درباره کودک آزاری بیشتر بدانیم

به گزارش فیس راز، کودک آزاری یکی از آسیب های اجتماعی است که به دلیل پیامدهای ناگوار و طولانی مدت همیشه مورد توجه مسئولان و فعالان حوزه کودک قرار گرفته است. آشنایی بیشتر با این مشکل یاری می نماید تا همه افراد جامعه نقشی در کاهش میزان آن ایفا نمایند.

درباره کودک آزاری بیشتر بدانیم

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، کودک آزاری پدیده ای دنیای است که به دلایل گوناگون رو به گسترش است. یکی از مهمترین راه ها برای پیشگیری از کودک آزاری، افزایش آگاهی بچه ها و خانواده ها در مورد انواع کودک آزاری و آشنایی با حقوق بچه ها است.

6 نکته زیر یاری می نماید تا با این آسیب اجتماعی بیشتر آشنا شوید:

1- بنابر آمار سازمان بهداشت دنیای هر سال بیش از 40 میلیون کودک در دنیا مورد انواع آزارها قرار می گیرند. کودک آزاری رفتاری از طرف بزرگسالان (والدین، سرپرستان، معلمان و ...) نسبت به بچه ها است که به سلامت جسمی و روانی آنها آسیب می زند.

2- کودک آزاری شامل انواع جسمی، عاطفی، روانی، غفلت، سوء استفاده در اشکال مختلف (جنسی، بهره کشی مالی و...) است اما بعضی از انواع کودک آزاری پیامدهای جدی تری دارد و به جنبه خاصی از رشد کودک محدود نمی گردد، بلکه اثرات آن تا بزرگسالی ادامه می یابد و در بسیاری از مواقع به ادامه یافتن چرخه کودک آزاری می انجامد به طوریکه کودک قربانی در بزرگسالی تبدیل به فردی آزارگر می گردد.

3- زمانی که کودک آزاری به شکل ساختاری اتفاق می افتد کودک توسط فرد یا افراد مورد آزار قرار نمی گیرد، بلکه آسیبی که به کودک وارد می گردد از ساختارهای مالی، اجتماعی، فرهنگی جامعه ناشی می گردد. برای مثال در حوزه مالی کار بچه ها نمونه شاخص کودک آزاری است. کار کودک از این جهت آزار محسوب می گردد که مانع دستیابی او به حقوق اساسی خود از جمله آموزش، بهداشت، سلامت، بازی و شادی می گردد.

4- نمونه دیگر کودک آزاری، بچه ها بازمانده از تحصیل هستند که گاهی در سنین پایین نیز مجبور به ازدواج می شوند. هر دو این موارد به سلامت جسمی و فکری کودک آسیب وارد می نماید. تبعیض جنسی بین بچه ها دختر و پسر نیز از جمله موارد کودک آزاری است.

5- در حوزه آموزش نیز رفتارهایی از جمله رقابت، آموزش مبتنی بر حافظه، نمره گرایی، فضاهای نامناسب آموزشی، کمبود مدرسه، تعداد زیاد دانش آموزان، تکالیف زیاد درسی که مانع استراحت و خواب کافی آنها باشد نیز از مصادیق کودک آزاری محسوب می گردد.

6- مشارکت سازمان های دولتی و غیردولتی، مراکز علمی و پژوهشی، خانواده ها و خود بچه ها نقش مهمی در کاهش کودک آزاری دارند. در کشور ما نیز قوانین حمایتی در این خصوص پیش بینی شده است. براساس این قوانین در صورتی که افراد شاهد کودک آزاری باشند اما نسبت به گزارش این موارد به نهادهای قانونی خودداری نمایند نیز مرتکب جرم شده اند. اورژانس اجتماعی نیز که زیرمجموعه سازمان بهزیستی فعالیت می نماید با شماره تلفن 123 این آمادگی را دارد که در صورت گزارش موارد کودک آزاری در محل حضور یافته و به شرایط این بچه ها رسیدگی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 997

به "درباره کودک آزاری بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره کودک آزاری بیشتر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید