بسته حمایت از بخش خصوصی گردشگری به دولت ارائه می گردد، تغییر در معاونت ها به آن معنایی که در روزهای اخیر مطرح شد مدنظر نبوده است

به گزارش فیس راز، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در بسته حمایتی درخواست این است که مالیات بر ارزش افزوده یا به تعویق بیفتد یا با همراهی دولت کاهش پیدا کند، درج نشدن مهر در پاسپورت که خواسته جامعه هتلداران و دفاتر خدمات گردشگری است و استمهال یک ساله برای بازپرداخت تسهیلاتی که هتلداران گرفتن نموده اند نیز در این بسته مطرح خواهد شد، اگر سایر بخش های گردشگری هم موضوعاتی دارند مطرح نمایند تا در این بسته حمایتی ارائه گردد.

بسته حمایت از بخش خصوصی گردشگری به دولت ارائه می گردد، تغییر در معاونت ها به آن معنایی که در روزهای اخیر مطرح شد مدنظر نبوده است

نشست هم اندیشی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعضای هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران امروز شنبه 27 مرداد 97 در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار گردید.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست گفت: شرایط امروز پس از اقداماتی که دولت آمریکا انجام داده دشوار گردیده است، مشکلاتی ایجاد گردیده است که امیدواریم با همکاری و همراهی بخش خصوصی و تشکل های گردشگری از این موانع عبور کنیم.

او توضیح داد: امیدواریم با تدابیر دولت و همراهی فعالان اقتصادی کشور از این گردنه دشوار عبور کنیم، عبور از این شرایط با همکاری و ارائه راه چاره هایی از سوی فعالان اقتصادی و پیگیری های دولت امکان پذیر است.

مونسان ادامه داد: براساس آمار رسمی پلیس گذرنامه در چهار ماه اول سال جاری در حوزه گردشگری ورودی به کشور 38درصد رشد داشته ایم، رشد گردشگران ورودی به ایران بیشتر از کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق و کشورهای منطقه بوده است و ورود گردشگر از برخی کشورهای اتحادیه اروپا کاهش داشته است، هرچند در چند ماه آینده به یک نقطه تعادل در این زمینه خواهیم رسید.

معاون رئیس جمهوری افزود: موضوع نرخ ارز 4200 تومانی هم اتفاق خوبی نبود و بر موضوع گردشگران ورودی اثر منفی داشت، در هر حال بسیاری از موضوعاتی که از سوی جامعه هتلداران مطرح می گردد مورد پیگیری قرار گرفته است و امیدواریم در چند ماه آینده به وضعیت نرمالی در این بخش برسیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری است، تهیه یک بسته حمایتی شامل مواردی که جامعه هتلداران و دفاتر خدمات مسافرتی مطرح می نمایند می تواند در پیگیری موارد و دستیابی به نتایج اثرات مثبتی داشته باشد.

او یادآور شد: موضوع تخفیف یا تعویق در پرداخت ارزش افزوده که درخواست جامعه هتلداران است در حال پیگیری است و نامه ای در همین خصوص به معاون اول رئیس جمهوری ارسال خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: پس از تدوین بسته اول ارزی دولت، سازمان میراث فرهنگی بر اصلاح ساختار این بسته تاکید نمود و پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد، این نرخ برای گردشگران ورودی مناسب نبود. همچنین گردشگران نمی دانستند برای تبدیل ارز خود باید به کجا مراجعه نمایند، با تدوین بسته ارزی جدید گردشگران می توانند از طریق صرافی ها ارز خود را تبدیل نمایند و بسیاری از مشکلات این بخش حل گردیده است، سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد مشکلات این بخش را گرفتن و به دولت منتقل کند.

مونسان افزود: موضوع قیمت بلیت هواپیما نیز یکی از موضوعاتی است که دفاتر خدمات گردشگری را با مشکل روبرو نموده است، این موضوع بر گردشگری داخلی و کسب و کار دفاتر خدمات گردشگری تاثیر خواهد داشت، در همین زمینه با معاون اول رئیس جمهوری مکاتباتی گردیده است و فردا نیز در جلسه هیئت دولت این موضوع پیگیری می گردد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: همان طور که می بینید موضوعات به هم مرتبط است، نرخ ارز 4200 تومانی فقط به کالاهای ضروری تعلق گرفته است، قبلا این ارز به سازمان هواپیمایی نیز داده می شد، همین موضوع باعث بالارفتن قیمت بلیت هواپیما گردیده است که ممکن است به رکود در گردشگری داخلی بینجامد.

معاون رئیس جمهوری گفت: برای تامین مالی سرمایه گذاری در بخش گردشگری با صندوق توسعه ملی توافق گردیده است، تا پیش از این تسهیلات فقط به ساخت تاسیسات اختصاص داده می شد، اما با توافقی که اجرا شده است استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تجهیز، تعمیر و بازسازی هتل ها نیز امکان پذیر گردیده است، فعالان بخش گردشگری در تمام بخش ها می توانند از 8700میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی با نرخ سود پایین استفاده نمایند.

مونسان افزود: در سال 96 بدهی سال های گذشته سود یارانه تسهیلات به صفر رسید و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: موضوع تامین اجتماعی نیز از دیگر مواردی است که سازمان میراث فرهنگی پیگیری می نماید، کوشش می کنیم تا فشارها بر هتلداران کمتر گردد و در این مسیر بسته ای را با همراهی وزارت صنعت پیش خواهیم برد.

او یادآور شد: فعالان این بخش درخواست داشتند که در پاسپورت گردشگران ورودی به کشور مهر زده نگردد، در این رابطه مکاتبه ای با دو امضای رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر صنعت با معاون اول رئیس جمهوری اجرا شده است تا این موضوع به وزارت خارجه ابلاغ گردد، امیدواریم این موضوع با سرعت اجرایی گردد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در مورد واگذاری اموری که قابلیت واگذاری دارد به تشکل ها به ویژه امور مربوط به هتلداران به تشکل مربوطه، سازمان میراث فرهنگی آمادگی کامل دارد، معاونت گردشگری در حال احصای این موارد است.

مونسان در مورد موضوعات مربوط به تغییر معاونان سازمان میراث فرهنگی گفت: تغییرات مدیریتی در سطح معاونان سازمان براساس طرح بازنشستگان را داریم، آنالیز ها در مورد تغییرات بهینه در حال اجرا است اما تغییر به آن معنایی که در روزهای اخیر مطرح شد مدنظر نبوده است، انتصاب و تغییرات ما در جهت کمک به بخش خصوصی خواهد بود.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: در مورد الصاق تابلوی ارزی در هتل ها، مانعی وجود ندارد در صورتی که جلسه تخصصی در این مورد برگزار گردد به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

او ادامه داد: در مورد واحدهای اقامتی غیرمجاز خوشبختانه با ناجا به توافق رسیده ایم، در مورد تمام موضوعات مربوط به واحدهای اقامتی و هتل ها توافق خوبی با نیروی انتظامی گردیده است که با امضای این تفاهم نامه در آینده نزدیک بسیاری از مشکلات در این بخش حل خواهد شد، نظارت بر مراکز اقامتی موضوعی است که در اولویت برنامه های سازمان میراث فرهنگی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دستگاه های دولتی براساس مصوبه دولت نباید مراکز اقامتی ایجاد نمایند، این موضوع به غیر از آموزش و پرورش که در ایام عید نوروز بنا بر احتیاج و فقط برای فرهنگیان اجازه تامین اقامتگاه را دارد، برای سایر دستگاه های دولتی طبق مصوبه دولت لازم الاجرا است.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: بخش های بسیاری از درخواست های شما پیگیری گردیده است و مواردی نیز در دست پیگیری است.

محمد محب خدایی معاون گردشگری در این نشست گفت: جامعه هتلداران یک تشکل منسجم است، این تشکل تابلویی از اتحاد و همفکری است.

او ادامه داد: در راستای درخواست جامعه هتلداران با سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی داشته ایم، همچنین موضوعات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده نیز در حال پیگیری است و جلسات مثبتی در این خصوص برگزار گردیده است.

معاون گردشگری افزود: موضوعات قابل واگذاری به جامعه هتلداران احصا گردیده است و به زودی ابلاغ می گردد.

محب خدایی توضیح داد: برنامه جذب گردشگر از کشورهای هدف تهیه گردیده است و در آینده نزدیک با سفر به کشورهای عراق، چین، ترکیه و آذربایجان در راستای پیاده سازی برنامه جذب گردشگر اقدامات اجرایی انجام می گردد.

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران در این نشست گفت: متاسفانه به رغم افزایش مسافرت در کشور، مسافران هتل ها کاهش داشته است، اکثر هتل ها از نداشتن مسافر رنج می برند، مجبور به تعدیل نیرو گردیده اند.

او توضیح داد: علاوه بر کاهش مسافر افزایش هزینه ها نیز از اجمله مشکلات حوزه هتلداری است، درآمد و سود هتل ها کاهش یافته است، این مشکلات در حوزه هتل ها خارج از توان سازمان میراث فرهنگی است و به سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و سایر دستگاه ها مربوط می گردد، در بخشی که مربوط به سازمان است می توان به مسائل مربوط به حوزه استاندردسازی، درجه بندی، مباحث مربوط به تسهیلات بانکی و غیره اشاره نمود.

حمزه زاده ادامه داد: خوشبختانه در کنار این موارد کارهای خوبی انجام گردیده است، برای انسجام هتلداران در کشور به کمک معاون گردشگری اساس نامه تیپ تدوین کردیم و تشکل ها در حوزه هتلداری دارای انسجام گردیده اند، در این زمینه از معاون گردشگری تقدیر می کنیم.

رئیس جامعه هتلداران گفت: براساس قانون 6 توسعه سازمان می تواند برخی امور را به تشکلها واگذار کند با توجه به انسجام تشکل هتلداران بخشی از این تصدی گری می تواند به این تشکل واگذار گردد، جامعه هتلداران ایران می تواند در راستای حل مشکلات هتلداری کشور گامهای مثبتی بردارد.

او افزود: مشکلات مربوط به ارز نیز در امور مربوط به هتلداران موانعی را ایجاد نموده است، این ما معتقدیم زمانی به توسعه می رسیم که همدلی داشته باشیم و تشکل هتلداران در کنار سازمان مشکلات را حل نمایند.

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: 6 شهریور جلسه تمام هتلداران کشور را در جزیره کیش خواهیم داشت و برای 4 مهر ماه همایش هتلداران کل کشور را خواهیم داشت و هدف ما ارتقای صنعت گردشگری و هتلداری است، ما احتیاجمند تدوین یک بسته حمایتی هستیم.

شهرام شیروانی نایب رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: تقاضا داریم با توجه به توانایی هایی که معاون گردشگری دارند، ایشان در این سمت حضور داشته باشند.

او ادامه داد: تقدیر می کنیم که جلوی پرداخت ارز مسافرتی گرفته شد، تقاضا داریم همان نرخ ریالی را تبدیل به نرخ ارز کنیم تا مسافران سر در گم نشوند، نرخ ارزی هتل ها را ابلاغ کنید تا هتل ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، براساس چه نرخی باید اعلام کنیم.

امیری مدیرعامل هتل اسپیناس در این جلسه گفت: خدمات هتل ها استاندارد است، هزینه ها دلاری گردیده است اما هزینه را نمی توانیم از خدمات گیرنده بگیریم، قیمت هتلهای 4 و 5 ستاره را ما نباید معین کنیم، هتلها قبلا دو نرخ داشتند، ریالی برای گردشگران داخلی و ارزی برای گردشگران خارجی، امروز ما کوشش نموده ایم تا هتلهای کشور استاندارد گردد.

او افزود: ما حاضریم هتل 4 ستاره کشورمان هم قیمت هتل 4 ستاره کابل باشد، این هتل در کشورهای دیگر دنیا زیر 100 دلار نیست، ما باید بتوانیم هزینه خدماتی را که ارائه می دهیم گرفتن کنیم، قیمت هتل 4 و 5 ستاره براساس اسلام آباد و کابل هم بگیرید ما قبول می کنیم، ما حاضریم این دلار را به دولت بدهیم.

سیادتیان رئیس جامعه هتلداران استان فارس گفت: هتل های ما با کمبود مسافر روبرو هستند و باید بسته های حمایتی گرفتن نمایند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 32

به "بسته حمایت از بخش خصوصی گردشگری به دولت ارائه می گردد، تغییر در معاونت ها به آن معنایی که در روزهای اخیر مطرح شد مدنظر نبوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته حمایت از بخش خصوصی گردشگری به دولت ارائه می گردد، تغییر در معاونت ها به آن معنایی که در روزهای اخیر مطرح شد مدنظر نبوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید