چینی ها موتور محرک صنعت گردشگری دنیا
به گزارش فیس راز، چینی ها از جمله مردم سفر دوستی در دنیا هستند که سالانه کلی پول در سفرهایشان صرف میکنند و به ولخرجترین ها معروفند و همه برای جلب چینی ها سر و دست میشکنند اما جای تاسف اینجاست که کشور ما برای این سفردوست ها ناشناخته مانده است و فقط یک درصد از گردشگران چینی در سال گذشته به ایران سفر کرده اند که حتی آمارشان از ایرانی هایی که به چین سفر کرده اند خیلی کمتر است.

چینیها موتور محرک گردشگری دنیا هستند که سهم ایران از جذب این گردشگران ناچیز است. چینیها موتور محرک گردشگری جهان شناخته میشوند و لقب ولخرجترین توریستها را گرفتهاند، با این حال سهم ایران از این گردشگران با وجود رشدی نزدیک به 8 درصد، همچنان رضایتبخش توصیف نمیشود.
چین در سال 2017، حدود 129 میلیون گردشگر به جهان صادر کرد که از مهمترین منابع تامین گردشگر به شمار میآید. چینیها چند سال متوالی است که لقب گردشگران ولخرج را گرفتهاند و کشورهای زیادی برای بدست آوردن سهمی از این بازار رقابت فشردهای را آغاز کردهاند. روابط رسمی گردشگری بین ایران و چین نیز از سال 2011 میلادی با امضای توافقنامهای دو جانبه و با اضافه شدن نام ایران به فهرست مقاصد سفر چینیها، آغاز شده است.
ایران سالها است برای جذب یک درصد از سهم بازار میلیونی گردشگری چین تمایل نشان داده و مدام حرفش را میزند، اما هنوز موفق نشده است به این سهم دست یابد. طبق آخرین آماری که سفیر چین در ایران اعلام کرده، در سال 2017 برای 117 هزار نفر ایرانی ویزای چین صادر شده، در حالی که جمعیت چینیهایی که به ایران آمدند، کمتر از 70 هزار نفر بوده است.
فریدون وردینژاد مشاور رسانهای رییسجمهور و سفیر سابق ایران در چین که اواخر سال گذشته با همکاری انجمن دوستی ایران و چین و سفارتخانه چین در تهران، همایش بینالمللی چشمانداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت را ترتیب دادند که تا حدی درباره نقایص تعاملات گردشگری دو کشور شفافسازی شود، به عنوان عضو شورای سیاستگذاری آن همایش، از تداوم این همکاریها و تعاملات برای روان شدن گردش اطلاعات بین دو کشور به انگیزه تقویت آمد و شدهای گردشگری، خبر داد و درباره آمار سفر چینیها به ایران بیان کرد:
در ششماه گذشته، سفر چینیها به ایران حدود هشت درصد رشد داشته که رضایتبخش نیست و باید بیشتر کار شود.
وردینژاد افزود:
نمیشود گفت بیشتر چینیهایی که به ایران سفر میکنند، تاجر هستند، در واقع بیشتر آنها گردشگر تخصصیاند. مساله این است که هنوز در چین حرکت عمومی گردشگری برای ایران راه نیفتاده که علت آن نداشتن شناخت از ایران است، با این حال مجموعه کسانی که از چین به کشور ما آمدهاند، تاثیرگذارترین افراد برای جذب گردشگر بودهاند، آنها با تبلیغات شفاهی گردشگران دیگری را جذب ایران کردهاند که باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.
سفیر اسبق ایران در چین همچنین درباره تداوم حرکتی که سال گذشته برای شناسایی و اصلاح نقاط ضعف ایران در چین از بُعد گردشگری آغاز شد، گفت:
خوشبختانه دبیرخانه همایش بینالمللی چشمانداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت تشکیل شده و کمیتههای آن شکل گرفتهاند و جلساتی دارند و قرار است تا شهریور ماه امسال همایشی با موضوع جاده ابریشم و همکاریهای چندجانبه در بخشهای اقتصادی و گردشگری برگزار شود و اگر این همکاریها ادامه پیدا کند، گردش روان اطلاعات بین دو کشور اتفاق خواهد افتاد و ضعف شناخت بین ایران و چین و ناشناخته بودن ظرفیتها با برگزاری این نوع نشستها و تبادل اطلاعات و رفت و آمد هیاتهای اقتصادی و گردشگری برطرف خواهد شد.
او تاکید کرد:
گستردگی روابط حتی در سطح آمد و شد هیاتهای تجاری و تخصصی به فهم متقابل و شناخت ظرفیتها کمک میکند و گردش روان اطلاعات را سبب خواهد شد.
وردینژاد درباره همراهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مسیر با توجه به حضور کمرنگش در همایش نخست که تنها در نقش سخنران یک همایش ظاهر شده بود، گفت:
البته علاقهمندی در این سازمان دیده میشود که باید مقداری تخصصی و تقویت شود و در ساخت برنامه و کلیپهای تبلیغاتی و همچنین همکاریهای فرهنگی در چین، جدیتر قدم بردارد. این انگیزه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد، فقط باید از نظر حرفهای و تخصص تقویت شود.