن را تکذیب نموده اند، اما این بار، کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مهر تأیید به این ماجرا زده است. او با تأیید این موضوع به تسنیم گفته است که شهرداری حقابه کشاورزان تهرانی را مصرف می نماید و آن ها ناچارند محصولاتشان را با آب آلوده به فاضلاب آبیاری نمایند. البته ذوالفقاری تأکید نموده است که با این اتفاق برخورد می نمایند، اما این برخورد تنها شامل محصولات برنج و سبزی و صیفی است و در سایر محصولات مانند غلات، گندم و جو به دلیل اینکه ریسک کمتری برای سلامت افراد دارد، برخورد انجام نمی گردد.

سبزیجات یافت آباد مرغوب ترین سبزیجات بازار تهران

گرچه مدیران زیربار سبزیجات آلوده به فاضلاب نمی روند، اما فعالان بازار تهران می گویند که سبزیجات شان را از مزارع جنوب پایتخت تأمین می نمایند و تمام این مزارع با فاضلاب آبیاری می گردد. حاج فتحعلی، رئیس اتحادیه بارفروشان هم در این باره می گوید: در سال های گذشته تعداد زمین هایی که با آب فاضلاب آبیاری می شدند، کاهش چشمگیری پیدا نموده است، اما هنوز هستند سبزی هایی که به دلیل استفاده از آب های نامتعارف در روند کشتشان سلامت مردم کشور را تهدید می نمایند.

مصطفی که در منطقه آذربایجان تهران میوه و سبزی فروشی دارد می گوید: سبزیجات تمام مناطق تهران از مزارع جنوب شهر که عمدتا در شهر ری و یافت آباد هستند، تأمین می شوند.

او ادامه می دهد: مشتری ها برای سبزی های منطقه یافت آباد سرودست می شنمایند و تمامی محصولات این منطقه سر زمین فروخته می شوند، زیرا آبیاری سبزی های این منطقه با آب جوی و چاه انجام می گردد و به همین دلیل عطر و طعم بهتری دارند. جدای از طعم خوب این سبزی ها ماندگاری بهتری دارند. به عنوان مثال، سبزی هایی که با آب فاضلاب آبیاری می شوند، به دلیل اینکه کیفیت آب مورد استفاده برای آبیاری مزارع شان پایین است، به سرعت پلاسیده می شوند و در بهترین حالت (درصورت نگهداری در یخچال) 3روز است، اما سبزی هایی که با آب چاه و جوی آب آبیاری می شوند را می توان یک هفته یا حتی بیشتر هم در یخچال نگهداری کرد.

سبزیجات آلوده در سبزی خردکنی ها

زارع نژاد دیگر میوه و سبزی فروشی است که در منطقه پونک فعالیت دارد. او معتقد است که هنوز برخی از زمین های کشت سبزی با آب فاضلاب آبیاری می شوند و می گوید: در برخی از نقاط تهران که مشکل تأمین آب دارند مانند شهر ری معمولا آبیاری زمین ها با آب فاضلاب انجام می گردد و هیچ نظارتی هم بر عملکرد آن ها انجام نمی گردد. به گفته او، بیشتر سبزی هایی که با آب فاضلاب آبیاری می شوند، و اتفاقا ارزان تر هم هستند توسط واحد هایی که سبزی آماده به مردم عرضه می نمایند، خریداری می شوند؛ زیرا این واحد ها چندان به کیفیت سبزی اهمیت نمی دهند.

سبزیجات زمستانه از استان های دیگر می آید

نگران سبزیجات زمستانه نباشید، زیرا در بازار پایتخت سبزیجات فصل زمستان از دیگر استان ها تأمین می گردد. این موضوع را حاج فتحعلی، رئیس اتحادیه بارفروشان می گوید و شرح می دهد: تمام سبزی های مصرفی پایتخت نشینان البته به جز اسفناج در این فصل از سال در مزارع حوالی تهران کشت می شوند و در ماه های سرد سال بیشتر سبزی های مصرفی پایتخت از شهر های جنوبی و اصفهان تأمین می گردد و به همین دلیل قیمت سبزی در زمستان همیشه گران تر از تابستان است. به گفته او، اسفناج تهران از استان های آذربایجان شرقی و غربی می آید. همین مسأله قیمت این سبزی را به کیلویی حدود 7 هزار تومان رسانده است؛ در حالی که میانگین قیمت سبزی های پاک نگردیده دیگر برای مصرف نماینده حدود 3500 تا 4 هزار تومان است.

شمال شهری ها در معرض ریسک بالاتر

فعالان بازار تهران می گویند شمال شهری ها بیشتر در معرض سبزیجات آلوده هستند؛ زیرا ایجاد مغازه های سبزی فروشی در شمال تهران صرفه اقتصادی ندارد و بیشتر آن ها ترجیح می دهند سبزیجات را به صورت آماده و بسته بندی گردیده بخرند که همین ماجرا باعث می گردد ریسک آن ها برای خوردن سبزیجات آلوده بالا برود، زیرا بیشتر این سبزیجات در واحد های سبزی خردکنی و سبزیجات آماده مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته بازاری ها، هر چه به سمت مناطق جنوب تهران می رویم، تعداد کسانی که خودشان سبزی را پاک می نمایند، می شویند و سرخ می نمایند، بیشتر می شوند به همین دلیل هنوز تعداد سبزی فروشی ها در این مناطق زیاد است و البته برای این دسته از مشتریان کیفیت سبزی اهمیت بالایی دارد.

0.2 درصد از مزارع تهران با فاضلاب آبیاری می شوند

با تمام این اوصاف متولیان بهداشت سطح زیر کشت سبزیجات آلوده به فاضلاب را بسیار ناچیز و در حدود 0,2 درصد از مزارع تهران می دانند. براساس آخرین اطلاعات 37 تا 40 هزار هکتار زمین که بیشتر در جنوب تهران هستند، زیر کشت هستند که به گفته علیرضا صدرائی، رئیس گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی تهران در حدود 113 تا 115 هکتار از این زمین با آب فاضلاب آبیاری می شوند. او که یکی از دلایل استفاده کشاورزان از این نوع آب را تصفیه ناقص فاضلاب می داند، می گوید: فقط حدود 30 درصد فاضلاب تصفیه می گردد و مابقی بدون تصفیه باقی می ماند.

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه آب فاضلاب از کنار زمین های کشاورزی عبور می نماید، در بسیاری مواقع دیده می گردد که از آن انشعابی گرفته گردیده است یا گاهی با استفاده از پمپ آب، آن را به داخل زمین ها منتقل می نمایند. این آب سطحی است و به همین دلیل دسترسی به آن بسیار راحت است. بنا به گفته صدرائی آب از چاه ها هم برداشت می گردد، اما ممکن است آلودگی داشته باشند. البته گاهی هم کشاورزان به آبی که از چاه برداشت گردیده، آب فاضلاب هم اضافه می نمایند تا حجم آب افزایش پیدا کند، اما با این کار کیفیت آب برای آبیاری از دست می رود. این در حالی است که بسیاری از زمین ها باید کشت دیم داشته باشند، اما وقتی بارندگی مناسب نباشد، کشت دیم نیز پاسخگو نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 41

به "کشت سبزی ری با فاضلاب شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت سبزی ری با فاضلاب شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید