بیماری لثه ممکن است با ایجاد بیماری آلزایمر ارتباط داشته باشد

به گزارش فیس راز، دانشمندان می گویند ممکن است رابطه ای میان باکتری های عامل نوع شایعی از بیماری لثه و دچار شدن افراد به بیماری زوال عقل وجود داشته باشد.

بیماری لثه ممکن است با ایجاد بیماری آلزایمر ارتباط داشته باشد

به گزارش بی بی سی این پژوهشگران می گویند این یافته ها احتمال دست یافتن به راه جدیدی برای درمان بیماری آلزایمر (شایع ترین نوع زوال عقل) را مطرح می نماید که در حال حاضر علاج یا درمان مؤثری برای آن وجود ندارد.

دانشمندان در این بررسی بافت مغز، مایع نخاعی و بزاق به دست آمده از بیماران مرده و زنده مشکوک به ابتلا به آلزایمر یا با تشخیص تأییدشده آلزایمر را بررسی کردند.

یافته های این بررسی که در ژورنال پیشرفت های علوم منتشر شده است، نشان داد که باکتری پورفیروموناس ژینژیوال که با بیماری لثه ارتباط دارد، در مغز افراد دارای آلزایمر هم یافت می گردد.

آزمایش های صورت گرفته بر روی موش ها ثابت کرد که این باکتری می تواند از دهان به مغز برود و معلوم شد که پروتئین سمی که این باکتری های ترشح می نماید، سلول های عصبی مغز را نابود می نماید.

این باکتری همچنین فراوری بتا آمیلوئید را افزایش می دهد که جزئی از پلاک آمیلوئید است که در مغز افراد دچار آلزایمر مشاهده می گردد و سلول های مغزی را نابود می نماید.

این دانشمندان در مرحله بعد داروهایی را با هدف مهار کردن پروتئین های سمی در این موش ها آزمایش کردند و دریافتند که این داروها می توانند مانع از تحلیل رفتن مغز شوند.

این پژوهشگران چنین نتیجه گیری می نمایند: یافته های این بررسی شواهدی دراین باره به دست می دهند که باکتری پورفیروموناس ژینژیوال و پروتئین سمی که ترشح می نماید، نقشی اصلی در ایجاد بیماری آلزایمر دارند و به این ترتیب چارچوب مفهومی جدیدی برای درمان این بیماری فراهم می گردد.

این پژوهشگران همچنین داروی جدیدی را ساخته اند که می تواند اساسی برای درمان آلزایمر در انسان قرار گیرد و قصد دارند به زودی این دارو را در یک کارآزمایی بالینی در افراد مبتلا به شکل خفیف تا متوسط آلزایمر آزمایش نمایند.

دانشمندانی که در این پژوهش شرکت نداشته اند، می گویند این یافته ها شاهدی دیگر در تأیید رابطه میان بیماری لثه و زوال عقل (نام کلی بیماری های مغزی که با مختل شدن حافظه همراه هستند، شامل بیماری آلزایمر) اضافه می نماید. اما به نظر آنان هنوز نقش باکتری های ایجادنماینده بیماری لثه در ایجاد آلزایمر دقیقاً روشن نیست.

همچنین به گفته این کارشناسان داروی جدید فقط روی موش های آزمایشگاهی امتحان شده است و برای ثابت شدن موثر بودن آن در انسان باید کارازمایی های بالینی انجام گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 165

به "بیماری لثه ممکن است با ایجاد بیماری آلزایمر ارتباط داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری لثه ممکن است با ایجاد بیماری آلزایمر ارتباط داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید