آیا ماکائو و هنگ کنگ کشور هستند؟

به گزارش فیس راز، جواب دادن به این سوال آنقدر پیچیده است که در مجله گردشگری خبرنگاران ترجیح دادیم در خصوص آن صحبت کنیم. حقایقی از تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین را برایتان بازگو می کنیم که از خواندن آن ها بسیار تعجب خواهید کرد. هنگ کنگ و ماکائو دو تا از شهرهای جزیره ای در جنوب کشور پهناور چین هستند که سیستمی جداگانه از چین دارند. با این حال این دو شهر همچنان جزوی از سرزمین چین محسوب می شوند. اگر شما هم چنین سوالی در ذهن دارید و به دنبال جواب آن هستید، تا انتهای این مطلب با ما باشید.

آیا ماکائو و هنگ کنگ کشور هستند؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اگر به این شهر سفر نموده اید و تجربه ای در این مورد دارید هم شاد می شویم برای ما کامنت گذاشته و تجربیات خود را به اشتراک بگذراید. این پرسش که آیا هنگ کنگ یا ماکائو بخشی از چین هستند همچنان قابل بحث است. ابتدا راجع به ماکائو صحبت می کنیم و پس از آن از هنگ کنگ می گوییم. در آخر پاسخ این سوال ها را خواهید یافت:

  • تفاوت میان هنگ کنگ، ماکائو و چین چیست؟
  • چرا برای ورود به این دو شهر از کشور چین احتیاج به ویزا دارید؟
  • آیا ماکائو و هنگ کنگ کشور هستند؟

حقایقی از تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین

هر گردشگری که تاکنون به ماکائو، هنگ کنگ و پس از آن چین سفر نموده است با این موضوع روبرو می گردد که در هر یک از این شهرها، پاسپورت او مهر خورده می گردد. در واقع هر بار که از چین وارد ماکائو می شوید، ویزای ماکائو را باید بگیرید. این ماجرا برای ورود به هنگ کنگ و چین هم وجود دارد. اما این دو شهر که دو شهر چینی هستند. پس چرا باید برای ورود به آن ها همانند خرید تور چین از این کشور، ویزا بگیریم؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخی کوتاه بدهیم باید بگوییم که تفاوت زیادی میان شهرهای چین، هنگ کنگ و ماکائو وجود دارد. حقایقی از تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین در این باره وجود دارد که گردشگرانی که قصد سفر به چین را دارند، بهتر است بدانند. به طور مثال، هر سه این مکان ها، دارای دولتی مجزا، واحد پول مجزا، نیروهای پلیس جداگانه، مدارس متفاوت و حتی زبان متفاوت دارند. تعجب کردید، درسته؟!

موضوع آن موقع جذاب تر می گردد که بدانید با اینکه این دو شهر، جزوی از سرزمین چین هستند اما مستقل اداره می شوند. به همین خاطر در مسابقات المپیک سال 2008 پکن هنگ کنگ برای خودش تیم و گروهی جداگانه داشت! چطور می گردد که شهری که در جنوب چین واقع شده است، نمایندگانی جداگانه از چین داشته باشد؟

آیا ماکائو بخشی از چین است؟

در جواب این سوال به طور کلی باید بگوییم، بله ماکائو جزوی از سرزمین چین است اما دولت و اداره آن با کشور پهناور چین فرق دارد. در شرح بیشتر حقایقی از تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین باید گفته گردد که ماکائو هر چند که بخشی از چین است اما واحد پول جداگانه ای دارد. در نتیجه سیستم قانونی جداگانه داشته و کسانی که در این شهر زندگی می نمایند، پاسپورت های متفاوت و جداگانه ای از چین می گیرند. سیستمی قانونی و اداری که کاملا جداگانه از چین است و جداگانه اداره می گردد.

جالب است بدانید که این شهر حتی پرچم متفاوتی به نسبت پرچم چین دارد.

پس شهری که برای خود پرچم دارد، آیا کشور است؟ خیر. ماکائو را نمی توان یک کشور دانست اما آن را شهر-ایالتی می دانند که به طور مستقل اداره می گردد. مفهومی که شاید خیلی با آن آشنایی نداشته باشید.

تاریخ ماکائو و جدا شدن از چین

تا سال 1999 ماکائو یکی از آخرین کلونی های پرتغالی ها در دنیا و آسیا بود. سرزمینی استعمار شده که ابتدا در سال 1557 شکل گرفته بود. این شهر بندری در واقع برای تجارت پرتغالی ها با چینی ها ساخته شد اما بعدا داستانی دیگر پیدا کرد. در میان حقایقی از تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین باید به اهمیت این شهر در طول تاریخ چین اشاره نمود.

شهری بندری و تاسیس شده توسط پرتغالی ها که با ورود مبلغان دین مسیحیت نقش مهمی در تاریخ چین ایفا نمود. مبلغان مسیحی اولین بار وارد این بندر چین شدند تا مردم محلی را به سمت مسیحیت بکشانند. این تاریخ 500 ساله ای که پرتغالی ها در این شهر به جا گذاشتند فرهنگی همانند شهر لیسبون ساخت. به گونه ای که ماکائو را بسیار شبیه به لیسبون می دانند. ساختمان های این شهر سبک پرتغالی دارند که با فرهنگ محلی مردم ماکائو ترکیب شده است.

بازگشت ماکائو به چین

در سال 1999 میلادی بود که بالاخره شهر ماکائو به کشور چین بازگردانده شد. این موضوع که تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین را بیشتر تعیین می نماید، در واقع الهام گرفته از اتفاقاتی بود که در هنگ کنگ افتاد. ماکائو جزوی از کشور چین شد که دو سیستم قانونی و اداری پیدا کرد. دقیقا کاری که هنگ کنگ در سال 1997 انجام داد.

  • توافق نامه چین و پرتغال بر سر ماکائو

براساس توافق نامه ای که توسط کشورهای پرتغال و چین امضا شد، ماکائو سیستم پولی مستقل خود، سیستم کنترل مهاجرین مجزا (احتیاج به ویزا) و سیستم قانونی متفاوتی از چین و البته پرتغال را دریافت نمود. به طوری که این دو کشور نتوانند در اداره این شهر دخالت داشته باشند.

در این توافق نامه همچنین گفته شده است که دولت چین تا سال 2049 حق دخالت در دولت و زندگی مردم ماکائو نخواهد داشت. پس کمونیسم چین جای کاپیتالیسم اجرا شده در ماکائو را نخواهد گرفت. با این وجود، کشور چین و پایتخت آن پکن همچنان مسئول مسائل مربوط به امور خارجه و دفاعی در ماکائو هستند و از این نظر باید به این شهر خدمات رسانی داشته باشند. بنابراین ماکائو در امور خارجه و دفاعی جزوی از کشور چین است اما در دیگر امور به صورت مستقل عمل می نماید!

تفاوت ماکائو با چین

این شهر به عنوان یک منطقه مستقل حکومتی (Special Administrative Region) یا به طور خلاصه SAR اداره می گردد. ماکائو مجلس قانون گذاری خاص خودش را دارد ، هرچند که این شهر از انتخابات مستقیم مستقل برخوردار نیست و دموکراسی محدودی دارد. در انتخابات اخیر، تنها نامزد منتخب پکن برای انتخابات و اداره ماکائو شرکت کرد و بدون هیچ گونه رقابتی انتخاب شد. موضوعی که در هنگ کنگ بسیار سر و صدا کرد و هنگ کنگی ها تظاهرات گسترده ای برای اصلاحات دموکراتیک انجام دادند. اما مردم صلح طلب و آرام ماکائو هیچ حرکتی در مخالفت با این موضوع انجام ندادند.

  • اتفاقی که قرار است برای شهر ماکائو در سال های بعد از 2049 میلادی بیفتد، موضوع بحث یسیاری از سیاست مدارهاست. با این وجود بیشتر مردم ماکائو از پیوستن به چین در آن سال، مخالف هستند.

حقایقی جالب راجع به ماکائو

پول رایج و قانونی ماکائو، پاتاکای ماکائوست. پول چینی یعنی یوآن و رمبینی در مغازه های ماکائو استفاده نمی گردد. بنابراین اگر از چین به ماکائو رفتید، باید ارز خود را تبدیل کنید. در این شهر البته دلار هنگ کنگ قابل قبول است و بیشتر مغازه ها، ارز هنگ کنگ را قبول می نمایند. از حقایقی جالبی که راجع به این شهر وجود دارد، اعتبار بیشتر دلار هنگ کنگ به نسبت پول پاتای ماکائو در میان مغازه های آن است!

جالب است بدانید که شهروندان چینی برای بازدید از ماکائو احتیاج به ویزا دارند اما شهروندان اتحادیه اروپا، استرالیا، آمریکایی و کانادایی احتیاج به ویزای ماکائو ندارند. بیشتر مسافران و گردشگرانی که می خواهند وارد ماکائو شوند، پس از ورود به بندر ماکائو می توانند ویزای این شهر-ایالت را دریافت نمایند.

ماکائو سفارتخانه ای در دیگر کشورها ندارد و تنها نماینده ای در سفارتخانه های چین دارد. بنابراین اگر می خواهید ویزای ماکائو را بگیرید، تنها کافیست که به سفارتخانه چین مراجعه کنید.

شهروندان ماکائو پاسپورت ماکائویی دارند و شهروند این شهر محسوب می شوند. البته اگر بخواهند می توانند پاسپورتی کاملا چینی هم بگیرند. نکته جالب اینجاست که برخی از شهروندان ماکائو پاسپورت پرتغالی دارند و تابعیت این کشور اروپایی را دارند؛ با اینکه در ماکائو زندگی می نمایند.

شهروندان چینی حق زندگی و کار در ماکائو را ندارند و برای ورود به این شهر احتیاج به ویزا دارند. تازه در هر سال، تعداد محدودی از مردم چین می توانند وارد ماکائو شوند.

نام رسمی شهر ماکائو، منطقه ویژه اداری ماکائو است که بیشتر درباره آن گفته ایم و به سوال آیا ماکائو یا هنگ کنگ کشور هستند پاسخ داده ایم.

از تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین زبان مردم آن هاست. زبان رسمی مردم هنگ کنگ، زبان کانتونی چینی یا گاهی پرتغالی است. جالب است بدانید که زبان ماندریان چینی در ماکائو یا هنگ کنگ صحبت نمی گردد یا خیلی کم است.

ارتش آزادی خواه خلق چین یک پایگاه کوچک در ماکائو دارد.

ماکائو و چین سیستم های حقوقی کاملاً مجزایی دارند. همچنین پلیس چین و دفتر امنیت عمومی این کشور، هیچگونه صلاحیتی در هنگ کنگ ندارند.

اطلاعات کلی راجع به ماکائو

  • تعداد جمعیت: 612 هزار نفر
  • مساحت آن: 23.8 کیلومتر مربع
  • بیشترین زبان مردم آن: چینی کاتونی و پرتغالی
  • واحد پول رایج ماکائو: پاتاکا

آیا هنگ کنگ کشور است یا بخشی از چین است؟

هنگ کنگ ابتدا تخت سلطه پرتغالی ها بود اما در نهایت در سال 1997 میلادی از مستعمره پرتغال خارج شد و به سرزمین چین بازگشت. منتها این بازگشت، برگشتی تمام و کمال نبود. تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین از همین نقطه آغاز می گردد. هنگ کنگ طبق توافقنامه ای از دولت چین خواست تا جزیره و شهر بندری هنگ کنگ سیستم اداری جداگانه ای داشته باشد. به صورت مستقل اداره گردد و سیستم محلی و قانون مجزایی از چین داشته باشد. دقیقا همین موضوع را شهر ماکائو از هنگ کنگ تقلید نمود و در سال 1999 میلادی به کار برد.

اطلاعات کلی راجع به هنگ کنگ

هنگ کنگ شهری جزیره ای مملو از هفت میلیون نفر جمعیت است که در منطقه کوچکی با تراکم بالا زندگی می نمایند. گردشگرانی که به هنگ کنگ می آیند، هنگامی که از بندر ویکتوریا به سمت چین حرکت می نمایند، درون پاسپورت آن ها ویزای چین خورده می گردد. همچنین متوجه تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین به وضوح خواهند شد. چرا که این شهر، اصلا شبیه به دیگر شهرهای چین یا حتی ماکائو عمل نمی نماید. حتی قایق هایی که از هنگ کنگ به سمت ماکائو می روند و این فاصله نزدیک را طی می نمایند، باید مهر ورود مسافران و ویزایی جداگانه بگیرند.

مسافرانی که از بلندترین پل دریاگذر دنیا می گذرند و مابین این 3 شهر و کشور جابه جا می شوند، باید با هر ورود خود ویزا و مهری جداگانه روی پاسپورت خود بگیرند. اگر در پاسپورت فردی مهر ورود به هنگ کنگ یا حتی ماکائو زده نگردد، اجازه ورود به این شهرها را ندارد. این موضوع برای چین و برعکس آن هم صدق می نماید. در راهنمای سفر به هنگ کنگ می توانید اطلاعات جامع و کامل تری از این شهر پیدا کنید.

حقایقی جالب راجع به هنگ کنگ

  • مردم هنگ کنگ اجازه زندگی یا کار در ماکائو یا چین را ندارند، با اینکه هنگ کنگ جزئی از چین است.
  • هنگ کنگی ها در المپیک گروه و تیم جداگانه ای از چین دارند. اتفاقی که در المپیک سال 2008 افتاد.
  • این شهر همانند ماکائو لشکر و نیروهای ارتشی ندارد و از این بابت به چین متکی است.
  • هر چند که بیشتر کشورهای دنیا در هنگ کنگ یا ماکائو سفارتخانه دارند اما کشور چین آن ها را کنسولگری نامیده است و به آن ها سفارتخانه نمی گوید.
  • بسیاری از مردم چین چنین شعاری دارند: یک چین و دو سیستم. که در حقیقت اگر بخواهیم تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین را در نظر بگیریم باید بگوییم: یک چین و سه سیستم!
  • هنگ کنگ و ماکائو دروازه ای برای تجارت ابریشم و چای از چین به سمت اروپا و پرتغال یا بریتانیا بودند.

در سایت هایی مانند tripsavvy.com می توانند مقالاتی انگلیسی درباره این سوال که آیا ماکائو یا هنگ کنگ کشور هستند پیدا کنید.

نکات سفر برای ورود به چین، هنگ کنگ و ماکائو

شما به عنوان گردشگری که وارد چین و پس از آن ماکائو می شوید، تنها کافیست که چنین اطلاعاتی را داشته باشید. دلیل مهر زدن در پاسپورت خود را بدانید و از تفاوت هنگ کنگ، ماکائو و چین باخبر باشید. یک نکته سفر بسیار مهمی را در اینجا تاکید می کنیم. در سفر به چین یا سفر به ماکائو به هیچ عنوان راجع به سیاست و قانون گذاری های این دو شهر و چین با مردم صحبت نکنید.

در حقیقت مردم ماکائو یا حتی چین از اینکه چنین صحبت هایی را با گردشگران خارجی داشته باشند، معذب می شوند و شاید جواب شما را ندهند. بهتر است به جای پرسش از مردم چین، این مطلب را تا خاتمه بخوانید تا اینکه در سفر خود، نگاه خشمگین یا متفاوت مردم چینی را دریافت کنید. اگر می خواهید در این شهرها دوست پیدا کنید، بهتر است که نکات سفر به چین را بخوانید.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 439

به "آیا ماکائو و هنگ کنگ کشور هستند؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "آیا ماکائو و هنگ کنگ کشور هستند؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ماکائو و هنگ کنگ کشور هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید