صادقی: خوزستان امپراتور ایلام و دارای زبان منفرد خوزی بود

به گزارش فیس راز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، علی اشراف صادقی عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی شامگاه گذشته در دومین روز از پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی انجمن ترویج زیان و ادب فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشستی مجازی با عنوان گویش های فارسی در خوزستان با بیان اینکه زبان ایلامی زبان منفرد و بومی منطقه خوزستان بوده است، توضیح داد: علاوه بر زبان ایلامی زبان منفرد دیگری بوده که از آن سوی مرز کنونی ایران و عراق در بین النهرین که جزء ایران بود با عنوان زبان سومری رایج بود بدون اینکه این دو زبان با هم قرابت و ارتباط خاصی داشته باشند.

صادقی: خوزستان امپراتور ایلام و دارای زبان منفرد خوزی بود

وی اضافه نمود: دوره قبل از هخامنشی نوشته های زیادی از زبان سومری بر روی سنگ ها ، کتیبه ها، لوح ها و آجرهایی نوشته شده که در خوزستان زیاد یافت می گردد. در موزه هفت تپه خوزستان چند هزار لوح گلی وجود دارد که از زیر زمین یا از سوی دشت ها پیدا کردند و بر روی این لوح ها به خط ایلامی نگاشته شده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر از قلعه فرانسوی ها در شوش از شهرهای خوزستان بازدید کنید می بینید که کف زمین این قلعه از دیوارها و آجرهایی ساخته شده که همه کتیبه دار هستند و تا به امروز به فکر نجات این کتیبه ها نیفتاده اند. متاسفانه این بناها که شامل قصرها و بازمانده هایی از دوران ایلامی بود، توسط مهندس گاردن فرانسوی که باستان شناس نبود تخریب و به جای آن بناها قلعه ای ساختند که به زبان فرانسوی ها اکروپل می گویند و لایه های مختلف تاریخی که می توانستیم اطلاعات زیادی به دست بیاوریم از بین رفت.

این پژوهشگر زبان فارسی در سخنان دیگر خود درخصوص گویش های زبان در خوزستان اضافه نمود: در دوره هخامنشیان یک زبان متعلق به خوزستان و فارس بود که پادشاهان هخامنشی و به ویژه داریوش، کتیبه خود را به سه زبان نوشتند. یکی از این زبان ها پارسی باستان متعلق به قومش بود و زبان دیگر زبان بابلی، زبان تمدن بین النهرین بود که خیلی از دبیران هخامنشی ها از آن منطقه آمده بودند و زبان سومی زبان ایلامی زبان ساکنان فارس بوده است. همچنین از خزینه تخته جمشید دو سری لوح به دست آوردند که به آمریکا برده شد و پس ازخوانده شدن دریافتند همه به زبان ایلامی بودند.

اشرافی گفت: در سال های اوایل دوره رضا شاه پهلوی هرس باستان شناس آلمانی تعداد 30 هزار لوحه کشف کرد و به عنوان امانت به دانشگاه شیکاگو برد که خوانده شوند. در زمان نزدیک به دوره ما برخی از این لوحه ها برگردانده شد و در حال حاضر در موزه علمی ایران نگه داری می شوند.

وی ادامه داد: در این دوره هنوز زبان فارسی به خوزستان راه پیدا ننموده بود و ساکنان به زبان خوزی یا ایلامی صحبت می کردند. این زبان تا دوره اسلامی هم وجود داشت. دانشمندان دوره بعد از اسلام چون ابن مقفع نیز به وجود این زبان در خوزستان اشاره نموده و زبان خوزی که متفاوت بوده را یکی از پنج زبان دوره ساسانی برشمرده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1606

به "صادقی: خوزستان امپراتور ایلام و دارای زبان منفرد خوزی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادقی: خوزستان امپراتور ایلام و دارای زبان منفرد خوزی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید