فراری پروسانگوئه قوی ترین خودرو شاسی بلند دنیا با موتور V12
به گزارش فیس راز، فراری پروسانگوئه بالاخره معرفی گردید. انزو فراری همیشه می گفت که فراری محبوب او مدلی است که در آینده وارد بازار خواهد شد. هیچ کس نمی داند که اگر او امروز هم زنده بود آیا این جمله را تکرار می کرد یا خیر.
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - فراری تشنه رقابت است. البته نه رقابت در صنعت خودروسازی. بگذارید کمی به عقب تر برگردیم. انزو فراری کمپانی خود را به فیات فروخت تا مبلغ آن صرف هزینه مسابقات اتومبیلرانی گردد.
حقیقت این است که فراری موتوراسپرت را دوست دارد و موتوراسپرت هم فراری را. به همین علت فراری خودرو می سازد و می فروشد تا با پول آن افتخارات بیشتری در مسابقات اتومبیلرانی بدست آورد.
این فرمول برای فراری سالیان سال سودآور بود. البته امروزه فروش تی شرت، کلاه و جاسویچی های فراری به تنهایی بسیاری از هزینه های این برند را کاور می نماید.
بسیاری از برندهای خودرویی در طول سالهای گذشته وارد بازار شاسی بلندها شدند. از پورشه و بنتلی و رولزرویس تا لامبورگینی این بازار تشنه و پر سود را رها نکردند.
سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne) مدیر عامل اسبق فراری در زمان حیات خود بارها گفت که اگر فراری شاسی بلند می خواهید باید ابتدا به من شلیک کنید!
حال Benedetto Vigna به عنوان مدیر عامل فعلی فراری، پروسانگوئه را به بازار معرفی کرد. واقعیت این است که بازار شاسی بلندها سود فراوانی برای برندها دارد.
طراحی فراری پروسانگوئه
فراری اما به روش خود وارد این بازار شد. پروسانگوئه به بیان فراری FUV است نه SUV. پروسانگوئه به عنوان Ferrari Utility Vehicle (خودرو همه کاره فراری) به معنای واقعی کلمه خودرویی است که می تواند تمامی نیازهای یک خانواده را برآورده کند.
خودرویی که فراری به ما معرفی کرد در یک کلام منحصر به فرد است. پیشتر شایعه شد که تنها 8000 دستگاه از FUV فراری فراوری خواهد شد که حداقل قیمت پایه آن رقمی در حدود 400.000 دلار خواهد بود.
این برچسب قیمت برای فراری پروسانگوئه آن را هم رده رولزرویس کالینان خواهد نمود. به بیانی ساده تر با پول مدل پایه فراری پروسانگوئه (بدون آپشن های اضافی) می توانید دو دستگاه لامبورگینی Urus مدل 2023 خریداری کنید!
نمای عقب فراری پروسانگوئه
طراحی پروسانگوئه حجم های اغراق آمیز لامبورگینی Urus را ندارد. فراری همچون همیشه یک مثال بی نقص از علم آیرودینامیک را به ما نشان داد که تمامی خطوط بدنه آن حساب شده و زیبا است.
گرچه در قیمت جلو و عقب فراری پروسانگوئه می توان رگه هایی از فراری های قبلی را دید اما به یاد داشته باشیم که این امری متداول در دنیای امروزی است.
کافیست نگاهی به لاین آپ مرسدس بنز، ب ام و، یا حتی لامبورگینی داشته باشیم. تمامی خودروهای برندهای دیگر هم ریشه در زبان طراحی خود را دارند. فراری پروسانگوئه هم از این قاعده مستثنی نیست.
درب های فراری پروسانگوئه
به غیر از خطوط طراحی نرم و زیبا این خودرو که حاصل تفکرات Flavio Manzoni است، پروسانگوئه ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز دارد.
درب موتور FUV فراری به سمت مخالف باز می گردد و چیزی که در این خودرو انتظار دیدنش را نداشتیم درب های suicide عقب است که به جهت معکوس باز می شوند.
قوای محرکه فراری پروسانگوئه
فراری در طول 75 سال گذشته همیشه خودروهای اسپرت فراوری کرد. پس مانند یک سرآشپز حرفه ای می داند که برای ساخت یک خودرو تازه باید چه متریالی را به چه اندازهی را استفاده کرد.
فراری برای پروسانگوئه می توانست از موتور V8 روما هم استفاده کند. اما حضور خودروهایی چون بنتلی بنتایگا و رولزرویس کالینان باعث شد تا موتور 6.5 لیتری V12 با تنفس طبیعی را در این FUV دیدن کنیم.
نحوه انتقال نیرو در فراری پروسانگوئه
این موتور قادر است تا 8250 دور در دقیقه دوران داشته باشد! قدرت خروجی موتور فراری پروسانگوئه 725 اسب بخار در 7750 دور در دقیقه و گشتاور آن نیز 716 نیوتن متر در 6250 نیوتن متر است.
شاید این گشتاور در برابر رقم 900 نیوتن متری بنتلی بنتایگا ناچیز به نظر برسد. اما باید توجه داشت که بنتلی از توربوشارژ در موتور بنتایگا استفاده کرد.
موتور فراری پروسانگوئه 18 اسب بخار قوی تر است استون مارتین DBX 707 است که تا دیروز لقب قوی ترین شاسی بلند فراوریی را داشت.
البته نباید از یاد ببریم که BMW قرار است در همین ماه از مدل XM رونمایی کند. XM شاسی بلندی است که با یاری سامانه های هیبریدی می تواند تا 750 اسب بخار قدرت فراوری کند. گشتاور موتور XM نیز محدود به رقم 1000 نیوتن متر است.
قوای محرکه فراری پروسانگوئه
نکته جالب درباره فراری پروسانگوئه این است که این خودرو تنها محصول V12 فراری در حال حاضر بشمار می رود. شاید بگویید که پس مدل 812 Competizione یا Daytona SP3 مگر دارای موتور دوازده سیلندر نبودند؟
باید گفت که مدل های ذکر شده حتی پیش از رونمایی به فروش رسیده بودند. در حال حاضر فقط خودروهای شش و هشت سیلندر توربو در فراری فراوری می شوند. اما پروسانگوئه تنها V12 لاین آپ فعلی این کمپانی ایتالیایی است.
انتقال نیرو و عملکرد موتور فراری پروسانگوئه
موتور فراری پروسانگوئه
همانطور که از مدل FF یا GTC4 Lusso به یاد داریم، فراری پیشتر هم مدل دو دیفرانسیل ساخته بود. کانسپت دو دیفرانسیل در فراری پروسانگوئه حالا به بیان فراری به روز تر شده است.
همچون فراری های دو دیفرانسیل قبلی، پروسانگوئه هم از موتوری بهره می برد که در پشت اکسل جلو قرار گرفته است. جعبه دنده این خودرو هم مانند FF و GTC4 Lusso در محور عقب دیده می گردد.
همین موضوع باعث شد تا نسبت تقسیم وزن جلو و عقب پروسانگوئه به ترتیب 49/51 درصد باشد که رقمی فوق العاده است.
شتاب رسمی FUV فراری 3.3 ثانیه اعلام شد. این رقم دقیقاً با پورشه کاین توربو GT، استون مارتین DBX 707 و حتی لامبورگینی اوروس پرفورمانته تازه برابر است. البته بعضی رسانه های خارجی در تست های خود به رقم 3.1 ثانیه با کاین توربو GT رسیدند!
حداکثر سرعت فراری پروسانگوئه نیز به 310 کیلومتر در ساعت می رسد که سایر رقبای آن هم قادراند چنین سرعتی را تجربه نمایند.
یاری های موتور دار فراری پروسانگوئه
فراری سیستم فرمان پذیری 812 Competizione را برای استفاده در پروسانگوئه به روزتر کرد. در FUV فراری تمامی چرخ ها فرمان پذیرند.
این بدان معناست که از آنتی رول بار در این خودرو خبری نیست. فراری بعلاوه از یاری هایی استفاده کرد که هر کدام بصورت جداگانه دارای موتور هستند.
به بیان ساده، در زمان عبور از پیچ با فراری پروسانگونه هر کدام از چرخ ها برای بالابردن اندازه چسبندگی به راستا به یک اندازه می چرخند. هم زمان یاری های هر چرخ ها با فشار دادن به تایرها باعث می شوند تا تقریباً بدون بادی رول از پیچ ها عبور کند.
طراحی داخلی پروسانگوئه
در تمامی فراری های قبلی شاهد بودیم که ادوات داخل کابین متمایل به سمت راننده بودند. اما پروسانگوئه خودرویی است که برای چهار نفر ساخته شد، نه صرفاً برای راننده.
به همین علت تمامی سرنشینان این خودرو خود را در فضای کاملاً لوکس و منحصر به فرد احساس می نمایند. نمای رو به روی راننده تقریباً همان چیزی است که پیشتر در فراری SF90 استرادالی دیدن کردیم.
اما نمایشگر اختصاصی 10.2 اینچی سرنشین کناری موردی است که تا پیش از این وجود نداشت. فراری تأکید دارد که پروسانگوئه SUV نیست و صرفاً با خودرو چهار نفره ای رو به رو هستیم که ارتفاع آن از سطح زمین بالاتر است. اما کانسپت شاسی بلند چهار نفره را قبلاً پورشه در کاین توربو GT اجرا نموده بود.
فضای بار FUV فراری 473 لیتر است که حجیم تر از هر فراری دیگری بشمار می رود. فراری با طراحی چمدان های خاص هم کوشش دارد تا خریدار از این فضای بار حداکثر بهره را ببرد.
فراری پروسانگوئه از لحاظ ساختاری یک شاهکار صنعتی و از لحاظ قیمتی یک خودرو غیر منطقی است. اما چه کسی می تواند با منطق برای خرید یک شاهکار صنعتی تصمیم گیری کند؟
استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران خودرو
میراژ هاچ بک و سدان گزینه های تازه بازار خودرو ایران / آنالیز مشخصات فنی
راین R3 خودروسازی راین 131 میلیون تومان گرانتر از 207 مولتی کالر ایران خودرو
تست و آنالیز پژو پارس موتور تازه ؛ موتور XUP زیر فشار
منبع: بیت ران