سفر به بروجرد؛ شهر تاریخی استان لرستان

به گزارش فیس راز، سفر به غرب کشور هم سفر به تاریخ است و هم سفر به دل طبیعت… این بخش از کشورمان، هم طبیعت بی نظیری دارد که به دلیل دوری از مرکز و پایتخت، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده و هم گذشته ای به قدمت تاریخ باستان.

سفر به بروجرد؛ شهر تاریخی استان لرستان

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید

شهر بروجرد در بخشی از منطقه کوهستانی زاگرس شمالی قرار گرفته و آب و هوای معتدل کوهستانی با تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد. حالا اگر مقصد سفر در غرب کشور، شهر بروجرد باشد، یعنی علاوه بر گردش میان دیدنی های بروجرد، به قطب کباب خوران کشور هم می توان سر زد؛ عنوانی که دیگر مناطق لرنشین به شهر بروجرد داده اند. مردم شهر بروجرد و روستاهای شمال این شهر با گویش بروجردی صحبت می نمایند و زبان بیشتر مردم این شهر، زبان فارسی و لهجه بروجردی است. غذاهای محلی از جمله جاذبه های گردشگری بروجرد هستند؛ غذاهایی که منحصرا در این شهر طبخ می شوند مثل آش سیب، آش بادمجان، آش آبغوره، حلیم بروجردی، اشکنه بروجردی و شامی کبابی از جمله این غذاها هستند. بخشی از جاذبه های گردشگری و دیدنی های بروجرد که می توان در سفر به بروجرد آنها را در فهرست گشت و گذار این شهر قرار داد. در ادامه مطلب مکانچی می توانید اطلاعاتی درباره بخشی از جاذبه های گردشگری و دیدنی های بروجرد در استان لرستان و همچنین اطلاعاتی درباره اقامت در لرستان بدست آورید.

بروجرد یکی از تاریخی ترین شهرهای استان لرستان است. اصل شهر قدمت باستانی دارد و اواخر دوره ساسانیان یکی از شهرهای سرزمین ماد بوده است. از مهم ترین تپه های باستانی شهرستان بروجرد در دهستان شیروان، تپه قرق است که قدمتش به عصر مس بر می گردد. هنوز هم در بروجرد به ویژه در دشت سلاخور تپه های باستانی و تاریخی زیادی وجود دارد که در همواره تاریخ -پیش از تاریخ تا قرن معاصر- آباد بوده اند. از میان تپه های بروجرد اما تپه چغا سرخه برای گردشگران شهرت بیشتری دارد، چون هم نمای 360 درجه به شهر دارد و هم احداث هتل و گردشگاه و جاده دسترسی در سال های اخیر توانسته گردشگران بیشتری را به سوی خود بکشاند. برای کسانی که نام این تپه را نشنیده اند، ممکن است نام منطقه نمونه گردشگری گلدشت آشنا باشد. منطقه ای در دامنه رشته کوه های زاگرس و غرب شهر بروجرد که از حوالی روستای کپرگه شروع و تا تپه چغا ادامه دارد. در طی راستا گلدشت روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه قرار دارند و راستای که در دو طرف پوشیده از درخت های سیب است و در سرانجام به رودخانه گلرود می رسد.

دیدنی های بروجرد از مسجد امام تا هنر مردان

کنار راسته بازار بروجرد مسجدی وجود دارد که در دوره قاجار روی خرابه های یک مسجد قدیمی ساخته شده و به نام مسجد سلطانی شناخته می شد که مثل مساجد مشابه حالا به مسجد امام تغییر نام داده است. براساس کتیبه موجود در ایوان غربی مسجد امام بروجرد، فتحعلی شاه این مسجد را وقف نموده، در سال 1291، تاریخی که روی در چوبی و شمالی مسجد حک شده. مسجد امام بروجرد اما از مسجدالنبی قزوین و مسجد امام بازار بزرگ تهران، که نه تنها در نام، بلکه در معماری به مسجد سلطانی شبیه اند، بزرگ تر و قدیمی تر است. زمین لرزه سال 85 خسارت های زیادی به مسجد سلطانی یا مسجد امام بروجرد زد، به طوری که بخش های زیادی از ایوان های جنوبی و شمالی مسجد فروریخت، اما هنوز گره چینی، آجرچینی و کاشیکاری و ظرافت این مسجد هنردوستان و معماران زیادی را به خود می خواند.

بازار بزرگ بروجرد هم هرچند بر اثر زلزله و طی سال های جنگ تحمیلی آسیب هایی دیده، اما همچنان بخش هایی از بازار که قدمت قاجاری دارد، باقی مانده که دیدنش هم فال است و هم تماشا، چرا که بازار بزرگ بروجرد علاوه بر اینکه یکی از جاذبه های گردشگری بروجرد به حساب می آید، نقش عمده ای در اقتصاد این منطقه، و استان های مرکزی و همدان دارد.

عنوان قدیمی ترین بنای بروجرد می رسد به مسجد جامع بروجرد با قدمت 1200 سال، اولین مسجدی که بعد از ورود اسلام به ایران، در نواحی غربی ایران بنا شده، مسجدی ساخته شده روی آتشکده زرتشتیان با سبک معماری باستانی و اسلامی.

بروجرد؛ شهر ملی هنر ورشو

هنر ورشو، یعنی فراوری اشیای فلزی با استفاده از آلیاژ ورشو در دوره قاجار از لهستان به ایران آمد و در دوره پهلوی هم دوران اوج خودش را می گذراند، اما حالا کارگاه های فراوری ورشو، موزه و هنرمندان فعال در این زمینه را، هرچند به صورت محدود تنها می توان در بروجرد دید. از بروجرد با عنوان شهر ملی ورشو یاد می گردد. مسگری، جاجیم بافی، گلیم بافی ، صابون پزی، گیوه دوزی، ماشته بافی، چاقوسازی که از دیگر صنایع دستی بروجرد هستند و در گذشته آنقدر رواج داشته اند که هنوز هم در بازار بزرگ بروجرد راسته ها و بازارچه به همین نام ها خوانده می شوند، چیزی شبیه به آنچه در بازار بزرگ تهران هم هنوز مرسوم است و مردم و بازاری ها راسته ها را به نام مشاغل گذشته، مشاغلی که دیگر نیستند صدا می زنند.

اقامت در مهمانپذیر خاتم، یکی از گزینه های اقامت در بروجرد برای کسانی است که این شهر را به عنوان مقصد گردش انتخاب نموده اند. البته اقامت در خانه و آپارتمان های دربست یا بومگردی ها در روستاهای اطراف نیز هم در شهر و هم در منطقه های اطراف شهر امکان رزرو به صورت آنلاین را دارند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 733

به "سفر به بروجرد؛ شهر تاریخی استان لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به بروجرد؛ شهر تاریخی استان لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید