دیدنی های بهبهان ؛ زادگاه گل نرگس

به گزارش فیس راز، بهبهان یکی از شهرهای استان خوزستان محسوب می گردد که از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است و هرکدام از آن ها، به تنهایی زیبا خاص خود را دارند.

دیدنی های بهبهان ؛ زادگاه گل نرگس

بهبهان یکی از شهرهای زیبای استان خوزستان در 205 کیلومتری جنوب شرقی اهواز است که پیشینه تاریخی 10 هزار ساله دارد. جالب است بدانید که قدیمی ترین نرگس زار ایران و زادگاه اصلی آن نیز به بهبهان تعلق دارد. گفته می گردد که رنگ طلایی گل نرگس و عطرش به قدری زیاد است که از دور دیده می گردد و عطر آن به مشام هر رهگذری می رسد. بهبهان شهر اولین ها نیز نامیده می گردد؛ زیرا اولین چاه نفت ایران، اولین تصفیه خانه آب کشور، اولین باشگاه گلف ایران، اولین زمین فوتبال رسمی ایران، اولین باشگاه اسکواش در کشور و اولین کارخانه گچ کشور نیز در این شهر قرار دارند. جاهای دیدنی بهبهان بسیار متنوع است و گردشگران زیادی را به خود جلب می نمایند.

نرگس زار

قدیمی ترین نرگس زار طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهر بهبهان جای گرفته است و پیشینه تاریخی آن به پیش از میلاد مسیح می رسد. مساحت این نرگس زار 500 تا 700 هکتار است و از میدان بید بلند کنونی تا منطقه تکاب و حتی کردستان بهبهان کشیده می گردد.

  • آدرس: دو کیلومتری بهبهان به سمت جاده کارخانه سیمان (مشاهده در نقشه)

تنگ تکاب

تنگ تکاب گذرگاه کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به استان فارس بوده است. طول این تنگه پنج کیلومتر است و رودخانه مارون از میان آن جریان دارد. تنگ تکاب از لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی است.

  • آدرس: 17 کیلومتری بهبهان، روستای تنگ تکاب (مشاهده در نقشه)

پلاژ مارون

پلاژ مارون بهبهان مجموعه ای دلنشین در فضای سبز زیبا است که از گونه های گیاهی متنوعی نیز برخوردار است. این مجموعه از چشم اندازهای زیبایی برخوردار است و جنب دریاچه سد مارون واقع شده است. این پلاژ دارای امکاناتی نظیر رستوران، کافی شاپ، پارکینگ، فضای سبز جهت پیاده روی، آلاچیق، زمین فوتبال، زمین اسکیت، قایق سواری، دوچرخه سواری و والیبال است.

  • آدرس: 24 کیلومتری شهرستان بهبهان (مشاهده در نقشه)

محوطه باستانی ارجان

محوطه باستانی ارجان جنب رودخانه مارون در 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان قرار گرفته است. وسعت این محوطه حدود 500 هکتار است و قدمت آن به دوران ساسانیان نسبت داده می گردد.

یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی که از جاهای دیدنی خوزستان به شمار می رود، جام طلایی ارجان است. شکل حلقه طلایی ارجان شبیه به یک نیلوفرآبی است که حامل پیغام های اساطیری زیادی است. گفته می گردد که قدمت این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد می رسد.

  • آدرس: 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان

امامزاده اباذر

امامزاده اباذر در 40 کیلومتری جنوب شهر بهبهان جای گرفته است. نقاشی ها، مشبک کاری ها و گچ بری های این بنا شبیه به کار استادان شیرازی در روزگار زندیه و اوایل قاجاریه است.

  • آدرس: 40 کیلومتری جنوب شهر بهبهان

قلعه گلاب

قلعه گلاب یکی از بناهای تاریخی استان خوزستان است که در روستای چم بوستان بهبهان در جوار ساحل جنوبی رودخانه زهره جای گرفته است. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است که در دوران اسلامی نیز مورده استفاده بوده است.

دریاچه چاه ماری

سد دریاچه چاه ماری با 10 متر ارتفاع توانایی ذخیره بیش از هفتصد هزار مترمکعب آب را دارا است و به منظور جلوگیری از بروز سیل، فرسایش، رسوب و ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی احداث شده است. در اطراف این بند می توانید شاهد گونه های گیاهی متنوع از جمله اوکالیپتوس، کنار و کهور باشید.

پل بکان

پل بکان، پلی به جای مانده از دوران حکومت ساسانیان است که در شهر زیبای بهبهان روی رودخانه مارون واقع شده است. این پل از جمله اولین آثار ثبت شده در شهر بهبهان است و در حال حاضر متاسفانه این پل در حال تخریب است.

  • آدرس: 10 کیلومتری بهبهان، منطقه ارجان

حمام تاریخی بکان

حمام تاریخی بکان در شهر قدیمی ارجان واقع شده است و از دوران حکومت ساسانیان در کنار رودخانه کارون و در نزدیکی روستای امام رضا به جای مانده است. معماری این حمام به صورت چهار ایوانی است و اکنون پلان آن به خاطر اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف ها و سنگ های کناره دره پر شده است، به خوبی دیده نمی گردد.

پارک بوعلی سینا

پارک بوعلی سینا یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین بوستان های شهر بهبهان است که اکنون به علت عدم رسیدگی به آن، با مسائل و کمبودهای زیادی روبرو شده است.

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل

منطقه شکار ممنون کوه بدیل در استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان واقع شده است. رشته کوه بدیل از ارتفاعات مشرف به سد مارون و روستای پشگر آغاز و تا ارتفاعات پیرآباد تشان و در آخر به حیات آباد خلیفه و مجید ختم می گردد. این ناحیه به عنوان یکی از نقاط شکار ممنوع کشور شناخته می گردد که دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است.

قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا، بنایی تاریخی است که در جوار رودخانه مارون در 10 کیلومتری شمال شرقی بهبهان قرار گرفته است. مردم محلی بر این باور هستند که این بنا محل استراحت امام رضا در هنگام عزیمت به خراسان بوده است. قدمت این بنا به دوران دیالمه می رسد و در دوره های بعدی نیز تعمیراتی روی آن اجرا شده است.

  • آدرس: 10 کیلومتری شمال شرقی بهبهان

غار خفاش

غار خفاش در تنگ تکاب در شهرستان بهبهان قرار گرفته است. اهالی منطقه و ساکنان درباره این غار داستان ها و افسانه های زیادی نقل می نمایند. در سمت راست ورودی این غار، کتیبه ای تاریخی وجود دارد. گفته می گردد که عمق غار خفاش حدودا 20 متر است.

موزه بهبهان

موزه بهبهان از آذر ماه سال 1382 با جمع آوری اشیا برای قسمت مردم شناسی آغاز به کار کرد. پس از گذشت پنج ماه از افتتاح این موزه، اشیای متنوعی نظیر وسایل زینتی، ابزار کشاورزی، پوشاک سنتی و ظروف با یاری مردم شهر بهبهان و مردم روستاهای اطراف در این موزه گردآوری شد. موزه بهبهان به طور رسمی در دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی در سال 1384 افتتاح شد.

  • آدرس: بهبهان، فرهنگسرای بهبهانیان، طبقه دوم، موزه مردم شناسی و باستان شناسی (مشاهده در نقشه)

نظرهای خود را راجع به دیدنی های بهبهان با ما و سایر کاربران خبرنگاران یه اشتراک بگذارید.

پرسش های متداول

بهبهان کجاست؟

بهبهان یکی از شهرهای زیبای استان خوزستان در 205 کیلومتری جنوب شرقی اهواز است

قدمت بهبهان چقدر است؟

بهبهان پیشینه تاریخی 10 هزار ساله دارد.

شهر بهبهان به چه چیزی معروفیت دارد؟

گل نرگس

مساحت نرگس زار بهبهان چه قدر است؟

مساحت این نرگس زار 500 تا 700 هکتار است و از میدان بید بلند کنونی تا منطقه تکاب و حتی کردستان بهبهان کشیده می گردد.

منبع: کجارو / farsnews.com / همگردی / سیری در ایران
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2096

به "دیدنی های بهبهان ؛ زادگاه گل نرگس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های بهبهان ؛ زادگاه گل نرگس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید