فضانوردان اولین مأموریت خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت به زمین بازگشتند

به گزارش فیس راز، فضانوردان نخستین مأموریت سرنشین دار کاملا خصوصی تاریخ به ایستگاه فضایی بین المللی با همکاری آکسیوم اسپیس و اسپیس ایکس دقایقی پیش با موفقیت به زمین بازگشتند.

فضانوردان اولین مأموریت خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت به زمین بازگشتند

مأموریت فضایی خصوصی Ax-1 ساعت 21:10 منطقه زمانی شرقی (امروز ساعت 05:40 به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین المللی را از طریق کپسول سرنشین دار ایندیور (Endeavor) دراگون ترک کرد و طبق برنامه ریزی فضانوردان در ساعت 13:06 منطقه زمانی شرقی (21:36 به وقت تهران) به زمین رسیدند.

مایکل لوپز-آلگریا (Michael López-Alegría) فرمانده مأموریت Ax-1 هنگام ترک ایستگاه به مرکز کنترل مأموریت ناسا در هیوستون گفت: یک بار دیگر از همه حمایت هایی که در این ماجراجویی شگفت انگیز انجام دادید سپاسگزاریم؛ حتی طولانی تر و هیجان انگیزتر از آنچه فکر می کردیم بود.

برنامه بازگشت فضانوردان برای زمان بسیار زودتر درنظر گرفته شده بود اما طبیعت چندین بار خروج کپسول از ایستگاه را به تأخیر انداخت. Ax-1 در ابتدا قرار بود صبح روز سه شنبه 19 آوریل (30 فروردین) باز شود و اوایل چهارشنبه 20 آوریل (31 فروردین) به زمین برسد، اما پیش بینی آب وهوای بد در منطقه فرود، در ابتدا حدود 12 ساعت مأموریت را با تأخیر روبرو کرد اما این شرایط بد ادامه داشت و باعث تأخیرهای بیشتری شد تا اینکه خاتمه امروز توانست از ایستگاه جدا و راهی زمین شود.

این زمانی اضافی اما هزینه اضافی برای آکسیوم اسپیس در پی نداشت. به گفته سخنگوی آکسیوم، قراردادی که این شرکت با ناسا بسته است، چند روز جابه جایی احتمالی را هم پوشش می دهد.

کپسول دراگون و خدمه Ax-1 در 8 آوریل (19 فروردین) از طریق موشک فالکون 9 اسپیس ایکس راهی مدار شدند و یک روز بعد به آزمایشگاه مداری رسیدند تا نخستین مأموریت سرنشین دار کاملا خصوصی را برای ایستگاه فضایی بین المللی رقم بزنند.

این مأموریت به صورت کلی از سوی شرکت مستقر در هیوستون آکسیوم اسپیس سازماندهی و بوپز-آلگریا فضانورد پیشین ناسا و معاون توسعه تجاری آکسیوم فرماندهی شد. سه سرنشین دیگر یعنی لری کانر (Larry Connor)، مارک پاتی (Mark Pathy) و ایتان استیب (Eytan Stibbe) با پرداخت هزینه ای 55 میلیون دلاری برای هر جایگاه همراه شده بودند.

در عین حال آکسیوم یک مأموریت گردشگری محسوب نمی شد و با انجام پیروز این مأموریت عصر تازه ای در سفرهای فضایی آغاز شد. اکس-1 در حقیقت نخستین مأموریت آکسیوم از مجموعه ای از مأموریت ها به مدار زمین بود. این شرکت چندین پرتاب دیگر به سوی ایستگاه فضایی را هم از اسپیس ایکس رزرو کرده است و همچنین قصد دارد عملیات تأسیس ایستگاه فضایی خصوصی خود را در مدار زمین، حدود اواخر دهه 2020 آغاز کند.

اگرچه اکس-1 نخستین مأموریت سرنشین دار کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی است، اما این نخستین تلاش کاملا خصوصی به مدار زمین نبود. پیش از این مأموریت خصوصی اینسپیریشن4 (Inspiration4) با هزینه جرد آیزاک من (Jared Isaacman) کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی، 4 شهروند عادی را با یک کپسول دراگون برای سه روز به مدار زمین فرستاد.

عکس کاور: فرود پیروز فضاپیمای Ax-1 در آب

Credit: Axiom Space

منابع: Axiom, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2157

به "فضانوردان اولین مأموریت خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت به زمین بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضانوردان اولین مأموریت خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت به زمین بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید