افزایش وزن پیش از سن 30، خطر سرطان پروستات مرگبار را افزایش می دهد

به گزارش فیس راز، مطالعه ای که در سوئد اجرا شده است می گوید افزایش وزن پیش از سن 30 سالگی باعث افزایش خطر بروز سرطان پروستات قابل فوت شده و مرگ ناشی از آن می گردد. بر اساس این مطالعه تازه، جوانانی که بین سن 17 تا 29 سالگی وزن بسیاری اضافه می نمایند، به نظر می رسد در آینده با خطر بروز نوعی تندروی سرطان پروستات روبرو و از آن جان خود را از دست می دهند.

افزایش وزن پیش از سن 30، خطر سرطان پروستات مرگبار را افزایش می دهد

این نتیجه از مطالعه Obesity and Disease Development Sweden (ODDS) به دست آمده است که در روز سه شنبه در کنگره اروپا درباره چاقی اعلام شده است.

پژوهشگران به داده های 258٬477 مردی که حداقل سه بار وزن خود را از سن 17 تا 60 سالگی میزان گیری نموده بودند نگاهی انداخته اند.

در بیشتر موارد (83٪) وزن مردان به صورت دقیق میزان گیری شده بود، در 5٪ موارد از طریق فرد خود میزان گیری شده بود و در 15٪ موارد براساس یادداشت ها معین شده بود.

به طور کلی، مردانی که در هر سال حدود 1.10 پوند اضافه وزن می گیرند، نسبت به کسانی که وزن شان پایدار است، دارای یک ریسک 10٪ بیشتر برای بروز سرطان پروستات تندرو در آینده و یک ریسک 29٪ بیشتر برای مرگ به علت آن هستند.

تحلیل های بیشتر نشان می دهد که این افزایش اساساً به علت یک ریسک قابل توجه در مردانی است که بین سن 17 تا 29 سالگی وزن خود را افزایش می دهند.

افزایش کلی وزن بیش از 29 پوند در این بازه زمانی با یک ریسک 13٪ بیشتر برای سرطان پروستات تندرو و یک ریسک 27٪ بیشتر برای مرگ به علت این بیماری مرتبط است.

ما نمی دانیم که آیا خود افزایش وزن یا مدت طولانی بودن در وزن بالا، عامل اصلی ارتباطی است که مشاهده می کنیم

محقق مسئول ماریسا دا سیلوا، دکترای بخش پزشکی در دانشگاه لوند در مالمو، سوئد.

او گفت: با این حال، برای دست یابی به وزن بالاتر، باید افزایش وزن یابیم، بنابراین جلوگیری از افزایش تند وزن در جوانان بسیار لازم است برای پیشگیری از سرطان پروستات.

او گفت: سایر عوامل خطر برای سرطان پروستات مانند روند پیری، سابقه خانوادگی بیماری و چندین نشانگر ژنتیکی قابل تغییر نیستند، بنابراین شناسایی عوامل خطر قابل تغییر بسیار مهم است.

در ایالات متحده، سرطان پروستات دومین سرطان متداول در مردان (پس از سرطان پوست) است و برآورد می گردد که بیش از 288٬000 مورد تازه برای سال 2023 گزارش گردد و تقریباً 35٬000 نفر را کشته است.

در سراسر دنیا، سرطان پروستات دومین سرطان متداول در مردان (پس از سرطان ریه) است و هر ساله بیش از 1.4 میلیون مورد در سراسر دنیا تشخیص داده می گردد.

منبع: فوت و فن / webmd.com
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2344

به "افزایش وزن پیش از سن 30، خطر سرطان پروستات مرگبار را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش وزن پیش از سن 30، خطر سرطان پروستات مرگبار را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید