راز پوسیده نشدن دندان های انسان پس از مرگ چیست؟!

به گزارش فیس راز، آیا تا به حال به این فکر نموده اید که بعد از مرگ چه اتفاقی برای دندان ها می افتد؟ چرا دندان ها تا زمانی که در دهان هستند، به راحتی دچار پوسیدگی می شوند، اما پس از مرگ به راحتی تجزیه نمی شوند؟

راز پوسیده نشدن دندان های انسان پس از مرگ چیست؟!

تعجب خواهید کرد اگر بدانید که مرگ بر تمام اندام ها و ارگان های بدن به جز دندان ها تأثیر می گذارد. حتی استخوان ها نیز در نهایت تجزیه می شوند، اما هیچ مدرکی مبنی بر این که دندان ها نیز حتما دچار تجزیه می شوند، وجود ندارد. با مطالعه این مطلب علاوه بر اینکه به راز پوسیده نشدن دندان های انسان پس از مرگ پی خواهید برد، در پایان با روشی برای پیشگیری از این اتفاق در طول زندگی خود نیز آشنا خواهید شد. پس مطالعه این مطلب جالب را از دست ندهید.

آیا دندان ها پس از مرگ تجزیه می شوند؟

دندان ها ممکن است هرگز تجزیه نشوند! آنها به اندازه استخوان های بدن قوی هستند، به طوری که قوی ترین ساختار بدن به شمار می آیند. به طور معمول، تجزیه زیستی یک ماده به عوامل محیطی بستگی دارد، اما اجزایی مانند دندان ها و استخوان ها به اندازه ای قوی هستند که در برابر پوسیدگی و تجزیه مقاومت می نمایند.

دندان ها پس از مرگ، حتی مدت ها پس از تجزیه بدن انسان، تجزیه نمی شوند و ممکن است برای چندین دهه، قرن ها یا حتی هزاره ها باقی بمانند.

این به علت نوع ساختار دندان ها است. مینا، لایه بیرونی بافت اطراف دندان، اولین لایه ای است که پس از مرگ تجزیه می گردد. با این حال، اجزای دیگر مانند عاج، سمنتوم و پالپ می توانند برای سالهای بسیار زیادی دست نخورده باقی بمانند. علت این امر این است که این بافت ها حاوی کلاژن، ماده ای قوی که ممکن است به وسیله هیچ ارگانیسمی تجزیه نگردد، هستند.

راز پوسیده نشدن دندان های انسان پس از مرگ!

دکتر استل لازر، باستان شناس پزشکی قانونی از دانشگاه سیدنی که با بقایای انسان از مکان هایی مانند پمپئی و قبرس کار نموده است، می گوید: پوسیدگی دندان ممکن است یک بیماری نو به نظر برسد، اما اینطور نیست.

اندازه پوسیدگی دندانی که در مردم باستان دیده می شد به رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان آنها بستگی داشت، درست مانند امروز. یک ویژگی مشترک در کاوش های باستان شناسی، مشاهده بقایای دندان است؛ اگرچه گاهی ممکن است تعدادی دندان از دست رفته باشند، اما گفته می گردد این اتفاق ممکن است قبل از مرگ اتفاق افتاده و یا در فرایند نبش قبر از بین رفته باشند. با توجه به اینکه در اغلب اسکلت های باستانی دندان هایی یافت می شوند، می توان گفت که پس از مرگ، دندان ها به بادوام ترین قسمت بدن تبدیل می شوند.

بر اساس گفته های دکتر لازر:

  1. باکتری هایی که با مصرف بیش از حد قند یا غذاهای شیرین به دندان ها حمله می نمایند و باعث پوسیدگی آنها می شوند، زمانی که بدن می میرد، نمی توانند زنده بمانند و به این ترتیب روند پوسیدگی دندان متوقف می گردد. ایشان می گوید: دندان ها در طول زندگی فرد به راحتی پوسیده می شوند، اما زمانی که مرگ اتفاق می افتد، روند پوسیدگی متوقف می گردد.

  2. محل دفن نیز می تواند در این امر نقشی داشته باشد. اسکلت هایی که در شرایط بسیار خشک یا خیلی مرطوب نگهداری می شوند، به خوبی سالم می مانند.

چگونه از پوسیده شدن دندان ها در طول زندگی پیشگیری کنیم؟!

پس از دانستن علت پوسیده نشدن دندان ها پس از مرگ می توانیم به این نتیجه برسیم که با از بین بردن شرایط مناسب برای رشد باکتری هایی که عامل پوسیدگی هستند، می توانیم از این عارضه پیشگیری کنیم.

شاید با خود فکر کنید که چگونه؟! اصلی ترین راه رعایت بهداشت دهان و دندان است. اما یک اقدام مهم و موثر دیگر، جرم گیری دندان در زمان های لازم و مناسب است. پس اگر تا به حال به فکر این درمان نبوده اید، فورا برای انجام آن اقدام کنید!

تجزیه نشدن دندان ها پس از مرگ چه مزایایی دارد؟

این اتفاق شواهدی را به جا می گذارد که آنالیز آنها در اکتشافات باستان شناسان و استفاده از این شواهد و کسب اطلاعات در زمینه های مختلف نقش دارد:

  1. تجزیه نشدن دندان ها شواهدی از دندانپزشکی در دوران باستان را به جا گذاشته است. مثلا این شواهد و متون مصر باستان به بیماری های لثه و روش های دندانپزشکی مانند کشیدن دندان و ثابت کردن دندان ها و فک ها با سیم اشاره دارد.

  2. بعلاوه نشان می دهند اتروسک ها از پروتزهای دندانی مانند تاج طلا و دندان مصنوعی استفاده می کردند.

  3. امروزه دندان ها نقش مهمی در علم پزشکی قانونی دارند. به علت دوام آنها حتی در گرمای زیاد، اغلب برای شناسایی افراد در زمانی که به هیچ شکل دیگری نتوان شناسایی آنها را انجام داد، استفاده می شوند.

احتیاج به یاری و هدایت دارید؟

اگر به فکر حفظ سلامت دهان و دندان های خود و مراقبت از آن هستید، اما نمی دانید باید به کجا مراجعه کنید، ما اینجا هستیم تا به شما یاری کنیم. فرصت را از دست ندهید و به وسیله تماس با کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی تماس گرفته و یک نوبت ویزیت رایگان دریافت کنید.

پس از آنالیز شرایط دهان و دندانتان، به شما خواهیم گفت که به چه درمان هایی احتیاج دارید. ما متعهد به ارائه برترین خدمات به شما بوده و منتظر دیدارتان در کلینیک خود هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2378

به "راز پوسیده نشدن دندان های انسان پس از مرگ چیست؟!" امتیاز دهید

1 کاربر به "راز پوسیده نشدن دندان های انسان پس از مرگ چیست؟!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز پوسیده نشدن دندان های انسان پس از مرگ چیست؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید