چهارشنبه سوری بدون سرخی آتش

به گزارش فیس راز، خبرنگاران/کردستان بر افروختن آتش هرچند دیر زمانی است برای ایرانیان نمادی از دور کردن سستی و رخوت زمستانی تن از سالی که در گذار است بوده اما چهارشنبه سوری سال جاری قصه تلخ و ماندگاری شد برای آیندگان.

چهارشنبه سوری بدون سرخی آتش

این رسم کهن ایران باستان چهارشنبه سوری دوشادوش تاریخ، پیچ و خم زمان را درنوردیده و گاه نیز در جهت خود دستخوش تغییر و تحولاتی شده اما با گذشت هزاران سال هنوز یادگاری است از دیار کهن برای نسل هایی از نژاد آریایی که زاده خواهند شد.

کردستان، دیار اصالت و فرهنگ ها در این یادگار ایران باستان بسیار امانت دار بوده و آئین چندهزار ساله آن را با اندکی تغییر به حال خود برجای گذاشته است.

برگزاری چهارشنبه سرخ و آتشین انتها سال در کردستان با رسم و رسومات متعددی همراه است که در نوع خود جذاب و دیدنی است.

پایکوبی و پایکوبی محلی

مردم در عصر سه شنبه یا شب چهارشنبه انتها سال، با انباشته کردن کوپه های هیزم بر روی هم به محض خاموشی خورشید آتشی برمی افروزند و به دور آتش پایکوبی و پایکوبی می نمایند.

پریدن از روی آتش

در ایران باستان همیشه آتش مظهری بوده برای یزدان پاک و همیشه مورد ستایش بوده است، بر همین اساس نیز در مناطق کردنشین آتش یکی از عناصر اصلی جشن چهارشنبه سوری بوده و پرش از روی آتش نیز یکی از رسوم اصلی این شب است که با گفتن جمله زردی تو از من، سرخی من از تو، غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا انجام می گردد.

دود کردن اسپند

اضافه کردن اسپند به آتش از رسم هایی است که همیشه در این شب برگزار می گردد و این کار نمادی بوده برای تحکیم خانواده و دور کردن چشم بد برای سالی که در راه است.

شکستن کوزه

شکستن کوزه نیز خود یکی از رسم و رسومات مرسوم در چهارشنبه انتها سال است و به منظور دور کردن هرگونه بلا و مصیبت و دور کردن چشم بد کوزه آب قدیمی را در کنار آتش بر زمین زده و می شنمایند.

قاشق زنی

قاشق زنی خود نمادی برای فرارسیدن انتها سال و آغاز سال جدید است، و دختران و پسران جوان با چهره ای پوشیده به در خانه همسایه ها رفته و با قاشق زنی از صاحب خانه هدیه و روزی طلب می نمایند، زیرا در گذشته بر این اعتقاد بودند که روح مردگان در رستاخیز آخر سال به میان زندگان بازگشته و به شکل افراد ناشناسی به در خانه ها می رود.

فال گوش

فال گوش وایست7ادن در چهارشنبه آخر سال آن هم به نیت دریافت حاجات توسط دختران جوان و دم بخت یکی از اصیل ترین رسم های مردمان کُرد است.

تخم مرغ شکنی

تخم مرغ شکنی یکی از رسومات مهیج و زیبای چهارشنبه سوری کُردها است که معمولا با ولوله و هیاهو و هیجان بسیار همراه است.

بازی به این صورت است که تخم مرغ های رنگی را به صورتی که سر آن بیرون باشد در مشت می گیرند و فرد مقابل با پرت کردن تخم مرغی دیگر سعی در شکستن آن دارد هر تخم مرغی که شکست فرد بازنده و موظف است تخم مرغی به فرد برنده هدیه کند.

در طول تاریخ همیشه رسومات به جای مانده از گذشتگان پیغام آور شادی و سرور در سالی که در راه است، اما این روزها که میزبان مهمان ناخوانده ای به نام کرونا هستیم، روزهایمان حال و هوای دیگری دارد و دیگر از آن همه شور و شعف و شادی برای سالی که گذشت و سالی که در راه است خبری نیست.

این روزها حتی آتشی که سالیان سال است از بین برنده رنج و درد است قادر به مبارزه با کرونا نیست.

سال جاری گویی جمله زردی تو از من، سرخی من از تو نیز معنایی متفاوت تر دارد، و کرونا با آمدنش سرخی را از چهره دنیا زدود و در آستانه سال نو زردی را به رخسار ایرانیان هدیه کرد.

در آخرین چهارشنبه سال 98 دیگر جوانی از روی آتش نخواهد پرید، دختر و پسری در خانه ای را نخواهند زد و عیدی دریافت نخواهند کرد، شادی در جریان نخواهد بود، آوازی در هوا طنین انداز نخواهد شد، کوزه ای چشم بد را دور نخواهد کرد و تنها چهارشنبه ای است که همه دست به دعا برای سلامتی عزیزانشان از بحرانی که در جریان است با سالی که در گذار است وداع نموده و به سالی که در راه است خوش آمد خواهند گفت.ش

شایدآخرین چهارشنبه سال جاری تلخ ترین چهارشنبه ای باشد که تا به حال به خود دیده ایم، اما با در خانه ماندن و حفظ سلامت خود و عزیزانمان می توانیم در سال های آینده چارشنبه های آخر سال زیبایی را به زمان تحویل دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 986

به "چهارشنبه سوری بدون سرخی آتش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارشنبه سوری بدون سرخی آتش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید