حالت سینماتیک در آیفون 13 چیست و چگونه باید از آن بهره ببرید؟

به گزارش فیس راز، حالت سینماتیک یا سینماتیک مود در گوشی های آیفون 13 یکی از مجذوب کننده ترین قابلیت های دوربین به شمار میرود که در این مطلب به تشریح آن می پردازیم.

حالت سینماتیک در آیفون 13 چیست و چگونه باید از آن بهره ببرید؟

در رویدادی که اپل برای رونمایی از گوشی های آیفون 13 برگزار کرد، شاهد معرفی محصولات تازهی بودیم اما اندازه ارتقای آن ها به نسبت نسل گذشته آنقدرها زیاد نبود که بخواهیم پیشرفت های انجام شده را انقلابی بدانیم. با این حال اپل یک سری تغییرات در گوشی های خود اعمال کرد تا بدین ترتیب آن ها را از نسل قبل متمایز کند. یکی از این تغییرات، اضافه شدن حالت های مختلف به دوربین آیفون 13 و مدل های مختلف آن بود که از جمله مهم ترین و مجذوب کننده ترین آن می توان به سینماتیک مود اشاره نمود. در این مطلب به آنالیز دقیق این قابلیت و نحوه استفاده از آن می پردازیم.

در مطلبی که پیش تر نوشته بودیم به این نکته اشاره شد که اگر از گوشی آیفون 12 استفاده می کنید، احتیاجی نخواهید داشت برای خرید سری تازه هزینه کنید. چرا که از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، آیفون 12 هم تمام احتیاجهای شما را رفع خواهد نمود. اما اگر از مدل استاندارد سری قبل استفاده می کنید و قصدتان ارتقا به مدل پرو یا پرو مکس است، حتما مدل های تازه را در نظر داشته باشید چرا که اختلاف قیمت آن ها آنقدر زیاد نیست و از طرفی دیگر قابلیت های مجذوب کنندهی را هم در اختیار خواهید داشت.

اپل توجه زیادی را به دوربین گوشی های آیفون 13 معطوف کرد. البته نه خیلی از لحاظ سخت افزاری (هرچند از این لحاظ هم پیشرفت خوبی را شاهد هستیم مثل تغییر گگرددگی دیافراگم به f/1.5) بلکه نرم افزاری. چرا که شاهد حضور قابلیت هایی هستیم که پیش از این در آیفون ها وجود نداشتند. در واقع می توان گفت در بخش فیلم برداری، حداقل مدل های پرو و پرو مکس از آیفون 13 گوشی های تازهی به حساب می آیند.

گوشی های اپل هر وقت به ضبط ویدیو می رسید، یکی از برترین محصولات بودند و همچنان هم همین شرایط پابرجاست. آیفون ها در بخش فیلم برداری کم نظیرند و حالا با اضافه شدن قابلیت های تازهی نظیر سینماتیک مود کیفیت آن ها از آنچه که دیده بودیم هم بیشتر شده است. اما سینماتیک مود یا حالت سینماتیک در آیفون 13 چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

حالت سینماتیک در آیفون 13

وقتی دوربین گوشی های آیفون 13 را باز کنید با بخش مجزایی تحت اسم حالت سینماتیک روبرو می شوید. البته وقتی گوشی روی حالت ویدیو قرار گرفته است کافی است به سمت راست سوایپ کنید تا گزینه مربوط به آن را مشاهده کنید. درست مانند حالت پیش فرض فیلم برداری، در حالت سینماتیک هم نسبت تصویر روی 16:9 قرار گرفته است و ویدیوها با وضوح 1080P و با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط می شوند.

تفاوتی که در این حالت به نسبت حالت فیلم برداری می بینید این است که به جای وضوح تصویر یا نرخ فریم، کاربر یک دیافراگم را در سمت راست-بالای صفحه مشاهده می نماید که با ضربه روی آن می تواند عمق میدان را کنترل کند، اندازه تاری یا شفافیت پس زمینه را افزایش یا کاهش دهد (با تغییر اندازه /f) یا اینکه همه چیز را در مرکز فوکوس قرار دهد. بنابراین می توان از حالت سینماتیک به اسم یک ابزار کار برای افراد حرفه ای یاد کرد.

اما بعد از انجام تنظیمات دلخواه، به محض اینکه کاربر کلید ضبط را فشار دهد، گوشی آیفون به صورت لحظه ای آغاز به ایجاد عمق میدان برای هر فریم می نماید. این فرایند به پردازنده بسیار سریع و قدرتمندی احتیاج دارد که به نظر می رسد A15 به راحتی بتواند از پس آن بربیاید. یکی از دلایلی که اپل این قابلیت را برای گوشی های دیگر عرضه نکرد شاید همین باشد که آیفون های قدیمی، حتی نسل گذشته از پردازنده ای که بتواند جنین فرآیندی را با بالاترین سرعت ممکن انجام دهد بهره مند نبودند.

سپس، در همان لحظه که دوربین مشغول ضبط است، آیفون به صورت اتوماتیک آغاز به شناسایی افراد، اشیا و حیوانات می نماید و با تکیه بر توانایی های موتور عصبی قدرتمندی که در اختیار دارد، تصمیم می گیرد چه زمانی باید فوکوس را تغییر دهد. برای مثال اگر فردی سر خود را به سمت دوربین بچرخاند یا وارد فریم فیلم برداری گردد، فوکوس تغییر می نماید. فرآیند تغییر فوکوس هم فوق العاده روان و نرم صورت می گیرد تا کاربر هیچ تداخلی را احساس نکند.

اگر هم به هر دلیلی تصمیم آیفون را مبنی بر تغییر فوکوس قبول ندارید، اپل این امکان را برایتان فراهم نموده است تا به صورت دستی، فوکوس را حتی بعد از اینکه فیلم ضبط شد، در اپلیکیشن Photos تغییر دهید. در نتیجه این شما خواهید بود که معین می کنید چه زمانی فوکوس روی سوژه صورت بگیرد و چه زمانی از روی آن برداشته گردد. از مجذوب کنندهیت های این موضوع، امکان ویرایش فوکوس حتی بعد از فیلم برداری است.

حالت سینماتیک چه کاری انجام می دهد؟

همانطور که گفته شد، وقتی آیفون سوژه مهمی را درون کادر فیلم برداری خود تشخیص دهد، فوکوس رو روی آن قرار می دهد این عمل هم به صورت اتوماتیک و با تکیه بر توانایی های موتور عصبی صورت می گیرد. یک مورد مجذوب کنندهی که در این رابطه وجود دارد این است که وقتی مشغول ضبط ویدیو با دوربین اصلی هستید، آیفون می تواند از دوربین فوق عریض برای تشخیص حرکت سوژه های مختلف استفاده کند. مثلا اینکه چه چیزی در حال ورود به درون فریم است تا اینکه برای فوکوس روی آن ها آماده باشد.

اما چگونه می توان حالت سینماتیک را کنترل کرد؟ اگر تمایل ندارید که آیفون معین کند چه زمانی باید فوکوس روی یک سوژه صورت بگیرد و چه زمانی از روی آن برداشته گردد، می توانید این کار را به صورت دستی هم انجام دهید. فقط کافی است روی سوژه مورد نظر ضربه بزنید تا روی آن فوکوس گردد یا اینکه یک بار دیگر روی آن ضربه بزنید تا فوکوس آن سوژه را هر جایی که حرکت می نماید ردیابی کند.

همانطور که در بالا اشاره شد، امکان ویرایش حالت فوکوس بعد از ذخیره ویدیو در اپلیکیشن Photos وجود دارد اما کاربر علاوه بر آن می تواند از اپلیکیشن Final Cut Pro یا iMovie در سیستم عامل مک هم برای ویرایش ویدیوهای مربوطه استفاده کند. البته اپل باید ابتدا این اپلیکیشن ها را آپدیت کند تا قابلیت ویرایش فیلم های ضبط شده در حالت سینماتیک به آن ها اضافه گردد.

آیا می توان با دوربین های مختلف در حالت سینماتیک فیلم برداری کرد؟

بله؛ اپل این امکان را هم فراهم نموده است که کاربر با تمام دوربین های روی پنل پشتی و حتی دوربین سلفی، به ضبط ویدیو در حالت سینماتیک بپردازد. فقط تفاوت در کیفیت ضبط ویدیوها است که البته تمام دوربین های اپل کیفیت خوبی دارند اما طبیعتا دوربین اصلی بسیار شرایط بهتری دارد.

ویدیوها در حالت سینماتیک با چه فرمتی ذخیره می شوند؟

ویدیوها در حالت سینماتیک به صورت دالبی ویژن HDR ضبط می شوند اما کاربر می تواند ویدیوها را با عمق کم، در وضوح 1080P و با سرعت 30 فریم بر ثانیه هم ضبط کند.

اپل ویدیوی زیر را برای درک بهتر حالت سینماتیک در نظر گرفته است تا کاربران به شکل راحت تری از قابلیت های آن مطلع شوند. این ویدیو به زبان انگلیسی است و از زمان 1:31 تا 3:00 مربوط به حالت سینماتیک است. اگر هم تمایل دارید می توانید تمام قابلیت های دوربین این گوشی را در این ویدیو مشاهده کنید. (ویدیو به وسیله این لینک قابل دانلود است).

نظر شما در رابطه با حالت سینماتیک در آیفون 13 چیست؟ آیا این قابلیت آنقدری هیجان انگیز هست که کاربران را به خرید گوشی های آیفون 13 مجاب کند یا اینکه فکر می کنید به اصطلاح یک قابلیت اورریتد است که اپل طبق روال معمول آن را عظیم تر از آنچه که هست نشان داده؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1900

به "حالت سینماتیک در آیفون 13 چیست و چگونه باید از آن بهره ببرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حالت سینماتیک در آیفون 13 چیست و چگونه باید از آن بهره ببرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید