چگونه اینترنت را به هر گوشه ای از خانه برسانیم؟

به گزارش فیس راز، دسترسی به اینترنت در تمام نقاط خانه یک چالش بزرگ برای کاربران است. کمتر پیش می آید مودم یا روتری بتواند همه مساحت خانه شما را پوشش دهد و در هر نقطه ای باشید؛ وای فای و اینترنت قوی بگیرید.

چگونه اینترنت را به هر گوشه ای از خانه برسانیم؟

اگر در خانه خود یک نقطه مرده وای فای دارید و سیگنال ها به آن جا نمی رسند یا بسیار ضعیف هستند و عملا شما نمی توانید کارهای خود را در اینترنت انجام دهید؛ نباید ناامید شوید چون این روزها انواع راهکار ها و دستگاه ها برای تقویت وای فای و اینترنت و از بین بردن نقاط مردن وای فای و رساندن اینترنت به هر گوشه ای از خانه وجود دارد.

خانه شما در هر شکل و مقدار و مساحتی باشد؛ یک راهکار برای بهبود وای فای در هر گوشه و کنار آن وجود دارد و فقط احتیاجمند تصمیم گیری و اراده شما است. ما در این مطلب، چند راه کار مهم و کاملا کاربردی و تاثیرگذار برای رساندن اینترنت به هر گوشه ای از خانه پیشنهاد می کنیم.

محل قرارگیری مودم و روتر در خانه را تغییر و تنظیم کنید

تغییر مودم و روتر و خرید یک مدل قوی تر و رده بالاتر در بیشتر اوقات پاسخگو است ولی همواره راهکار نخست نیست و باید آخرین تصمیم شما باشد.

اولین کاری که باید پس از کلافه شدن از دست وای فای در یک نقطه از خانه انجام دهید؛ جابه جایی محل نصب مودم و روتر است. باید سعی کنید مودم یا روتر در نقطه ای حدودا وسط خانه نصب گردد یا در مکانی قرار بگیرد که به دستگاه های بیشتری نزدیک باشد.

اصلا ایده خوبی نیست که مودم را در اتاق خود قرار دهید و انتظار داشته باشید دیگر اعضای خانواده به آن وصل شوند. همین طور، اصلا ایده خوبی نیست مودم و روتر را پشت چیزی پنهان کنید یا در نزدیکی گوشی تلفن ثابت، مایکروویو و هر دستگاه دیگری که از امواج رادیویی استفاده می نماید؛ نصب کنید.

مودم را جایی قرار دهید که اطراف آن آزاد باشد و تا چندین متر خبری از دیوار و وسایلی که مانع عبور تشعشعات الکترومغناطیس هستند؛ وجود نداشته باشد. با استفاده از یک کابل بلندتر خط تلفن، می توانید مودم را از دیوار فاصله بدهید.

با استفاده از اپلیکیشن های مقدار گیری قدرت سیگنال ها، مودم یا روتر را در چندین نقطه قرار دهید و برترین مکان را پیدا کنید. در بعضی تست ها، حتی سرعت وای فای در یک نقطه دو برابر قبل می گردد.

نکته دیگری که باید رعایت کنید؛ نزدیک تر کردن وسایل وای فای قدیمی به روتر و مودم و دورتر کردن وسایل نوتر است. یک لپ تاپ قدیمی قدرت دریافت امواج وای فای ضعیف تری نسبت به گوشی شما دارد؛ پس در اولویت بالاتر قرار می گیرد و باید به مودم و روتر نزدیک تر باشد.

از اینترنت با کابل بهره ببرید

همه ما وای فای را دوست داریم و این روزها دستگاه های بیشتری با قابلیت اتصال بی سیم عرضه می شوند و غالبا وای فای قوی تری نسبت به گذشته دارند. اما باز هم باید بدانید هنوز اینترنت کابلی پایدارتر و سریع تر است؛ به ویژه برای افرادی که مودم و روتر قدیمی دارند یا دارند از دستگاه های لپ تاپ و پی سی و کنسول بازی قدیمی استفاده می نمایند.

بنابراین، بد نیست که گاهی اوقات به فکر استفاده از اینترنت به وسیله کابل باشیم. وقتی با کابل شبکه به اینترنت وصل شویم؛ دو مزیت بزرگ خواهیم داشت: سرعت و امنیت!

وقتی با کابل شبکه به مودم و روتر وصل می شوید و از اینترنت استفاده می کنید؛ دیگر هیچ چیزی برای تداخل و شلوغی اینترنت وجود ندارد؛ ضمن اینکه دیگر یک همسایه شما نمی تواند بدون دسترسی فیزیکی به روتر یا مودم، فعالیت های شما را زیر نظر بگیرد.

البته، کابل کشی در خانه، به ویژه خانه های بزرگ آسان نیست ولی بعضی اوقات ارزش خود را دارد. لازم نیست برای هر اتاق خانه یک کابل شبکه بکشید. تصور کنید در یک طرف خانه دو اتاق دارید و به ناچار مودم یا روتر در سوی دیگری از اینترنت نصب شده است. شما می توانید یک کابل شبکه از مودم یا روتر کشیده و در بخشی از خانه که دو اتاق کنار هم وجود دارند؛ یک اکسس پوینت یا روتر دوم یا اکستندر وای فای بگذارید و برای آن منطقه یک وای فای مجزا بسازید.

یک روتر بهتر یا تقویت نماینده وای فای خریداری کنید

اگر یک مودم یا روتر تک بانده دارید؛ حتما به فکر تعویض و ارتقای آن بیفتید. اگر یک مودم قدیمی ADSL دارید؛ می توانید یک روتر دو بانده نسل نو فقط با قیمت 1 میلیون تومان به آن اضافه کنید و از وای فای دو بانده بهتری سود ببرید.

اگر روتر قدیمی تک بانده ای دارید؛ می تواند با یک روتر دو بانده نسل نو تعویض کنید. در حال حاضر، روترهای وای فای 6 در بازار ایران با قیمت های زیر 2 میلیون تومان در دسترس هستند و برترین گزینه خرید برای خانه ها محسوب می شوند. اگر به هر دلیلی نتوانستند یک روتر دو بانده وای فای 6 خریداری کنید؛ حداقل باید مودم و روتر شما دارای وای فای نسل AC یا استاندارد 802.11ac باشد.

بعضی اوقات با تعویض مودم یا روتر به تنهایی مشکل وای فای حل نمی گردد. این مورد برای خانه های بزرگی با مساحت های بالای 200 مترمربع پیش می آید. در این خانه ها باید از راه کارهایی مانند روترهای مش وای فای یا اکستندرهای وای فای استفاده کرد.

راه کار مش وای فای به این صورت است که شما یک روتر یا مودم روتر اصلی دارید و بعد در چند نقطه خانه روترهای اصطلاحا نود مش وای فای نصب می کنید و هر فردی به نزدیک ترین روتر وصل می گردد تا برترین وای فای را بگیرد. کل خانه زیر پوشش یک وای فای و اینترنت می رود ولی در هر نقطه از خانه یک روتر برای تقویت وای فای واقع شده است.

سیستم های مش وای فای بسیار کارآمد هستند و کارایی بالایی دارند و یک وای فای تضمین شده می دهند ولی عموما گران قیمت هستند و شما برای خرید یک پکیج مش وای فای باید بالای 100 دلار هزینه کنید (به شرط خرید مقرون به صرفه ترین مدل ها) که باعث شده در ایران زیاد مورد توجه و استقبال قرار نگیرند.

راهکار دیگر استفاده از تقویت نماینده ها یا تکرارنماینده ها یا اکستندرهای وای فای است که در ایران بیشتر استفاده می گردد. یک اکستندر وای فای، امواج رادیویی مودم یا روتر را دریافت نموده و پس از تقویت آن ها، دوباره در فضای اطراف خود منتشر می نماید.

شما می توانید در نقاطی از خانه بزرگ خود که وای فای مرده وجود دارد؛ اکستندر وای فای نصب کنید. معمولا هر اکستندر وای فای بسته به مشخصات و مدل و استانداردش می تواند 40 تا 50 متر را زیر پوشش خود ببرد. نصب دو اکستندر در دو نقطه خانه می تواند کاملا مشکل وای فای را برطرف کند.

سراغ پاورلاین ها بروید

شاید تجهیزات شبکه پاورلاین، یکی از ساده ترین روش ها برای رساندن اینترنت به هر گوشه ای از خانه باشند. دستگاه پاورلاین از کابل کشی داخلی برق خانه برای انتقال اینترنت از مودم یا روتر به هر نقطه ای استفاده می نمایند و در نتیجه احتیاجی به کابل کشی شبکه مجدد یا خرابکاری و دستکاری طراحی خانه ندارند. پاورلاین ها به طور مستقیم به پریز برق وصل می شوند.

شما در هر نقطه ای که احتیاج به دسترسی به اینترنت دارید؛ می توانید یک دستگاه پاورلاین نصب کنید و بعد با کابل شبکه یا بی سیم و وای فای، دستگاه های خود را به اینترنت این پاورلاین وصل کنید. یک پاورلاین هم باید به مودم یا روتر نصب گردد که اینترنت را روی کابل های برق منتقل و به پاورلاین دوم برساند. بنابراین، شما حداقل احتیاجمند دو دستگاه پاورلاین هستید ولی می توانید در هر اتاق یا طبقه دوم خانه پاورلاین های اضافی دیگری هم نصب نموده باشید.

معمولا راه کار پاورلاین ها برای زمانی مناسب هستند که فاصله شما از روتر یا مودم بسیار زیاد است و قرار دادن یک اکستندر وای فای هم نتیجه بخش نیست و نمی تواند اینترنتی با سرعت مناسب و مورد احتیاج شما بدهد. پاورلاین های امروزی می توانند سرعت اینترنتی تا 1000 و 2000 مگابیت بدهند و معمولا سرعتی پایدار و ثابت دارند. برای لپ تاپ ها، کنسول بازی، تلویزیون، پی سی و دستگاه هایی نظیر این ها، اتصال به یک پاورلاین به وسیله کابل شبکه ایده آل است.

منبع: شبکه چی
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2148

به "چگونه اینترنت را به هر گوشه ای از خانه برسانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اینترنت را به هر گوشه ای از خانه برسانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید