به ظاهر میوه ها اعتماد نکنید!

به گزارش فیس راز، وقتی برای خرید میوه و سبزی به میادین میوه و تره بار یا برخی میوه فروشی ها می رویم، با میوه ها و سبزی هایی روبه رو می شویم که با بقیه متفاوت اند؛ پررنگ تر، شاداب تر و زیباتر و حتی یکدست و یک مقدار هستند و البته با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

به ظاهر میوه ها اعتماد نکنید!

به ظاهر میوه ها اعتماد نکنید!

مصاحبه با مهندس میرصدرا صادقی درباره تاثیر کودهای نیتراتی بر سلامت میوه ها

وقتی برای خرید میوه و سبزی به میادین میوه و تره بار یا برخی میوه فروشی ها می رویم، با میوه ها و سبزی هایی روبه رو می شویم که با بقیه متفاوت اند؛ پررنگ تر، شاداب تر و زیباتر و حتی یکدست و یک اندازه هستند و البته با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

برخی افراد هم که فریب ظاهر این میوه ها را می خورند، با خوشحالی شروع به برداشتن انواع مختلف آنها می کنند، غافل از این که با پرداخت هزینه ای گزاف، سلامت خودشان و خانواده شان را به خطر می اندازند. می پرسید چطور؟ مهندس میرصدرا صادقی، مهندس کشاورزی و مسوول فنی مبارزات تلفیقی با آفات (IPN)، پاسخ این پرسش شما را می دهد.

اصلا چرا در پرورش میوه ها و سبزی ها از کودهای نیتراتی استفاده می شود؟

خب، مصرف نیترات در گیاهان باعث افزایش رشد آنها می شود. وقتی کودهای نیتراتی مثل نیترات آمونیوم در پرورش گیاهان به کار می رود، رشد برگ ها و میوه آنها افزایش می یابد. محصول هایی مثل کاهو، خیار، سبزیجات، سیب زمینی و.... که به این صورت تهیه و مصرف می شوند اگر در پرورش شان بی رویه و به صورت غیرکارشناسی از این کودها استفاده شود، شاید در خود محصول هیچ بازتابی دیده نشود و افزایش رشد زیاد آنها را ببینیم اما تجمع نیترات ها در بافت های ذخیره ای و سبز آنها، باعث می شود این مواد از نظر تغذیه ای قابل استفاده نباشد و مسمومیت با نیترات در اثر استفاده از آنها ایجاد شود و حتی زمینه ابتلا به انواع سرطان های دستگاه گوارش فراهم شود. دقیقا همان علایمی که در صورت مصرف زیاد سوسیس و کالباس ممکن است در بدن ایجاد شود. اغلب به دلیل زیاد بودن مواد نگهدارنده، از متخصصان می شنویم که این محصول ها استفاده نشوند، چرا که دقیقا نیترات موجود در این کودها همین پیامد را با خوردن میوه ها و انواع سبزی های تازه حاصل می کند و حتی ممکن است از سوسیس و کالباس هم مضرتر باشد. بنابراین نظارت بر فرایند تولید آنها ضرورت دارد.

اگر این کودها این قدر مضر هستند؛ پس چرا استفاده می شوند؟

هرچقدر بیشتر این کودهای نیتراته مورد استفاده قرار گیرند تولید هم افزایش پیدا می کند و با رنگ سبزتر و ظاهر مرغوب تر به بازار سبزی رونق می دهد. به همین دلیل برخی کشاورزان بدون آگاهی درباره چنین عوارضی، برای تولید بیشتر و سریع تر از این ترکیب ها به طور بی رویه استفاده می کنند.

آیا می توان ماده دیگری را جایگزین آن کرد؟

نه! تنها راه این مساله این است که این کودها به صورت کارشناسی استفاده شده و مشتری هم زیر نظر کارشناسان و پزشکان، آن را مصرف کند. درست مانند دارویی که اگر زیرنظر پزشک مصرف شود، هیچ اثر سویی ندارد. اما اگر کودهای شیمیایی تحت نظارت کارشناسان ماهر، به اندازه مصرف نشوند، مسائل فراوانی ایجاد خواهند کرد. مصرف بی رویه و بدون نظارت این کودها در تغذیه و حفظ نباتات، سبب تولید محصول ناسالمی می شود. در حالی که در کنار این کودها به اندازه و با نظارت می توان از کودهای ارگانیک و کمپوست ها استفاده کرد تا هم بافت خاک بهبود پیدا کرده و هم جذب بهتر شود و کشاورزان کمتر مجبور به استفاده از کودهای نیتراته شوند.

مصرف کننده چگونه می تواند تشخیص دهد کدام میوه و محصول سالم است و کدام ناسالم؟

متاسفانه برای مصرف کننده امکان تشخیص خاصی وجود ندارد. تنها کاری که مصرف کننده می تواند انجام دهد آن است که هنگام خرید میوه و سبزی اگر از منبع تولید آن اطلاع ندارد زیاد به سراغ میوه و سبزی هایی نرود که سرسبز، تروتازه هستند. گاهی میوه ای خریداری می شود که ظاهر درشتی ندارد اما می تواند سالم تر از میوه ای باشد که بسیار درشت، براق و پررنگ است. چون این میوه احتمالا سم نخورده و در نتیجه میوه سالم تری است. در کل، مصرف کننده نمی تواند این موضوع را تشخیص دهد؛ چرا که با تولیدکننده در تماس نیست. برنامه نو توسعه که سازمان حفظ نباتات در حال انجام آن است، شامل این موضوع است که در میادین میوه و تره بار آزمایشگاه های سنجش باقیمانده سموم بگذارند و باقیمانده نیترات کنترل شود. اگر محصولی بود که تحت استاندارد نبود این محصول معدوم می شود در حالی که هنوز این اتفاق نیفتاده است. تنها چیزی که می توان به مصرف کنندگان گفت این است که زیاد در پی محصولی نباشند که دارای کیفیت های خیلی بالاست. فراموش نکنید که میوه های خارجی یا محصولات خیلی شیک و تر و تمیز صددرصد سالم نیستند.

آیا پوست گیری میوه ها مشکل را حل می کند؟

گاهی وقت ها. به طور کلی 2 نوع سم استفاده می شود؛ یکی سم های سیستمیک و دیگری سم های تماسی. سم های تماسی با شست وشو از بین می فرایند چون روی سطح گیاه پاشیده می شوند، روی برگ ها و ساقه هستند، طوری که حشرات و آفت ها با تماس با آنها از بین می فرایند و حشره کش ها یا قارچ کش ها مثال هایی از این گروه اند. اما برخی از سموم سیستمیک هستند و جذب گیاه شده داخل شیره نباتی گیاه می شوند و در کل گیاه انتشار پیدا می کنند. سموم سیستمیک با شست وشو از بین نمی فرایند. بیشتر سمومی که اکنون استفاده می شود سیستمیک هستند چون پخش بهتری داخل گیاه دارند و آفت هر قسمتی از گیاه از بین می رود بنابراین بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و می گیرند. بنابراین، اگر سموم سیستمیک استفاده شده باشند این سم داخل بافت گیاه پراکنده می شود. اما حقیقت این است هر سمی که به گیاه زده می شود، چه سیستمیک و چه تماسی، یک دوره مصرف دارد و از تاریخ استعمال آن برای گیاه تا وقتی که زمان برداشت فرا برسد، دوره ای وجود دارد که به نام دوره کارنس معروف است. این دوره از زمانی که سم زده می شود تا زمانی که سمیت از بین می رود و ما می توانیم از محصول استفاده کنیم، ادامه دارد و اگر بخواهیم گیاه سالمی را بخوریم باید دوره کارنس آن گذشته باشد.

پختن میوه و سبزیجات این سموم را از بین نمی برد؟

تاحدودی اثر دارد. این سموم مواد شیمیایی هستند و حرارت، آنها را تجزیه می کند اما نمی توان گفت که با پختن این مواد، دیگر میوه ها و سبزی ها سالم هستند. برخی از سم ها حداقل 45 روز دوره کارنس دارند. در صورتی که از زمان گل دادن تا وقتی میوه برسد نهایتا 20 تا 25 روز طول می کشد. اگر کشاورزی بخواهد دوره کارنس را رعایت کند باید حدود 20 روز دیگر صبر کند و عملا نمی تواند این کار را انجام دهد چون باید 50 درصد محصول را دور بریزد و این مقرون به صرفه نیست. بنابراین، برای هر گیاهی یک دستورالعمل ویژه وجود دارد و کشاورزان باید مو به مو آنها را رعایت کرده و بر این اصول نظارت کافی نیز اعمال شود تا به این ترتیب جامعه ای سالم داشته باشیم.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2186

به "به ظاهر میوه ها اعتماد نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ظاهر میوه ها اعتماد نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید