سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

به گزارش فیس راز، در منابع آمده که تبریز مرکز گردشگری ایران و شهر جهانی فرش است. در بازار فرش تبریز ساعت ها می گردد قدم زد و از دست کشیدن به فرش های خوش رنگ و لعاب که نقش و نگارش آدم را خیره می نماید، خسته نشد. تبریز به غیر از شهر فرش، شهر شیرینی و آجیل ایران هم هست و به غیر از آن پنیر لیقوانش، صبحانه ها را متفاوت می نماید. اما سوغات تبریز را از کجا می گردد خرید؟ با خبرنگاران تریپ همراه باشید:

سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

آجیل

یکی از معروف ترین سوغاتی های تبریز ، آجیل است و در نزد خود تبریزی ها هم محبوبیت خاصی دارد. سرانه مصرف آجیل در تبریز بالاست و از قدیم پای ثابت مراسم و جشن ها بوده.

تبریزی ها در شب یلدا آجیل را به همراه هدایای دیگر به خانه تازه عروس می فرستند و در مواقع دیگر مثل مراسم مذهبی از آن غافل نمی شوند. معروفیت آجیل تبریز آنقدر زیاد است که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ترکیه، هند و پاکستان صادر می گردد.

در تبریز آجیل را می توان از ابتدای بازار شیخ صفی و مغازه مهدوی خرید که قیمتش نسبت به جاهای دیگر مقرون به صرفه تر است. آجیل تواضع جنب دانشگاه تبریز و آجیل سرای تبریز در بلوار 29 بهمن بالاتر از دانشگاه تبریز هم جایگاه و کیفیت خود را دارد، ولی کمی قیمتیش بالاست.

قرابیه

یکی از شیرینی های معروف و پرمصرف تبریز قرابیه است. قرابیه که شبیه کلوچه است و در جشن ها و عروسی ها جایگاه ویژه ای دارد، شیرینی نسبتا گرانی است.

بادام را با شکر، وانیل، سفیده تخم مرغ و پسته مخلوط می نمایند و در فر می گذارند. در نوع نارگیلی آن به جای بادام از نارگیل استفاده می نمایند.

قرابیه، شیرینی ای است که بدون روغن پخته می گردد و به همین علت برای سالمندان و بچه ها هم مناسب است.

در تبریز قرابیه باکیفیت را می توان از قنادی تکدرخت در ائل گلی، قنادی کریمی در پیاده روی ولیعصر و قنادی تشریفات در خیابان آبرسان خرید.

قرابیه های قنادی رکس هم که قدیمی ترین قنادی تبریز است و دو شعبه در خیابان امام و مرکز خرید لاله در میدان شهدا دارد، خوش طعم است و در تبریز تعریفش را زیاد می نمایند.

اریس

با اینکه اریس شیرینی بسیار خوشمزه ای است، اما شیرینی اش آنقدر زیاد است که جز با چای یا نوشیدنی های گرم نمی توان زیاد از آن خورد. اریس را با کاکائو، شیر، شکر و وانیل درست می نمایند. این شیرینی به شکل معکب یا مستطیل است و رویش خلال پسته می ریزند. اریس خوب را هم می گردد از همان مغازه آقای افتخاری در خیابان منصور، نرسیده به پل منصور خرید.

اگر می خواهید با مراکز خرید تبریز آشنا شوید را بخوانید.

نوقا

یکی از شیرینی های محلی تبریز، نوقاست. نوقا که به آن لوکا هم می گویند، نوعی شیرینی است که شباهت زیادی با گز دارد، با شکر، سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل ونان میکادو درستش می نمایند و در نوع آجیلی آن گردو، فندق و بادام هم می ریزند.

نوقا را که شیرینی محبوب قدیمی هاست و بچه ها هم دوستش دارند هم می گردد از بازار تبریز خرید و هم از مغازه افتخاری در خیابان منصور، نرسیده به پل منصور که سالهاست که خودش نوقا می پزد و دست مشتری می دهد. آجیل سرای تبریز در بلوار 29 بهمن هم به نوقاهای خوشمزه اش معروف است.

باقلوای تبریز

باقلوا شیرینی محبوبی بین ایرانی ها و ترک زبان هاست، شیرینی ای که از ترکیه و آسیای میانه به بقیه جهان رفته است و با چای محشر می گردد. باقلوا را با آرد، هل، شکر درست می نمایند و در آن مغز پسته یا بادام و نارگیل می ریزند. در ایران برترین باقلواها را در تبریز و از باقلوای جام جم در بلوار، روبروی خیابان جام جم و باقلوای شیرونه در باغمیشه می توان خرید.

پنیر لیقوان

همانطور که درختان گردو، فندق و بادام در آب و هوای تبریز خوب بار می دهند، مراتع و چمن زارهایش هم در این آب و هوا سرسبزند و برای پرورش دام مناسب.

تبریزی ها خودشان از شیر، ماست و پنیر می زنند. شهری در ایران نیست که با پنیر لیقوان و مزه بسیار خوبش آشنا نباشد. آنطور که می گویند مزه پنیر تبریز را هیچ کجا نمی گردد پیدا کرد و آنطور که مشهور است لذت صبحانه ای که پنیر تبریز شاملش باشد، چیز دیگری است و آدم به سختی از پای سفره بلند می گردد. درست است که در همه جا می توان پنیر تبریز را که به پنیر لیقوان هم معروف است، پیدا کرد ولی به قول معروف این کجا و آن کجا.

برای آشنایی با برترین هتل های تبریز را ببینید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2021

به "سوغات تبریز را از کجا بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات تبریز را از کجا بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید