غذاهای خوشمزه ارمنستان در معروف ترین رستوران ها ، تصاویر

به گزارش فیس راز، غذاهای معروف ارمنستان را به راحتی می توانید در رستوران ها و کافه های محلی و آشپزخانه ها پیدا کنید. علاوه بر غذاهای ارمنی، ایروان پر از رستوران ها با غذاهای بین المللی مثل غذاهای چینی، ژاپنی، مکزیکی، ایتالیایی، سوری، لبنانی و … است. ایروان یکی از شهرها در فهرست ده مکان برتر برای گردشگری غذا است.

غذاهای خوشمزه ارمنستان در معروف ترین رستوران ها ، تصاویر

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

خوروات یا کباب ارمنی (Khorovats)

خوروات به معنی کباب شده است و برای کباب کردن چیزهای جامد استفاده می گردد. از گوشت گرفته تا گوجه فرنگی ، بادمجان و فلفل. خوروات در تمام مرنام و مهمانی های خانوادگی حضور پررنگی دارد. این غذای معروف ارمنستان، به نوعی میراث ارمنی محسوب می گردد که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. خوروات طعمی کاملا متفاوت با سایر کباب ها دارد.

خوروات را می توان با گوشت گوسفند، خوک، گاو، مرغ یا گوساله پخت. سبزیجاتی مانند مارچوبه و لوبیا سبز هم همراه این غذا سرو می گردد. حتی اگر گیاه خوار هم هستید، می توانید سبزیجات کباب شده مثل بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل زنگ سبز و حتی پیاز را امتحان کنید.

برترین خوروات را در کجا بخوریم؟

برترین مکان برای خوردن خوروات در خیابان پروشیان ایروان است. خیابان باربیکیو هم پر از رستوران هایی است که خوروات سرو می نمایند.

  • رستوران قفقاز

این رستوران عظیم در خیابان آشتکار، مجموعه ای تازه برای علاقه مندان غذاست که با داشتن چندین سالن عظیم انواع غذاهای ارمنی، گرجی و قفقازی را سرو می نماید. جو رستوران گرم و صمیمی است و در کنار خوردن غذا می توانید از شنیدن موسیقی زنده ارمنی لذت ببرید. در این رستوران خوروات ارمنی با رعایت تمام اصول سنتی درست می گردد که باعث ویژه شدن طعم این کباب در رستوران قفقاز شده است.

  • تومانیان شورما (Tumanyan Shaurma)

برای کسانی که دوست دارند خوروات را امتحان نمایند اما نمی خواهند خیلی معطل شوند این فست فود، گزینه خوبی است. تومانیان از جمله رستوران هایی است که برترین خوروات ارمنی را به مشتریان می دهد. این خوروات ها با ظاهری زیبا همراه برنج در بسته های مخصوص فست فود به مشتریان ارائه می گردد.

  • رستوران اورارتو (Urartu)

اورارتو مجتمعی از رستوران و هتل درخیابان پروشیان، ایروان است. ویژگی این رستوران، مدیر آن است که به گفته خودش تمام روح خود را در خوروات ها دمیده و سبب طعم دل چسب کباب شده است.

دلمه (Dolma)

دلمه غذایی رایج در خاورمیانه و اطراف آن مانند بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی است. دلمه، کلمه ای ترکی، به معنی پُرشده است. دلمه را می توان با برگ انگور، فلفل دلمه ای، کدو، گوجه فرنگی و بادمجان درست کرد. دلمه از غذاهای معروف ارمنستان است که ارامنه در طول قرن ها با تغییرات جزیی در روش درست کردن آن، باعث خوشمزه تر شدن آن شده اند. دستورالعمل ها و روش های مختلفی برای تهیه آن وجود دارد که باعث شده دلمه با طعم های مختلف، غذایی بی نظیر در ارمنستان باشد.

دلمه شامل گوشت، برنج، پیاز، فلفل، نمک و سبزیجاتی مثل جعفری، نعنا، پونه کوهی، گشهم و … است که در برگ های تازه انگور پیچیده می شوند. این غذای ارمنی اغلب با ماتسون (شیر تخمیر شده) به همراه سیر سرو می گردد.

  • تور ارمنستان
  • تور ارمنستان زمینی
  • تور ارمنستان از مشهد
  • تور ارمنستان از تبریز
  • تور ارمنستان از شیراز
  • تور ایروان

می خواهید دلمه ارمنی را امتحان کنید؟

در ایروان، مرکز ارمنستان، تقریبا در هر گوشه و کناری می توانید دلمه خوشمزه بخورید. تمام رستوران هایی که غذاهای سنتی ارمنی سرو می نمایند، در منوی خود دلمه را دارند.

  • رستوران دلماما (Dolmama)

همینطور که از نام این رستوران پیداست، در آن می توانید از دلمه هایی در طعم های مختلف لذت ببرید. این رستوران در تهیه خوشمزه ترین دلمه ها و تنوع آن تخصص دارد. دلماما در خیابان پوشکین در ایروان قرار گرفته است و علاوه بر دلمه، لیست کاملی از غذاهای معروف ارمنستان را در منوی غذایی خود دارد. اطلاعات کامل در خصوص این رستوران در وب سایت رستوران در دسترس است.

راستی اگر اهل سوغاتی هستید، بد نیست نگاهی به لیست برترین سوغاتی های ارمنستان هم بیندازید.

  • رستوران زنجیره ای غذاهای ملی کاراس (Karas National Food chain)

اگر خیلی گرسنه هستید و می خواهید بلافاصله دلمه بخورید، باید به یکی از فروشگاه های زنجیره ای غذای ملی کاراس بروید. این رستوران زنجیره ای غذاهای معروف ارمنستان را به مشتریان به صورت فست فودی ارائه می دهد. شما می توانید به این رستوران مراجعه نموده و دلمه مورد علاقه خود را سفارش دهید و در بسته بندی زیبا تحویل بگیرد و به انتخاب خود در رستوران یا هتل میل کنید.

  • رستوران تاورن ایروان (Tavern Yerevan Restaurant)

رستوران تاورن با چندین شعبه در مکان های مختلف مکانی مناسب برای خوردن غذاهای معروف ارمنستان به خصوص دلمه ارمنی است. رستوران های تاورن برترین قمیت و کیفیت و خدمات را ارائه می دهند. دکوراسیون خاص این رستوران باعث ایجاد حس آرامش شده و در کنار تمام این موارد موسیقی محلی فضایی کاملا دل چسب را به وجود می آورد. می توانید شعب این رستوران را در خیابان های 91 تریان، خیابان 5 امیریان و خیابان 7 پارونیان به راحتی پیدا کنید. وب سایت این رستوران برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در اختیار شما است.

پیتزای ارمنی (Lahmajoon)

پیتزای ارمنی که با نام لاهماجون هم شناخته می گردد، از غذاهای معروف ارمنستان و بسیار محبوب است. برای ارامنه بسیار مهم است که علاوه بر طعم خوب، غذا بسیار سالم باشد و پیتزای ارمنی هم از این امر مستثنی نیست. این غذای معروف ارمنستان در لبنان، سوریه، ترکیه، قبرس و برخی از کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه صندلی ویژه ای دارد. ولی در هر کشوری به نوعی تغییر در پخت آن داده اند.

لاهماجون یک نان نازک با لایه ای از گوشت گاو یا بره است. برای درست کردن آن گوشت را با سبزیجاتی از قبیل پیاز، گوجه فرنگی، انواع ادویه جات از جمله فلفل، پاپریکا، زیره، دارچین و … تفت می دهند و روی لایه نازک خمیر می گذارند و در تنور می پزند.

کجا لاهماجون بخوریم؟

  • رستوران مرتاق (Mer Taghe)

در رستوران مرتاق در نزدیکی میدان آزادی می توانید پیتزای های ارمنی خوشمزه ای بخورید. این مکان فست فود بسیار محبوب برای افراد محلی و توریستان است که غذاهای معروف ارمنستان را با قیمت های مناسب ارائه می دهد.

اهل خرید هم هستید؟ لیست برترین مراکز خرید ارمنستان مخصوص شماست.

  • رستوران تون لاهماجوز (Tun Lahmajovs)

در این رستوران می توانید پیتزای ارمنی و انواع غذاهای معروف ارمنستان به خصوص غذاهای محلی آن را امتحان کنید. اینجا کمی شلوغ است ولی کیفیت غذاها انقدر بالاست که ارزش کمی انتظار را دارد.

لواش ارمنی (Armenian Lavash)

نان لواش برای ما ایرانی ها نامی آشناست اما نان لواش ارمنی که مورد علاقه توریست هاست طعم متفاوتی با لواش ما دارد. نان لواش ارمنی هم جز غذاهای معروف ارمنستان است و هم محلی ها و هم خارجی ها آن را دوست دارند. روش درست کردن لواش بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ غذایی ارمنستان است. نان لواش را در تمام سفره های ارمنی می توانید ببینید. ارمنی ها برای خوردن خاش، نان لواش را در آن خرد می نمایند. نان لواش جزو میراث فرهنگی نامشهود یونسکو ثبت شده است.

رستوران لاواش رستورانی تخصصی برای پخت غذا با نان لواش (تورتیلا) است. در این رستوران نان لواش در طبقه اول جلوی شما پخت می گردد و در طبقه بالا انواع لقمه ها نان لواش با تخم مرغ، خامه، پنیر، کره، خامه و عسل سرو می گردد.

هریسا (Harissa)

هریسا (به معنی آن را بهم بزنید) غذای معروف ارمنستان با قدمتی طولانی است که به نوعی نماد شجاعت و قدرت در ارمنستان به شمار میرود. هریسا، فرنی غلیظی است که از گندم های شکسته خشک یا بوداده به نام کرکوت و گوشت مرغ یا بره درست می گردد. فرایند پخت این فرنی حدود پنج ساعت طول می کشد. هریسا را همه روزه و همه جا در ارمنستان می توانید بخورید ولی روزی مختص به هریسا وجود دارد. هر ساله سومین شنبه سپتامبر، ارامنه و دنیاگردان از سراسر دنیا در منطقه آرماویر جمع می شوند و جشن هریسا می گیرند.

کجا برترین هریسا را بخوریم؟

  • رستوران تاورن ایروان (Tavern Yerevan Restaurant)

معروفیت این رستوران به علت سرو غذاهای محلی ارمنی است. آشپزهای تاورن تمام کوشش خود را می نمایند تا با طعم واقعی و دل چسب هریسا شما را غافلگیر نمایند. به احتمال زیاد با خوردن هریسا در تاورن عاشق این غذای ارمنی می شوید.

اگر قرار است با ماشین شخصی یا از راه زمینی به ارمنستان بروید، راهنمای سفر زمینی به ارمنستان کار شما را راحت تر خواهد نمود.

  • رستوران دهکده ما (Our village restaurant)

رستوران دهکده ما مکان دیگری است که می توانید در هر زمان که بخواهید طعم و مزه هریسای واقعی را بچشید. این رستوران با فضایی روستایی ارمنی مکانی عالی برای خوردن غذاهای معروف ارمنستان در مرکز شهر ایروان است.

  • رستوران زنجیره ای غذاهای ملی کاراس (Karas National Food chain)

کاراس هم یکی از مکان های معروف و پر بازدید در ایروان است که در آن می توانید هریسا را امتحان کنید. آنها در هر گوشه ایروان شعبه دارند و غذاهای معروف ارمنستان را سرو می نمایند.

اسپاس (Spas)

اسپاس یا سوپ ماست، مورد علاقه همه ارامنه است. این سوپ ماست پر از گندم پوست کنده و سبزیجات است. در ارمنستان این سوپِ پر از خامه، ترش و خوشمزه را به صورت سوپ سرد در تابستان و سوپ گرم در زمستان سرو می نمایند. اسپاس از جمله غذاهای معروف ارمنستان است که می توانید در تمام رستوران های ارمنستان سفارش دهید.

باستورما (Basturma)

باستورما یا گوشت خشک گاو، یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین غذاهای معروف ارمنستان است که در مهمانی ها و جشن ها سرو می گردد. این غذا از گوشت گاو خشک و ادویه جاتی مانند سیر، فلفل سیاه، زیره و پاپریکا تهیه می گردد. اگرچه درست کردن باستورما ساده است، اما به صبر زیاد احتیاج دارد. گوشت باید با ادویه ها پوشیده گردد و حدود دو هفته یا بیشتر در جایی قرار گیرد تا خشک گردد. کیفیت گوشت در تهیه این غذا اهمیت ویژه ای دارد. گاهی برای مزه دار کردن بیشتر، پنیر هم به آن اضافه می نمایند. باستورما را در تمام رستوران های ارمنستان می توانید سفارش دهید.

خاش (Khash)

خاش (کله پاچه ارمنی) یکی از خوشمزه ترین غذاهای معروف ارمنستان است. اگر می خواهید صبحانه ای خاص در ارمنستان بخورید حتما خاش را امتحان کنید. خاش منحصرا در فصل سرد خورده می گردد. ارامنه آن را به اسم یک غذای آرامش بخش و گرم می دانند. از آنجا که خاش غذایی بسیار سنگین است، به طور سنتی خوردن آن در صبح توصیه می گردد.

مکان های ویژه برای خوردن خاش کجا هستند؟

در ماه های سرد سال تقریبا در تمام رستوران های ارمنستان خاش را می توانید سفارش دهید. اما خاش در برخی از رستوران ها طعم و عطر ویژه ای دارد.

  • رستوران تاورن ایروان (Tavern Yerevan)

باز هم رستوران تاورن! تاورن رستوران شگفت انگیزی برای خوردن غذاهای معروف ارمنستان است. به طور حتم خوردن خاش در این رستوران، یعنی چشیدن طعم واقعی خاش. تاورن در خیابان امیریان ایروان قرار گرفته است.

  • رستوران بورمونک (Burmunk)

یکی از زیباترین مکان های زمستانی در ارمنستان، شهر Tsaghkadzor است. رستوران بورمونک در این شهر مکانی بسیار زیبا با کلبه های چوبی در جنگل است که لذت خوردن غذاهای معروف ارمنستان به خصوص خاش را چند برابر می نماید.

  • رستوران ایروان قدیم (Old Erivan)

این رستوران فضای قدیمی و بسیار خاصی دارد و در آن غذاهای معروف ارمنستان به روش کاملا سنتی سرو می شوند. می توانید در ایروان قدیم خاش را همراه نان لواش بخورید. سبک دکوراسیون داخلی رستوران ایروان قدیم بسیار مجذوب کننده و فرق دارد. شعبه اصلی آن در خیابان شمالی شهر ایروان قرار گرفته است و شامل هشت طبقه است. هر طبقه کارایی و طراحی متفاوتی دارد. از رستوران سنتی و کارائوکه گرفته تا رستوران مدرن و روباز در این هشت طبقه قرار دارند. شعب این رستوران در آشتارک، گارنی و Tsaghkadzor هم وجود دارد. اطلاعات کامل تر در خصوص این رستوران را می توانید در وب سایت آن پیدا کنید.

  • رستوران پاندوک ایروان (Pandok Yerevan)

این رستوران دارای فضایی دلپذیر و طیف گسترده ای از غذاهای معروف ارمنستان است که برخی از آنها قرن هاست که در ارمنستان وجود دارند و مورد علاقه بسیاری از ارامنه هستند. این رستوران مکانی عالی برای امتحان کردن خاش است.

خاشلاما (Khashlama)

خاشلاما غذای سنتی ارمنستان است که از ترکیب گوشت و سبزیجات درست می گردد. جشن های سنتی ارمنستان بدون خاشلاما معنی ندارند. ترکیب بی نظیر گوشت گوسفند یا گاو ارمنی و سبزیجات مختلف، این غذای خوشمزه را تبدیل به یکی از غذاهای معروف ارمنستان نموده است. بعلاوه انواع خاشلاما هم وجود دارد که با گوشت خوک پخته می شوند، اما در ارمنستان کمتر دیده می گردد.

برترین مکان ها برای خوردن خاشلاما

  • رستوران تاورن ایروان

این رستوران احتیاج به معرفی دوباره ندارد. خاشلاماهای تاورن هم مثل بقیه غذاهای آن خاص است.

  • رستوران تسیرانی (Tsirani)

تسیرانی یکی دیگر از رستوران های خوب در خارج از شهر است که در یک باغ زردآلو زیبا با چشم میزانای شگفت انگیز قرار گرفته است و غذاهای معروف ارمنستان را به مشتریان ارائه می دهد. این باغ رستوران، 61 غرفه چوبی در فضای باز ، 10 خانه و بعلاوه یک سالن تشریفات دارد. یک زمین بازی جداگانه برای بچه ها و زمین ورزشی فوتبال، بسکتبال و والیبال در محوطه آن هم طراحی شده است. غذاهای گرم از جمله خاشلاما، در این رستوران در ظروف سفالی سرو می شوند.

  • رستوران دهکده ما

فضای رستوران رستوران دهکده ما که به شکل خانه طراحی شده، بسیار گرم و دلچسب است. خاشلاماهای این رستوران هم بسیار خوشمزه هستند.

  • رستوران گایان At Gayanes

گایان هم رستورانی دیگر برای امتحان کردن غذاهای معروف ارمنستان با قیمت های مناسب است. برای امتحان کردن خاشلاما به این رستوران بروید و از خوردن آن در محیط محبت آمیز و گرم لذت ببرید. پیدا کردن مکان این رستوران کمی سخت است ولی محیط مجذوب کننده، رفتار عالی کارکنان و کیفیت بالای غذا باعث می گردد این سختی را فراموش کنید. این رستوران در خیابان 35 تومانیان ایروان قرار گرفته است.

خوراک بادمجان (میرزاقنامی ارمنی) (Eggplant Dip)

پیدا کردن شخصی در ارمنستان که این غذا را دوست نداشته باشد، سخت است. ایکرا (ikra) یا خوراک بادمجان، غذایی سنتی خوشمزه و بسیار سالم و از غذاهای معروف ارمنستان است. برای تهیه این غذا از بادمجان، فلفل سبز و قرمز، پیاز، میخک، سیر، رب گوجه فرنگی، رب فلفل قرمز، جعفری، فلفل سیاه، زیره و گشهم استفاده می نمایند. سبزیجات کباب می گردد و بعد همه باهم مخلوط می گردد.

گاتا (Gata)

بالاخره زمان دسر رسید. گاتا یک شیرینی ارمنی یا نان شیرین در شکل ها و میزان ها و انواع مختلف است. گاتا معمولا انتخاب اول توریست ها در بین شیرینی های ارمنی است. نان گاتا هیچ ماده خامه ای ندارد و از خمیر پفی درست شده و همراه چای یا قهوه سرو می گردد. در گذشته گاتا را در تنورهای قدیمی درست می کردند اما امروزه در فر پخته می گردد. گاتا از غذاهای معروف ارمنستان است که در تمام جشنواره های سنتی ارمنستان روی میز صندلیی ویژه دارد.

سوجوک (Sujuk)

سوجوک یک شیرینی به شکل سوسیس است که از گردو درست شده است. این دسر ارمنی در تمام بازارهای و نمایشگاه های ارمنستان وجود دارد. در واقع سوجوک، استوانه ای از گردو است که در داخل شیره انگور قرار می گیرد و پس از خشک شدن خورده می گردد. بسیاری از توریستان سوجوک را که از غذاهای معروف ارمنستان است به اسم سوغات می خرند.

قاپاما (Ghapama)

قاپاما یا کدو تنبل ارمنی، نوعی غذای معروف ارمنستان است که درون اجاق یا تنور پخته می گردد. این دسر به طور سنتی بین سال نو و کریسمس ارامنه، که در ششم ژانویه جشن می گیرند، سرو می گردد. در این زمان کدو تنبل ها کامل رشد کردند و آماده خوردن هستند. قاپاماهای رستوران تاوارن و توسپیا (Tospia) را به اسم دسر تست کنید.

سرانجام کلام

ارمنستان کشوری مملو از غذاهای خاص و خوشمزه است. غذاهای ارمنی شامل خوراکی های خوشمزه با روش های پخت سنتی ارمنی است. این غذاها نشانگر تاریخ و جغرافیایی است که ارامنه در آن زندگی نموده اند. به همین علت داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص غذاهای معروف ارمنستان سفر شما را مجذوب کننده تر می نماید. امیدواریم این نوشته به انتخاب بهتر شما یاری نموده باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1841

به "غذاهای خوشمزه ارمنستان در معروف ترین رستوران ها ، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای خوشمزه ارمنستان در معروف ترین رستوران ها ، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید