همه آن چیزی که باید درباره اولین سایت 5G ایران بدانیم

به گزارش فیس راز، همه خبرهای امروز معطوف به راه اندازی اولین شبکه 5G در ایران شده است.

همه آن چیزی که باید درباره اولین سایت 5G ایران بدانیم

صبح امروز، چهارشنبه یکم مردادماه 1399 به گزارش ایرانسل، اولین سایت فایوجی ایران راه اندازی و کشور ایران به طور رسمی وارد فهرست دارندگان این فناوری و شبکه موبایل شد.

تصاویری از تست های این شبکه نیز در اینترنت و توییتر منتشر شده و همه خبرگزاری های درباره آن صحبت کردند.

اما فارغ از این هیاهوهای سیاسی و خبری و رسانه ای، در پشت پرده راه اندازی اولین سایت فایوجی ایران و دسترسی به سریع ترین اینترنت موبایل، چه اطلاعاتی نهفته است و ما درباره اولین شبکه 5G ایران چه چیزهایی می دانیم؟

اگرچه در اخبار آمده قرار است وزارت ارتباطات درباره این رویداد به طور مفصل به مردم گزارش بدهد ولی من با پیگیری اخبار سایت ایرانسل، توییت های زده شده و خبرهایی که بعضی سایت های نزدیک وزارت ارتباطات و ایرانسل منتشر کردم به اطلاعات مهم زیر رسیدم:

تعیینات اولین 5G ایران

اولین سایت 5G ایران توسط اپراتور ایرانسل و با همکاری وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این پژوهشگاه واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه اندازی شده است.

ظاهرا و براساس یک توییت، محدوده پوشش دهی این آنتن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران و همین طور دانشگاه شهید بهشتی به همراه خود پژوهشگاه است.

اولین شبکه فایوجی ایران روی بسترهای فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز و به طور تعیین روی فرکانس 3500 گیگاهرتز راه اندازی شده است که پیش تر در اختیار سرویس اینترنت TD-LTE ایرانسل بود.

پس، فعلا در ایران از شبکه فایوجی مبتنی بر امواج میلی متری خبری نیست.

برای آغاز و در زمان راه اندازی، سرویس اینترنت فایوجی فقط روی یک کریر یا فرکانس ارائه شده است ولی به زودی چند فرکانس دیگر هم زیر پوشش می فرایند و امکان CA یا تجمیع فرکانس هست.

اولین تست ها از حداکثر سرعت حدود 1.5 گیگابیت بر ثانیه روی یک کریر خبر می دهند. تصاویر نشان می دهند در یک تست سرعت دانلود 1.4887 مگابیت و آپلود 108 مگابیت به دست آمده است. در تست دیگری شاهد سرعت دانلود لحظه ای 1.510 مگابیت هستیم. در این تست ها، پینگ 8 و 16 میلی ثانیه ثبت شده است.

پیش بینی می گردد با ارائه سرویس فایوجی روی فرکانس های دیگر و استفاده از فناوری تجمیع فرکانس بتوان به سرعت دانلود حداکثری 3 گیگابیت بر ثانیه هم رسید.

گوشی های تلفن همراهی که از 5G با فرکانس زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می نمایند؛ می توانند به این سرویس وصل شوند. تقریبا تمام اسمارت فون هایی که با فناوری 5G عرضه شدند از این نسل شبکه موبایل پشتیبانی می نمایند.

برخلاف بعضی از کاربران شبکه های اجتماعی که به راه اندازی اولین سایت 5G ایران نظری بدبینانه و توهم توطئه ای دارند؛ من از راه اندازی 5G در ایران خوشحالم و امیدوارم هرچه زودتر عموم مردم بتوانند به سرعت اینترنت بالای 1 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا نمایند.

قرار است به زودی 5 نقطه تهران زیر پوشش اینترنت 5G بفرایند و بعد به تدریج شاهد گسترش این سرویس در کل شهر تهران و بعد مراکز استان ها باشیم. البته، قابل پیش بینی است که به این زودی ها چنین اتفاقی نیفتد و یکی دو سالی طول می کشد.

تا آن موقع هم قطعا اسمارت فون های 5G ارزان تر وارد بازار شدند و امیدواریم قیمت اینترنت فایوجی هم این قدری ارزان باشد که مردم عادی بتوانند از آن استفاده نمایند.

نظر شما درباره راه اندازی اولین سایت 5G در ایران چیست؟

با افتتاح رسمی اولین سایت 5G در ایران توسط ایرانسل، حالا یک سوال بسیار جدی در میان کاربران مطرح است: چه مودم 5G یا هات اسپات…

دیروز، سایت زومیت یک مقایسه از انواع بسته های اینترنت موبایل در ایران منتشر کرد. حیفم آمد اگر کاربر این مقایسه را هنوز ندیده؛ از دست…

امروز مهلت ضرب الاجل 24 ساعته سازمان حمایت از مصرف نمایندگان وزارت صمت به دو اپراتور عظیم کشور برای بازگرداندن بسته های اینترنت و تعرفه ها به وضعیت…

حتما عبارت مصرف اینترنت آزاد به گوش شما خورده است. وقتی هیچ بسته یا طرحی از اپراتورهای موبایل برای اینترنت گوشی تلفن همراه خود فعال…

بیش از یک هفته از تغییرات جدید در ارائه بسته های اینترنت همراه اول و ایرانسل می گذرد. تغییراتی که با حذف بسته های بلندمدت و مقرون به صرفه و…

از شب گذشته، بعضی از کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی از گران شدن بسته های اینترنت محبوب و پرمصرف ایرانسل خبر دادند. کاربرانی که برای تمدید…

یک استارتاپ به نام Hyper Mirror یک دستگاهی اختراع نموده است که امکات اتصال تجهیزات دیجیتالی مانند گوشی، لپ تاپ، تلویزیون، دستگاه ها مک و غیره را…

مشاهده به جامانده بسته اینترنت برای سیم کارت هایی که در مودم همراه هستند؛ یک چالش برای کاربران است. معمولا اپراتورها روش های مختلفی برای مشاهده به جامانده بسته اینترنت…

منبع: شبکه چی
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1233

به "همه آن چیزی که باید درباره اولین سایت 5G ایران بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آن چیزی که باید درباره اولین سایت 5G ایران بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید