نقش فناوری در آموزش حیوانات، پهپادها توانایی های دلفین ها را افزایش می دهند

به گزارش فیس راز، دانشمندان با استفاده از فناوری های پیشرفته دلفین ها را آموزش داده و آن ها را برای رها سازی در طبیعت آماده می نمایند.

نقش فناوری در آموزش حیوانات، پهپادها توانایی های دلفین ها را افزایش می دهند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش ،انسان ها در طول چند دهه اخیر صدمات جبران ناپذیری به موجودات آبزی به خصوص نهنگ ها و دلفین ها وارد نموده اند. فعالیت های انسانی سبب شده جمعیت بعضی از انواع نهنگ ها از سال 1980 تا به امروز بیش از 87 درصد کاهش یابد.

شکار غیرمجاز و آلودگی های زیست محیطی مهم ترین عوامل مرگ هزاران نهنگ و سایر موجودات آبزی در سال های گذشته است. حتی آنالیز ها نشان می دهد فعالیت های به ظاهر بدون فراوری آلایندگی انسان ها در نزدیکی محل زندگی نهنگ ها و دلفین ها فشار روانی و استرس را بر این موجودات افزایش داده و باعث می گردد شرایط سلامتی آن ها درخطر قرار بگیرد. حتماً تا به امروز خبر هایی در خصوص هجوم دسته جمعی نهنگ ها به سواحل در نقاط مختلف جهان شنیده اید. این اقدام از روی نهنگ ها نوعی خودکشی محسوب شده و دانشمندان تا به امروز نتوانسته اند علت آن را دریابند.

بعضی از کارشناسان معتقدند ارسال امواج الکترونیکی آسیب زا از دستگاه ها و تجهیزات ساخته دست بشر روی مغز موجودات آبزی مانند نهنگ و دلفین ها اثر گذاشته و باعث می گردد این حیوانات در مسیریابی دچار مشکل شده و درنهایت جان خود را از دست بدهند. حالا دانشمندان برای درک بیشتر و بهتر تأثیرات مخرب فعالیت های انسانی روی دلفین ها از پهپاد ها استفاده نموده و کوشش می نمایند تا با بهره گیری از فناوری های نوین زندگی سالم و بدون خطری را برای دلفین ها به وجود بیاورند.

محققان دانشگاه اوکلاهاما با به کارگیری پهپاد ها رفتار دلفین ها در مناطق مشخصی از دریا ها را زیر نظر گرفته و امواج مغزی آن ها را مورد تحلیل و آنالیز قرار می دهند.

  • 5 فناوری معماری که از سقوط آسمان خراش ها جلوگیری می نماید

دام پزشکانی که قصد دارند سلامت دلفین ها را آنالیز نمایند از راه دور و با استفاده از فناوری های پیشرفته از بدن دلفین ها نمونه برداری می نمایند. درواقع عملیات نمونه برداری با استفاده از دارت هایی مخصوص صورت می گیرد. فرایند نمونه برداری از بدن دلفین ها آسیب جسمی به آن ها وارد نمی نماید، ولی آنالیز های حاکی از آن است که شلیک دارت سبب بالا رفتن سطح استرس در آن ها می گردد.

حالا محققان روش تحقیقی برای آنالیز ویژگی های بدنی و حس های شنوایی، بینایی و بویایی دلفین ها انتخاب نموده اند. اکنون پهپاد ها با پرواز بر فراز محل های اجتماع دلفین ها به محض اینکه این حیوانات از آب بیرون می آیند مخاط خارج شده از حفره روی سر آن ها را جمع آوری نموده و از این طریق به مطالعه در خصوص دلفین ها می پردازند. روش جمع آوری مخاط دلفین ها با استفاده از پهپاد ها نسبت به روش نمونه برداری خطر کمتری برای سلامتی این حیوانات دارد و ازلحاظ مالی نیز مقرون به صرفه تر است.

سال ها مطالعات دانشمندان نشان می دهد آبزیانی مانند نهنگ ها، وال ها و دلفین ها زمان بیرون آمدن از عمق دریا آب ذخیره شده در بدن خود را بسیار سریع به هوا پرتاب نموده و از طریق مخاط خارج شده از بدن شرایط جوی هوا را آنالیز نموده و اطلاعات مهمی از محیط اطراف خود و موقعیت جغرافیایی به دست می آورند؛ یعنی این حیوانات علاوه بر سیگنال های مغزی که به اطراف ارسال می نمایند از هوا نیز داده های مهمی را به دست می آورند.

دلفین ها به دلیل توانایی باورنکردنی در یادگیری مهارت های حرکتی و ارتباط مناسب با انسان ها همیشه موردتوجه علاقه مندان به محیط زیست بوده اند. در پارک های آبی سراسر جهان دلفین های نمایش های گوناگونی را اجرا نموده و به خوبی مردم را سرگرم می نمایند. از سال ها پیش تا به امروز مربیان حرفه ای به عنوان متولیان اصلی آموزش این حیوانات هستند. ولی اکنون پهپاد ها نیز در کنار مربیان قرارگرفته و حرکت های متفاوتی را به دلفین ها آموزش می دهند.

پهپاد ها در مراحل مختلف آموزش در کنار مربیان قرارگرفته و لحظه به لحظه شرایط جسمانی دلفین ها را آنالیز می نمایند. درصورتی که پهپاد اطلاعاتی مبنی بر بالا رفتن سطح استرس و فشار عصبی در حیوان را درک نمایند با اعلام این داده ها به مربی سبب می شوند مراحل آموزش متوقف شده و دلفین برای استراحت و به دست آوردن آرامش به حال خود رها می گردد.

ازجمله مواردی که به سلامتی دلفین ها آسیب زیادی وارد می نماید، نشت روغن و مواد نفتی در محیط زندگی آن ها است. نفت و سایر مواد پتروشیمی به مغز و سایر قسمت های بدن دلفین آسیب وارد نموده و می تواند عمر این آبزی را کوتاه سازد. متأسفانه تمامی آلودگی های زیست محیطی در دریا ها به سادگی قابل شناسایی و ردیابی نیستند، ولی با یاری پهپاد ها و اطلاعاتی که این دستگاه ها از مخاط خارج شده از بدن دلفین ها به دست می آورند مبارزه و جمع آوری مواد آلاینده راحت تر از گذشته شده است.

در ماه های آینده گروه های متعددی از متخصصان زیست شناسی و افرادی که روی زندگی دلفین ها تحقیق می نمایند به مناطق مختلف زندگی این حیوانات اعزام شده و با استفاده از پهپاد ها به جمع آوری اطلاعات می پردازند. اکنون دانشمندان امیدوارند در سال های آینده شرایط زندگی دلفین ها بهبود یافته و خطر هایی که در حال حاضر آن ها را تهدید می نماید به تدریج کمتر گردد.

منبع: آنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1268

به "نقش فناوری در آموزش حیوانات، پهپادها توانایی های دلفین ها را افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش فناوری در آموزش حیوانات، پهپادها توانایی های دلفین ها را افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید