ابداع یک دستگاه پوشیدنی برای میزان گیری دقیق و نظارت مستمر بر تومور های سرطانی

به گزارش فیس راز، مهندسان دانشگاه استنفورد به تازگی یک دستگاه کوچک و مستقل با یک حسگر قابل کشش و انعطاف پذیر ساخته اند که می تواند با چسبیدن به پوست، مقدار دقیق تومور را محاسبه کند.

ابداع یک دستگاه پوشیدنی برای میزان گیری دقیق و نظارت مستمر بر تومور های سرطانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، این دستگاه با باتری کار می نماید، دقت یک صدم میلی متر (10 میکرومتر) را ارائه می دهد و با فشار دادن یک دکمه نتایج را به صورت بی سیم به برنامه تلفن هوشمند ارسال می نماید. به گفته محققان این دستگاه که به اختصار FAST (سنسور خودمختار منعطف اندازه گیری تومورها) نامیده می گردد، یک روش کاملا تازه، سریع، مقرون به صرفه، هندزفری (بدون احتیاج به دست) و دقیق برای آزمایش اثربخشی دارو های سرطان است.

این دستگاه در مقیاس بزرگتر می تواند به راستا های امیدوارکننده تازهی در درمان سرطان منجر گردد. الکس آبرامسون، نویسنده اول این مطالعه می گوید: در بعضی موارد، تومور های تحت مطالعه باید با دست و کولیس اندازه گیری شوند.

استفاده از کولیس های فلزی گیره مانند برای اندازه گیری بافت های نرم ایده آل نیست و روش های رادیولوژیکی نمی توانند نوع داده های پیوسته مورد احتیاج برای ارزیابی دقیق و فوری را ارائه دهند. FAST می تواند تغییرات حجم تومور را در مقیاس زمانی دقیقه تشخیص دهد، در حالی که اندازه گیری های کولیس و بیولومینسانس اغلب به دوره های مشاهده چند هفته ای برای دستیابی به تغییرات اندازه تومور احتیاج دارند.

سنسور FAST از یک پلیمر پوست مانند انعطاف پذیر و قابل کشش، که خود شامل یک لایه جاسازی شده از مدار طلا است، تشکیل شده است. این حسگر به یک کوله پشتی الکترونیکی کوچک متصل است. این دستگاه قادر است فشار روی غشاء، اندازه کشش و کوچک شدن آن را اندازه گیری نموده و این داده ها را به تلفن هوشمند منتقل کند.

محققان این دستگاه را بر روی موش های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار دادند. آن ها می گویند FAST حداقل سه پیشرفت قابل توجه را ارائه می دهد؛ اول، نظارت مداوم را فراهم می نماید، زیرا حسگر ها به طور فیزیکی به ماوس متصل هستند و در کل دوره آزمایشی در جای خود باقی می مانند.

دوم، سنسور انعطاف پذیر تومور را پوشش داده و قادر است تغییر شکل را بخوبی اندازه گیری کند. چیزی که تشخیص آن با روش های دیگر سخت است و سوم، مستقل و غیرتهاجمی بودن آن. این دستگاه با باتری کار می نماید و به صورت بی سیم به پوست متصل می گردد. ماوس می تواند بدون محدودیت حرکت کند و احتیاجی به کنترل حرکت موش ها پس از قرارگیری حسگر ها وجود ندارد.

بسته های FAST قابل استفاده مجدد هستند، هزینه مونتاژ آن ها تنها 60 دلار است و در عرض چند دقیقه به ماوس متصل می شوند. آبرامسون می گوید: FAST می تواند به طور قابل توجهی روند غربالگری درمان های سرطان را تسریع، اتوماتیک و کاهش دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 شهریور 1401 بروزرسانی: 29 شهریور 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2237

به "ابداع یک دستگاه پوشیدنی برای میزان گیری دقیق و نظارت مستمر بر تومور های سرطانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع یک دستگاه پوشیدنی برای میزان گیری دقیق و نظارت مستمر بر تومور های سرطانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید