چگونه از لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن جلوگیری کنیم؟ [آنالیز 6 دلیل اصلی]

به گزارش فیس راز، لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن نشان دهنده وجود مسئله ای است که باید رفع گردد. بیشتر افراد فکر می نمایند دلیل این اتفاق وجود مشکل در کمپرسور AC است. آیا این تفکر درست است؟! اگر دوست دارید بدانید دلیل لرزش موتور هنگام کولر گرفتن چیست، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

چگونه از لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن جلوگیری کنیم؟ [آنالیز 6 دلیل اصلی]

چنانچه در مورد تعمیر کولر گازی خودرو و بعلاوه شارژ کولر ماشین احتیاج به مشاوره و تعمیرات تخصصی دارید، می توانید در سایت خبرنگاران و در بخش سرویس تعمیر خودروو سرویسشارژ کولر ماشین درخواست خود را ثبت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • لرزش خودرو در زمان کولر گرفتن دلایل زیادی دارد. عواملی مانند بارموتور، فرسودگی پایه های موتور، معیوب بودن سنسور موقعیت دریچه گاز، انژکتور سوخت معیوب، شمع های قدیمی یا آسیب دیده و خرابی کمپرسور کولر از رایج ترین دلایل مشکل لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر هستند.
  • نحوه حل مشکل لرزش ماشین زمان روشن بودن کولر با توجه به علت ایجاد نماینده آن فرق دارد.
  • هرگونه تغییر در صدای موتور، به مشام رسیدن بوهای غیرمعمول و احساس ارتعاش همگی نشانه هایی از وجود مشکل هستند که باید رفع شوند.

علت لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن چیست؟

برای دانستن علت لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن، باید اجزای مختلف موتور و نحوه کارکرد و هماهنگی آنها با کمپرسور AC را بدانید. کمپرسور کولر خودرو یک جزء ضروری از سیستم تهویه ماشین است. خنک کردن فضای داخل ماشین در هوای گرم به وسیله این قطعه صورت می گیرد.

کمپرسور کولر در ماشین به دو علت تعبیه شده است؛

  • اولین مورد افزایش فشار مبرد است. برای انتقال حرارت، مبرد باید گرمتر از دمای محیط باشد.
  • دومین وظیفه کولر حفظ فشار پایین است. پایین بودن فشار به مبرد اجازه تبخیر شدن می دهد و می تواند انرژی گرمایی را از کابین خودرو جذب کند. بعلاوه روغن کمپرسور و مبرد را به گردش در می آورد. این دو در سراسر سیستم کولر با هم مخلوط می شوند و به گردش در می آیند.

در ادامه بعضی از مهم ترین دلایل لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن را شرح داده ایم.

اصلی ترین علت لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر

لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • بار موتور
  • فرسودگی پایه های موتور
  • معیوب بودن سنسور موقعیت دریچه گاز
  • انژکتور سوخت معیوب
  • شمع های قدیمی یا آسیب دیده
  • خرابی کمپرسور کولر

1. بار موتور؛ یک علت لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن

کولر ماشین به عنوان یک موتور مینیاتوری عمل می نماید. در نتیجه در زمان فعالیت فشار زیادی به موتور وارد می شود. وقتی کولر را روشن می کنید، موتور خودرو اجزایی مانند دور آرام یا موتور کنترل را به فعالیت در می آورد.

برای جبران کشش اضافی، ممکن است کمپرسور بیکار فعال شود. وقتی کولر روشن می شود، به علت عدم دقت در این فرایند، لرزش اتفاق می افتد. وقتی کولر روشن است، کشش اضافی موجب لرزش فرمان می شود.

روشن شدن AC و چرخاندن فرمان، احتمال توقف موتور را افزایش می دهد. اگر کولر باعث اضافه بار موتور شود، بعضی از قطعات موتور فرسوده می شوند و احتیاج به تعویض پیدا می نمایند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و هزینه تعویض روغن موتور!

2. لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن به علت پایه های موتور فرسوده

پایه های موتور باعث محکم شدن سیستم تعلیق و موتور می شوند. موتور و گیربکس به وسیله پایه هایی که موتور و گیربکس را در زاویه تعلیق مناسب قرار می دهند، در جای خود محکم به حالت ثابت قرار می گیرند.

در نتیجه فرسودگی پایه ها ممکن است در زمان روشن شدن کولر باعث لرزش خودرو شود. اگر پایه موتور آسیب دیده باشد، صداها و ارتعاشات محسوس تر هستند.

اگر متوجه لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر شدید، از تکنسین بخواهید تا پایه های موتور را آنالیز کند. اگر پایه ها در شرایط سالمی نباشند، باید آنها را تعویض کرد.

3. معیوب بودن سنسور موقعیت دریچه

معیوب بودن سنسور TP یک لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن است. RPM (دور در دقیقه) ها به وسیله سنسور TP معیوب کنترل نمی شوند.

اگر کولر را در زمانی که دور در دقیقه ها نامنظم هستند روشن کنید، ماشین می لرزد. برای حل مشکل علت لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر باید سنسور را تمیز یا تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل و نکات شارژ مجدد گاز کولر ماشین

4. لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن به علت انژکتور سوخت معیوب

انژکتور سوخت، اندازه مناسب سوخت را در لحظه مناسب به موتور می رساند. خرابی انژکتور سوخت موجب می شود که موتور سوخت کافی دریافت نکند و عملکرد آن کاهش یابد.

در زمان روشن شدن کولر به موتور فشار بیشتری وارد می شود و در نتیجه ماشین آغاز به لرزیدن می نماید. اگر ارتعاشات ناشی از خرابی انژکتور باشند، باید انژکتور را تعویض کرد.

5. کمپرسور AC معیوب

یکی دیگر از دلایل رایج لرزش موتور هنگام کولر گرفتن و در زمان شتاب گیری، خرابی و قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو است. کولر آسیب دیده بار اضافی بر موتور وارد می نماید و باعث ایجاد لرزش شدید می شود.

برای تشخیص این مشکل در حال روشن بودن کولر، خودرو را شتاب دهید. اگر متوجه تفاوت در ارتعاش شدید، باید کولر را تعمیر کنید.

6. شمع های قدیمی یا آسیب دیده

یکی دیگر از دلایل لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن، معیوب یا قدیمی بودن شمع است. در چنین شرایطی باید شمع آسیب دیده را تعویض کرد. از یک تکنسین ماهر بخواهید تا شمع های خودرو را آنالیز کند.

لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن چگونه اتفاق می افتد؟

هنگامی که در کولر خودروی شما اندازه کمی مبرد وجود دارد، کمپرسور برای جبران این کمبود، بار بیش از حدی را متحمل می شود. این اتفاق باعث گرم شدن کل سیستم می شود و بعد از روشن شدن دوباره، بازدهی خنک نمایندگی سیستم کاهش می یابد.

به طورکلی وقتی کولر ماشین را در زمانی که هوای بیرون بسیار گرم است روشن می کنید، با وجودی که هوای خنک از دریچه ها خارج می شود، هوای کافی از دریچه های خودرو عبور نمی نماید.

این بدین معنی است که حتی با روشن بودن کولر باز هم هوای خنک کافی درون خودرو دریافت نمی کنید.

وقتی مبرد به اندازه خیلی کمی در کولر ماشین وجود داشته باشد، اندازهی هوای گرم به وسیله محفظه کندانسور وارد کولر می شود و منجر به کاهش بازدهی خنک نمایندگی کولر خواهد شد. در این حالت ناگهان متوجه می شوید که کولر شما با وجود روشن بودن، از کار می افتد.

نتیجه این اتفاق این است که ماشین شما به علت عملکرد ضعیف کولر می لرزد؛ زیرا کمپرسور باید سخت تر از حد معمول کار کند.بعلاوه ممکن است منجر به ایجاد سرو صدای زیاد داخل کابین خودرو شود که برای مسافران و سرنشینان آزار دهنده است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن موتور با تیم حرفه ای خبرنگاران

سایر دلایل لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر

  • معیوب بودن بلبرینگ های کمپرسور (با گذشت زمان به طور طبیعی فرسوده می شوند)
  • گرفتگی کویل های کندانسور که به علت تمیز نشدن منظم و کافی نمی توانند گرما را به درستی دفع نمایند.
  • کثیف بودن هسته اواپراتور که باعث جریان ناکافی هوا در سیستم می شود. نتیجه این شرایط ایجاد جریان ناکافی هوا در سیستم است که باعث کاهش ظرفیت خنک نمایندگی شده و صدای بیشتری نیز نسبت به عملکرد معمول ایجاد می نماید.

از کجا بدانیم کولر ماشین احتیاج به تعمیر دارد؟

معیوب بودن کولر معمولا علائم زیر را ایجاد می نماید:

  • تغییرات جزئی در صدای موتور و چراغ های داشبورد (بیشتر در خودروهای جدیدتر)
  • به مشام رسیدن بوهای مختلف و عجیب در زمان روشن بودن کولر

حل مشکل لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر

همانطور که بیان کردیم، لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد.بنابراین حل مشکل لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر در درجه اول به عامل ایجادنماینده آن بستگی دارد.

کثیف بودن دریچه گاز یکی از شایع ترین دلایل این موضوع است. برای حل مشکل کثیف بودن دریچه اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کاپوت خودرو را باز کنید.
  • بدنه دریچه گاز را به دقت آنالیز کنید.
  • از یک نفر یاری بگیرید و از او بخواهید تا کلید خودرو را در موقعیت روشن قرار دهد (موتور را روشن نکنید).
  • از یاری نماینده بخواهید تا به آرامی پدال گاز را فشار دهد.
  • ماده پاک نماینده مناسب بدنه دریچه گاز را روی یک پارچه اسپری کنید.
  • با استفاده از پارچه بدنه دریچه را به دقت تمیز کنید.

اگر مشکل لرزش ماشین هنگام کولر گرفتن به علت کثیف بودن دریچه باشد، اکنون آن را رفع نموده اید و نباید شاهد لرزش باشید. ممکن است علت لرزش ماشین، معیوب بودن کمپرسور کولر باشد. در این صورت کمپرسور AC باید تعمیر شود.

اگر علت لرزش ماشین در زمان روشن بودن کولر پایه های فرسوده موتور باشد، باید در اسرع وقت پایه ها را تعویض کنید. در صورت معیوب بودن انژکتور سوخت یا شمع ها نیز باید این قطعات را تعویض کنید.

سخن پایانی

در این مطلب کوشش کردیم تمامی عواملی که موجب لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن می شوند را آنالیز کنیم. چنانچه با راهکارهای ارائه شده مشکل حل نشد، بهتر است از تعمیرکاران حرفه ای یاری بگیرید تا در صورت وجود یک مشکل اساسی، از ورود خسارت به خودروی خود پیشگیری نمایید.

سوالات متداول

چرا کولر می گیرم ماشین میلرزه؟

عوامل زیادی هستند که می توانند باعث لرزش موتور هنگام کولر گرفتن شوند. عواملی مانند بار موتور، فرسودگی پایه های موتور، معیوب بودن سنسور موقعیت دریچه گاز، انژکتور سوخت معیوب، شمع های قدیمی یا آسیب دیده و خرابی کمپرسور کولر از رایج ترین دلایل مشکل لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر هستند.

آیا لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن طبیعی است؟

خیر. در حالت عادی در زمان روشن شدن کولر ماشین نباید لرزشی احساس کنید. لرزش خودرو هنگام روشن شدن کولر نشان دهنده مسئله ای است که باید رفع شود.

حل مشکل لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر سخت است؟

حل این مشکل بستگی به علت ایجادنماینده دارد. در بعضی موارد مانند کثیف بودن بدنه دریچه گاز، مشکل با تمیز کردن دریچه به سادگی رفع می شود. در بعضی موارد مانند فرسوده بودن پایه های موتور یا خرابی شمعک، مشکل با تعویض قطعه فرسوده رفع می شود.

آیا کمپرسور AC معیوب روی موتور اثر می گذارد؟

بله. کمپرسور یک جزء مهم از کولر است و نیروی خود را از موتور می گیرد. کمپرسور AC سیستم AC را تحت فشار قرار می دهد و جریان مبرد را برای عملکرد صحیح سیستم محافظت می نماید. خرابی کمپرسور کولر باعث لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن شده و در موارد شدید باعث از کار افتادن کامل موتور می شود. لرزش کمپرسور کولر نشانه ای قوی است که به شما می گوید سیستم در آستانه از کار افتادن است.

منبع: آچاره
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2336

به "چگونه از لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن جلوگیری کنیم؟ [آنالیز 6 دلیل اصلی]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن جلوگیری کنیم؟ [آنالیز 6 دلیل اصلی]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید