بیانیه ایکوم درباره تهدید میراث فرهنگی افغانستان

به گزارش فیس راز، شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) در پی تحولات اخیر افعانستان که میراث فرهنگی این کشور را در معرض تهدید قرار داده است، بیانیه ای را منتشر کرد.

بیانیه ایکوم درباره تهدید میراث فرهنگی افغانستان

ایسنا: در بیانیه شورای جهانی موزه ها (ایکوم) درباره شرایط پیش روی میراث فرهنگی افغانستان که اخیرا با به قدرت رسیدن طالبان با تهدید احتمالی روبرو است، آمده: در روزهای اخیر، ایکوم جهانی به همراه جامعه بین المللی رویدادهایی را که در سراسر افغانستان، در حال وقوع است با نگرانی پیگیری می نماید. ایکوم به ویژه نگران تهدید غیرنظامیان و مردان و زنان افغان است که زندگی خود را وقف حفاظت از میراث فرهنگی غنی و متنوع این ملت تاریخی نموده اند.

شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) انتظار دارد همه مقامات در سراسر افغانستان به تمامیت موزه ها، مجموعه های آن ها و آثار میراثی و بعلاوه متخصصان میراثی که از این میراث ملموس و ناملموس حفاظت نموده اند، بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی یا جنسیتی و قومیتی احترام بگذارند.

علاوه بر این، ما انتظار داریم مقامات همچنان به تعهدات بین المللی خود برای حفاظت از میراث، به اسم یک کشورِ طرف کنوانسیون 1954 لاهه برای حفاظت از اموال فرهنگی و پروتکل های آن و بر اساس کنوانسیون 1970 یونسکو در خصوص منع و پیشگیری صادرات و انتقال مالکیت غیرقانونی اموال فرهنگی پایبند باشند.

ایکوم با مشاهده وقایع اخیر، چالش های دردناکی را که مردم افغانستان در دهه های گذشته برای حفاظت از گذشته خود با آن روبرو بوده اند به یاد می آورد. بسیاری از مردان و زنانی که در پی حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان هستند جان خود را در این راه به خطر انداخته اند. سازمان های جنایتکار از فروش اشیاء غارت شده و حفاری غیرقانونی افغانستان سود برده اند و اماکن میراثِ غیرقابل برگشت آسیب دیده اند.

ایکوم جهانی در طول این بحران های وحشتناک، به همراه بسیاری از سازمان های بین المللی دیگر در کنار مردم افغانستان ایستاده تا از میراث آن ها در برابر همه تهدیدها محافظت نمایند.

ایکوم در دهه 1990، کارگاه هایی را برای تاکید بر میراث غارت شده از موزه ها برگزار کرد و در سال های 2000 لیست اشیای فرهنگی در خطر برای افغانستان را منتشر کرد. کوشش های ایکوم و جامعه موزه ها برای مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی از افغانستان و افزایش آگاهی همچنان قابل مشاهده است.

ایکوم در حال حاضر از نزدیک با همکاران و اعضای بین المللی خود در منطقه همکاری می نماید و شرایطِ در حال تحول نظارت می نماید. ما برای کاهش هر گونه تهدید احتمالی که میراث افغانستان ممکن است در روزها و هفته های آینده با آن روبرو گردد، به حمایت خود ادامه می دهیم.

پیش تر، موزه ملی افغانستان با صدور بیانیه رسمی، از نهادهای فرهنگی همانند یونسکو و دیگر جوامع تاثیرگذار درخواست نموده بود به امنیت و مصونیت این موزه و دیگر میراث تاریخی این کشور توجه جدی نشان دهند و نگذارند این شرایط سبب غارت و تخریب آثار و اموال گردد.

میرسید احمد محیط طباطبایی ـ رییس ایکوم ایران ـ هم چندی پیش در نامه ای به آلبرتو گارلاندینی ـ رییس ایکوم جهانی ـ نوشت: همانطور که خوب می دانید، رویدادهای مهم اخیر در افغانستان با یادآوری خاطرات آنچه طالبان در بامیان در سال 2001 انجام داده اند، نگران نماینده است.

در این دوران سخت برای افغانستان، ایکوم ایران به اسم یک عضو می خواهد درخواست خود را به ایکوم به اسم یک سازمان تخصصی برای حفاظت و حمایت از موزه ها در افغانستان با همکاری سایر اعضای ایکوم و یونسکو ارائه دهد.

تدبیر و نقش مناسب ایکوم در این بحران می تواند بسیار مهم و معین نماینده باشد و امیدواریم از مشاوره شما برای یک برنامه عملیاتی آگاه شویم..

دیگر نهادهای بین المللی فرهنگی هنوز به نگرانی های مطرح شده در ارتباط با تهدید احتمالی میراث فرهنگی افغانستان در پی تصرفات این کشور به دست طالبان، واکنش نشان نداده اند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1860

به "بیانیه ایکوم درباره تهدید میراث فرهنگی افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه ایکوم درباره تهدید میراث فرهنگی افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید