خراسان جنوبی، صندلی مهمی در سیستم بهداشت و درمان کشور دارد

به گزارش فیس راز، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: خراسان جنوبی، صندلی مهمی در سیستم بهداشت و درمان کشور به ویژه در انتقال خون ایران دارد.

خراسان جنوبی، صندلی مهمی در سیستم بهداشت و درمان کشور دارد

پیمان عشقی، در پیغام صوتی که روز دوشنبه 19 خرداد در آیین تکریم و معارفه مدیرکل انتقال خون استان خراسان جنوبی پخش شد، اظهار کرد: سازمان انتقال خون احتیاجمند نیروهای فنی و فرهنگی است و این توانمندی در مدیرکل جدید، بومی و انتقال خونی خراسان جنوبی دیده شده است.

به گزارش خبرنگاران، وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون مجموعه ای بسیار فنی و بسیار فرهنگی است، اضافه نمود: خراسان جنوبی، استانی ارزشمند و نخبه پرور است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: خراسان جنوبی، صندلی مهمی در سیستم بهداشت و درمان کشور به ویژه در انتقال خون ایران دارد.

وی اعلام کرد: سازمان انتقال خون با فرهنگ مردم در ارتباط است و اهداکنندگان خون سرمایه های جاودان و گران سنگ کشور و سازمان هستند.

کاهش اهدای خون در شرایط کرونایی

بشیر حاجی بیگی، مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون نیز در این آیین گفت: دراسفندماه 98 به دلیل شیوع بیماری کرونا مراجعه برای اهدای خون در کشور به طور متوسط 35 درصد کاهش یافت که در طول فعالیت سازمان بی سابقه بوده است.

وی اضافه نمود: سالانه سه میلیون و 600 هزار واحد خون و فرآورده خونی در 900 بیمارستان و مرکز درمانی کشور توزیع می گردد.

وی اعلام کرد: طی این مدت در بعضی استان ها تا 50 درصد کاهش اهدای خون داشتیم که این امر در بعضی کشورهای پیشرفته تا 70 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی نگذاشتم هیچ استانی با مشکل کمبود خون روبرو گردد، توضیح داد: اگرچه در این مدت احتیاج خونی بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز کاهش یافت، اما در کشور آمار بیماران خاص زیاد است.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون اظهار کرد: 25 خردادماه به عنوان روز جهانی تقدیر از اهداکنندگان خون نامگذاری شده است که در این روز از اهداکنندگان مستمر خون به عنوان سفیران انتقال خون کشور تقدیر خواهد شد.

وی توضیح داد: در کشور حدود 2 میلیون نفر به بیماری هپاتیت 6 B مبتلا هستند و شیوع این بیماری بالا است به همین خاطر از سال 73 واکسیناسیون آن اجباری شد.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون اظهار کرد: در خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور 400 بیمار خاص وجود دارد و خدمات رسانی به بیماران خاص از جمله دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و سایر مانند سراسر کشور به این بیماران ارائه می گردد.

حاجی بیگی با بیان اینکه در دو ماه اخیر خراسان جنوبی در زمینه اهدای خون رتبه سوم کشور را داشت، اظهار داشت: در ایران 95.7 درصد اهداکنندگان خون آقایان و 4.3 درصد بانوان هستند در صورتی که در کشورهای اروپایی 50 به 50 است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی شاخص اهدای خون بانوان 9.37 درصد است، اضافه نمود: خراسان جنوبی دارای رتبه 10 اهدای مستمر خون(اهدای حداقل دوبار در سال) و رتبه نخست اهدای خون توسط بانوان است.

وی اعلام کرد: شعار سال جاری سازمان خون (با اهدای خون بانوان، هر خانه یک پایگاه اهدای خون) در نظر گرفته شده است که باید با کوشش همه به ویژه رسانه ها بانوان به اهدای خون ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه 60 درصد اهداکنندگان خون کشور مستمر هستند، اضافه نمود: سال گذشته 22 هزار واحد فرآورده خونی در خراسان جنوبی اهدا شد که در 17 بیمارستان استان توزیع شد.

وی از ارسال حدود 10 هزار و 130 واحد خونی به سایر استان ها اطلاع داد و یادآور شد: سازمان انتقال خون در زمینه سلامت خون رتبه یک منطقه را دارد.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون اظهار داشت: شاخص اهدای خون در کشور 25 در یک هزار نفر است که در این رابطه جزو کشورهای تراز اول هستیم و از سال 2007 اهدای خون به صورت داوطلبانه انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1150

به "خراسان جنوبی، صندلی مهمی در سیستم بهداشت و درمان کشور دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان جنوبی، صندلی مهمی در سیستم بهداشت و درمان کشور دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید