تاسوعا چه روزی است؟

به گزارش فیس راز، تاسوعا چه روزی است؟ روز محاصره خیمه های امام حسین. تاسوعا چه روزی است؟ روز ورود شمر به کربلا. تاسوعا چه روزی است؟ روز فرستادن امان نامه.

تاسوعا چه روزی است؟

امام صادق درباره محاصره شدن سیدالشهدا در روز تاسوعا فرموده است: تاسوعا روزى است که حسین (ع) و اصحاب او در کربلا محاصره شدند. سپاه شامیان بر ضد آنان گرد آمدند. ابن زیاد و عمر سعد نیز از فراهم آمدن آن همه سواران راضی شدند و آن روز، حسین و یارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند که دیگر براى او یاورى نخواهد آمد و عراقیان نیز او را پشتیبانى نخواهند کرد.

تاسوعا، روز ورود شمر به کربلا

در روز تاسوعا شمر بن ذى الجوشن با نامه ابن زیاد در باب قتل امام حسین (ع) وارد کربلا شد. ابن سعد بر حسب آن نامه، مهیاى قتل آن حضرت شد.

لاجرم وقت عصر بود که لشکر خود را بانگ زد که: یا خیل الله ارکبى و بالجنة ابشرى.

روز وعده ملاقات پیامبر

جنود نامسعود او سوار شد و رو به سپاه سیدالشهداء آوردند در حالی که آن حضرت در پیش خیمه، شمشیر خود را در بر گرفته بود و سر به زانو نهاده بود و به خواب رفته بود. جناب زینب چون هیاهوى لشکر را شنید، نزد برادر دوید، عرض کرد: برادر مگر صداهاى لشکر را نمی شنوید که نزدیک شده اند. پس حضرت سر از زانو برداشت و خواهر را فرمود که ای خواهر اکنون رسول خدا را در خواب دیدم که به من فرمود: تو بسوى من خواهى آمد. حضرت زینب تا این خبر را شنید، طپانچه بر صورت زد و واویلا گفت. حضرت فرمود که ای خواهر ویل و عذاب از براى تو نیست، صبر کن و ساکت باش، خدا تو را رحمت کند. پس جناب عباس را فرستاد تا تحقیق کند چه مطلب شده است. چون معلوم کرد که بناى قتل است، آن شب را حضرت از ایشان مهلت خواست که قدرى نماز و دعا و استغفار به جا آورد و بالجمله این روز، روز اندوه و حزن اهل بیت (ع) است.

روز آمدن امان نامه برای فرزندان ام البنین (س)

در این روز شمر ملعون برای حضرت عباس (ع) و برادرانش امان نامه آورد. آن لعین خود را نزدیک خیام با جلالت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رسانید و بانگ برآورد: أین بنو اختنا: پسران خواهر ما کجایند؟ ولی آن بزرگواران جواب ندادند. امام حسین (ع) فرمودند: جواب او را بدهید اگر چه فاسق است. حضرت عباس (ع) در جواب فرمودند: چه می گویی؟ شمر گفت: من از جانب امیر برای شما امان نامه آورده ام. شما خود را به خاطر حسین (ع) به کشتن ندهید. حضرت عباس (ع) با صدای بلند فرمود: لعنت خدا بر تو و امیر تو (و بر امان تو) باد. ما را امان می دهید در حالی که پسر رسول خدا را امان نباشد؟!

روز آخرین مناجات های عاشقانه

در عصر تاسوعا امام (ع) برای به تعویق انداختن جنگ یک شب دیگر مهلت گرفتند. چون عمر سعد لشکر را آماده جنگ با امام (ع) نمود و معلوم شد که قصد جنگ دارد، حضرت به برادرش عباس (ع) فرمود تا یک شب دیگر مهلت بگیرد. پس حضرت عباس (ع) نزد سپاهیان دشمن بازگشت و از آنها شب عاشورا را برای نماز و عبادت مهلت خواست عمربن سعد درموافقت با این درخواست مردد بود وسرانجام ازلشکریان خود پرسید که: چه باید کرد؟ عمروبن حجاج گفت : سبحان الله اگر اهل دیلم (کنایه از مردم بیگانه) و کفار از تو چنین تقاضائی می کردند سزاوار بود که با آنها موافقت کنی. قیس بن اشعث گفت: درخواست آنها را اجابت کن به جان خودم سوگند که آنها صبح فردا با تو خواهند جنگید. ابن سعد گفت: به خدا سوگند که اگر بدانم چنین نمایند هرگز با درخواست آنها موافقت نکنم. عاقبت فرستاده ابن سعد به نزد حضرت عباس بن علی (ع) آمد و گفت: ما به شما تا فردا مهلت می دهیم اگر تسلیم شدید شما را به نزد عبیدالله بن زیاد خواهیم فرستاد و اگر سر باز زدید، دست از شما برنخواهیم داشت.

روز خطابه امام حسین (ع) برای اصحابش

در عصر این روز امام حسین (ع) در جمع یاران خطبه ای قرائت فرمودند و اصحاب اعلام وفاداری نمودند.

منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1478

به "تاسوعا چه روزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسوعا چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید