قاضی زاده هاشمی مطرح نمود؛ آنالیز احتمال حضور شبکه دلالی اروپایی و پروژه نفوذ در ماجرای قرارداد ویلموتس

به گزارش فیس راز، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال از بعضی اتفاقات پرده برداشت و گفت که شبکه دلالی این اتفاق باید آنالیز گردد.

قاضی زاده هاشمی مطرح نمود؛ آنالیز احتمال حضور شبکه دلالی اروپایی و پروژه نفوذ در ماجرای قرارداد ویلموتس

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی که قرارداد مارک ویلموتس را در فراکسیون ورزش مجلس آنالیز می نماید، میهمان برنامه فوتبال برتر بود. در ابتدای این گفت وگو اشاره شد که مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران در برنامه هفته گذشته شرط نموده بود تا هیچ میهمانی به صورت حضوری با تلفنی در برنامه نباشد که قاضی زاده هاشمی با اشاره به این مسئله گفت: شنبه هفته گذشته دعوتنامه ای از شبکه سه سیما برای مناظره با آقای تاج دریافت کردم که شرایط مهیا نشد. دوستان و کارشناسان نظرات خودشان را درباره قرارداد ویلموتس گفته اند که امشب درباره آنها صحبت خواهیم کرد. هفته گذشته خط قرمز برنامه بودم، اما امشب سعی خواهم کرد مسائل را برای مردم تشریح کنم.

در ابتدای گفت وگو قرار شد مصاحبه مردمی در مورد صحبت های مهدی تاج در برنامه هفته گذشته پخش گردد که این نماینده مجلس شورای اسلامی با کنایه نسبت به صحبت های هفته گذشته رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که حاضر به جوابگویی به سوالات مردمی نشده بود، بیان کرد: مردم ولی نعمت ما هستند و بهتر است صحبت آنها شنیده گردد.

قاضی زاده هاشمی در مورد رقم قرارداد مارک ویلموتس گفت: عدد این قرارداد خوب نیست و ویلموتس پیش از ایران در ساحل عاج با قراردادی 600 هزار یورو فعالیت می کرد که ماهیانه 50 هزار یورو دریافت می کرد. او اخراج شد و پس از چند ماه بیکاری به ایران آمد. ویلموتس از فوتبال ما و آسیا خبر نداشت و با رقم عجیب و غریبی به تیم ملی ما آمد.

وی ادامه داد: او در مارکت اروپایی 600 تا 800 هزار یورو قیمت داشت و حالا گفتند با توجه به شرایط منطقه آسیا افزایش قیمت داشته باشد که این افزایش قیمت هم باید منطقی باشد. اولین نفر در مورد رقم قرارداد ویلموتس اطلاع رسانی کردم که 3 میلیون دلار است که معادل آن همین رقم می گردد و در این شرایط پاداش هایی نیز در نظر گرفته شد. حتی رقم قرارداد او با وجود کارنامه ای که داشت، به جای اینکه پایین تر از قرارداد کی روش باشد، بالاتر بود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به افزایش رقم قرارداد کارلوس کی روش در 8 سال حضورش در ایران و رسیدن رقم این قرارداد به 1.8 میلیون دلار درباره اینکه آیا در مذاکره فدراسیون فوتبال با ویلموتس وکیلی برای دفاع از حقوق ایران بوده یا نه، گفت: در این خصوص جلساتی با آقایان سلطانی فر و تاج درباره نحوه مذاکرات، محل مذاکره و... داشتیم. مذاکرات یکسری اصول در مورد شرایط، کارنامه و مسائلی از این دست است و اینکه از نظر بین المللی نیز قرارداد در نظر گرفته گردد.

این نماینده مجلس گفت: پیش از ویلموتس هم در حال آنالیز قرارداد خارجی ها بودیم که هر کدام یک متن داشتند و هیچ قرارداد تعیین و معینی نبود. در بعضی قراردادها حتی پول لباس هم در نظر گرفته شده بود و حتی در بعضی مفاد قرارداد کی روش نسبت به قرارداد اول تغییراتی ایجاد شد که او علیه کشور ما صحبت می کرد و هیچ مانعی نداشت. طبق قرارداد دوم حتی تمام هزینه درمانی او و خانواده اش را ما می دادیم که این مسئله در قرارداد ویلموتس کلی نوشته شده بود. جالب بود که مالیات او را هم ما می دادیم و آقایان گفتند از قرارداد کی روش درس گرفتیم. اینکه بدهی های مختلف مالیاتی را می بینیم، نشات گرفته از همین مسائل است و اینکه می بینیم آقایان فدراسیون را شرکتی خصوصی هم دیدند و با سه نفر شرکت خصوصی ثبت کردند و برای آن سهام در نظر دریافتد.

قاضی زاده هاشمی درباره شائبه دلالی در این قرارداد اظهار داشت: سوالات مختلفی وجود دارد که چرا این مربی، چرا این رقم قرارداد، چرا باید یک موسسه فرهنگی در هلند مربی معرفی کند یا اصلاً سوال اینجاست چرا این شرکت در هلند مربی بلژیکی و اسپانیایی معرفی کرد و مربی هلندی معرفی نکرد؟ در آخر هم گفته شد که این شرکت هم دور زده شده است و این علامت سوال ها را بیشتر می نماید.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شفافیت صحبت می نماید، یادآور شد: بعد از مطرح شدن این مربی، نام ایجنت ها مطرح شد که اتفاقا صحبت از ایجنتی شد که قبلاً هم در ایران بوده است. حتی نام شبکه های دلالی به میان آمد که یک شبکه دلالی پیش از سال نوی ما در اسپانیا دستگیر شده است. از طرفی افرادی گمنام که از زمان کارلوس کی روش اطراف تیم ملی بوده، در زمان ویلموتس هم بود و حتی در زمان پرداخت پول حضور داشته است. حالا این افراد گمنام آیا با این شبکه های دلالی در اروپا همکاری داشته یا نداشته اند، باید کشف حقیقت گردد.

قاضی زاده هاشمی در واکنش به اینکه آیا اشاره او به بهروز زنجانی است که در مذاکرات ویلموتس و پرداخت پول به او حضور داشته، گفت: بله، حالا کار ندارم که او تاجر شکر است یا نه. جالب است که در نقاط مختلف جهان کنار آقای تاج بوده و می گویند چون این فرد شینگن داشته و فرصت نداشتیم، با این فرد به مذاکره با ویلموتس رفتیم . این فرد در زمان پرداخت 2 میلیون یورو در ترکیه کنار ویلموتس بوده و سوال اینجاست آیا فدراسیون فوتبال امور بین الملل و قرارداد ندارد؟ آیا یک نفر از هیئت رئیسه که قرارداد را امضا نموده نمی توانست آنجا باشد؟

وی افزود: در بروکسل و هنگام مذاکرات، آیا مذاکره نماینده های کشور ما در وزارت امور خارجه که در اروپا هستند نمی توانستند به فدراسیون یاری نمایند و آیا یاری کردن را دریغ نموده بودند که آقای تاج با بوروس به بلژیک رفت. دانستن حق مردم است و این قرارداد هم قرارداد نظامی و امنیتی نیست که محرمانه باشد.

این نماینده گفت: در جهان وقتی مسی قرارداد می بندد، مبلغ قرارداد او و مالیات تعیین است. در اروپا و آمریکا این مسائل مرسوم است و آقای زنجانی که در اروپا و آمریکا دستی در آتش دارد، از منچستر یونایتد با کی روش در ارتباط است و ما می دانیم، روی نامه نگاری ها حضور دارد، اینها را نمی داند؟ وقتی افراد مختلف هستند که می توانند یاری نمایند و در این مباحث حضور ندارند، این افراد قارچ گونه بیرون می زنند. فردی که همواره پنهان بوده، به یک باره از سوی آقای تاج رونمایی می گردد، به مذاکرات می رود، با او به جلسه وزارت ورزش و جوانان می رود. اینکه این فرد با شبکه خارجی دلالی در ارتباط بوده یا پروژه نفوذ است، باید آنالیز گردد. اینکه آیا در مسائل دیگری دست داشته، آیا باخت های ما واقعی بوده یا ساختگی و همه اینها باید تعیین گردد.

قاضی زاده هاشمی در مورد شکایت انجام شده از سوی ویلموتس و وکلایی که قرارداد را پیگیری می نمایند، گفت: ما آرزو داریم تیم وکلای سوئیسی و ایرانی که به آن اضافه شده اند، پیروز شوند. یک رای اولیه و اعتراضی صادر شده که وکلای ایرانی بعد از این رای اضافه شده اند. حالا سوال ما این است که چطور این پفراینده به این سمت کشیده شده است؟ ویلموتس همسری دارد که وکیل قدرتمند مجلس بلژیک است و وکیل کیفری نیست، اما با وکلای مختلف در ارتباط است. ما گفتیم او تیم وکلای قدرتمندی دارد که همسر او در راس آن است، اما گفتند نه اینطور نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد قرارداد گفت: قرارداد اولیه ای در بروکسل تنظیم شد و سپس بند سه ماه غرامت را وزیر ورزش افزود و تبصره داخل پرانتز fee یا یک رقم تعیین را وکلای ویلموتس افزودند. هفته قبل آقای تاج گفت این تبصره پول قهوه و هزینه اضافه است، اما اینها واژه cost است و آن چیزی که آقای تاج گفت، salary یا حقوق تعیین است و هیچ کدام از اینها نیست.

وی یادآور شد: این بستگی به آنها دارد که چه رقمی را رقم تعیین بدانند و تازه می توانند ادعاهای دیگری هم داشته باشند و به طور مثال با پرداخت دیرهنگام و خسارت به اعتبار سرمربی را از ما بخواهند. اینکه عدد مربی 600 هزار یورویی را 2.25 میلیون یورو نموده و با عدم پرداخت این پول، خسارت معنوی به مربی زده اند، ادعای دیگری هم داشته باشند. یک and یا or در قرارداد می تواند برای ما 5 میلیون یورو تفاوت داشته باشد. حالا آقایی که کنار تاج است، می گوید تعریف cost و fee و salary یکی است، اینطور نیست و از نظر حقوق بین الملل می گویم که هر کدام معنای تعیین دارد. قرارداد ویلموتس باید درس بزرگی باشد که حالا او در بلژیک و فرانسه نشسته و برای ما فاکتور می نویسد.

قاضی زاده هاشمی درباره پرداخت 2 میلیون یورویی به ویلموتس و نحوه انتقال آن، گفت: در یک قرارداد ابتدا باید بودجه در نظر گرفته گردد. موضوع تحریم های ثانویه ای هم از قبل بوده و وقتی آقایان قرارداد بستند باید این مسئله دیده می شد و فکر پول و نحوه پرداخت را می کردند. پرداخت اولیه به صورت ریالی یک مبلغ کمی از سوی گل گهر بود و بعد تا پول را نگرفت پیش از بازی حساس با عراق به ایران نیامد.

وی گفت: چرا باید تمام دولت ما در این مسئله درگیر شوند و این هم سوال است. شرکت فناوران که از مجموعه شستا است یا بعضی شرکت های زیر مجموعه شستا خودشان دچار مشکل، پرداخت حقوق کارگران و نقدینگی هستند. شستا به دلیل مسائلی که داشت، بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کرد. حالا سوال ما این است که چرا باید شرایط کشور را به جایی برسانید که بگویند پول ندهیم، مربی روی نیمکت نداریم، شکست می خوریم که مجبور نمایند تا 2 میلیون یورو پرداخت گردد. اینکه 150 هزار یورو ترانسفر را هم تکذیب می نمایند، مربوط به آنها نیست، بلکه این پول را همان شرکت فناوران که زیر مجموعه شستاست پرداخت نموده و یورو به درهم تبدیل شد و به ترکیه انتقال دادند. این پول را فدراسیون نداده که می گویند پول ترانسفر صفر بوده است، چون 2 میلیون یورو را هم فدراسیون نداد.

قاضی زاده هاشمی افزود: فدراسیون برای 31 فروردین چک داد که شستا این چک را بنا به مسائل حقوقی برگشت زده و باید دید این ضرر و زیان را چه کسی پرداخت خواهد نمود. این پول هم با دستور معاون اول رئیس جمهور و چند وزیر پرداخت شده، اما سوال از نهاد قضایی این است که هر دستوری حتی از سوی رئیس جمهور صادر گردد باید اجرایی گردد؟ آیا شستا باید این دستور را اجرا می نموده؟ بخشی از این سوال را در ورزش و بخشی را در تامین اجتماعی و شستا باید پاسخ دهند. پفراینده این ماجرا تشکیل شده و در دو وجه در حال آنالیز است که بخش تامین اجتماعی و شستا یک وجه آن و وجه دیگر هم مربوط به بحث فنی، ورزشی و حقوق بین الملل است. درباره بخش فنی کسانی که امضا نموده اند و شاید فکر می کردند امضای آنها تزئینی است، به لحاظ حقوقی باید جوابگو باشند و این موضوع قطعاً پفراینده قضایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور حتی برای یک پروژه آب رسانی برای یک روستا باید مجوزها گرفته گردد و موافقت هایی وجود داشته باشد تا بودجه برای آن تامین گردد، گفت: ما باید به همه مردم جوابگو باشیم. چرا این منابع گسترده مالی باید برود، در حالی که بخشی از مردم در کشور ما حتی برای آب رسانی مشکل دارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به پفراینده مفاسد مالی سوالات دیگری را از فدراسیون فوتبال مطرح و اظهار داشت: چرا این پول را فدراسیون فوتبال و بیت المال باید بدهد؟ آقایان که املاک زیادی در داخل کشور و حتی اروپا دارند که باید خودشان این پول و حتی آن دو میلیون یورو را پرداخت نمایند. به طوری که درس عبرتی برای آیندگان باشد. چرا نباید با یک مربی داخلی، مربی ارزان قیمت خارجی و حتی با مربی خارجی که از فوتبال با شناخت دارد، قرارداد ببندیم. قطعاً در مجلس یازدهم نمایندگانی داریم که فساد ستیز هستند و با کسی تعارف ندارند. برای حقوق ملت و آینده انقلاب پای حقوق ملت ایستاده ایم و مردم از ما مطالبه دارند. جای نقد هم باشد، ما نقد داریم و حتی به نمایندگان گفته ایم نباید تعارض منافع داشته باشند و مثلاً عضو هیئت رئیسه فدراسیون ها و هیئت مدیره باشگاه ها شوند. ضمن اینکه پیگیری های ما تمام نشده و ماجرای ویلموتس و قراردادش به همینجا ختم نمی گردد.

قاضی زاده هاشمی همچنین درباره شرایط مالی نامناسب بعضی باشگاه های لیگ رجحان گفت: جالب است که وزارتخانه ها یاری به باشگاه ها را با منع قانونی عدم یاری به ورزش حرفه ای منع می نمایند اما 2 میلیون یورو را امضا می نمایند که به این شکل به ویلموتس پرداخت گردد. آن هم با دستور کمیته ستاد بحران تحریم که مربوط به مسائل حساس زندگی مردم از جمله غذا، دارو و تجهیزات پزشکی است و نه فوتبال.

وی با اشاره به صحبت های هفته گذشته مهدی تاج که بیان کرد 20 درصد پاداش به کی روش پرداخت شد، گفت: گفته شد پاداش کی روش 20 درصد پرداخت شد، اما در قرارداد 10 درصد بوده و هیئت رئیسه مصوبه ای نداشته است. دو نفر در هیئت رئیسه در این یک هفته با بنده تماس دریافتد، آقایان در حال دریافت مصوبه ای به تاریخ قبل هستند که در آن اشاره شده پاداش کی روش 20 درصد گردد، در حالی که این پاداش همان 20 درصد پرداخت شده و تازه می خواهند برای آن مصوبه بگیرند. این دو عضو هیئت رئیسه گفته اند ما همین حالا هم پای قرارداد ویلموتس را امضا نموده ایم باید جوابگو باشیم و این جای خود بماند و آن را امضا ننموده اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات مردمی و در واکنش به این مسئله که آیا فدراسیون فوتبال قصد سند سازی در مورد پاداش کی روش را داشته است، گفت: می خواستند برای پرداختی 20 درصدی به کی روش سند بگیرند که به نهادهای نظارتی بگویند سند داریم. مانند همین قرارداد ویلموتس که امضای اعضای هیئت رئیسه پای آن است، قصد داشتند برای پاداش کی روش هم تاییدیه بگیرند تا به این شکل سندسازی نمایند.

قاضی زاده هاشمی در مورد فرایند رسیدگی پفراینده قرارداد ویلموتس اظهار داشت: این قرارداد در نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی در حال آنالیز است تا به پاسخ روشنی برسیم. این پفراینده پس از نهادهای نظارتی به دادسرا خواهد رفت.

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد مسئله بازگشت علی کفاشیان گفت: دوره هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال اردیبهشت ماه به انتها رسیده و حالا فدراسیون در نقشه راهی که دارد باید تا 15 مهرماه با تغییر اساسنامه، انتخابات را برگزار کند و مجمع باید تا 20 روز یک ماه آینده برگزار گردد. در این شرایط، آیا این جابجایی ضرورت دارد و قرار است برای سه ماه باشد یا به سه سال تبدیل می گردد؟ آیا قصد عوض کردن راستا فوتبال را دارند؟ کفاشیان بازنشسته بوده و منع قانونی دارد و اگر گفتیم فدراسیون فوتبال باید نهاد عمومی غیر دولتی است، برای رعایت همین قوانین بود.

قاضی زاده هاشمی درباره بحث بازنشسته های فدراسیون فوتبال و عدم رعایت این قانون گفت: سلطانی فر درباره یکی دو فدراسیون مقاومت دارد، ولی در مورد فوتبال همکاری شد، اما آقایان مقاومت هایی کردند و به AFC خبر دادند. اینفانتیتو را برای ماجرای بازنشستگی با جت شخصی از چین به ایران آوردند و ساعت یک بامداد 15 دقیقه مصاحبه اختصاصی انجام داد که 10 دقیقه آن علیه قانون کشور بود. پشت دوربین آقای تاج نشسته بود که درباره این قانون صحبت می شد. بعد می گویند او برای فینال آسیا و حضور بانوان به ایران آمد؟

وی در مورد حضور افراد در انتخابات فدراسیون فوتبال، یادآور شد: در اساسنامه بعدی، خود فیفا در مورد استقلال ارکان قضایی صحبت نموده و اینکه افراد حاضر در انتخابات حتی نباید پفراینده باز قضایی و کیفری داشته باشند. اگر این قانون اجرایی گردد، چند نفر از فیلتر عبور خواهند کرد و آیا باز دوستان می توانند در صف اول باشند؟

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا راه فدراسیون فوتبال به سمت کمیته عادی سازی خواهد رفت یا نه، گفت: در شرایط عادی دوست داریم فدراسیون فوتبال و مجمع خودش در موعد مقرر و طبق نقشه راه به سمت برگزاری انتخابات برود. فیفا تابستان گذشته هیئتی را برای اصلاح اساسنامه به ایران می فرستد، اما اساسنامه به کشوی میز می رود و در آستانه انتخابات بیرون می آید تا زمان بخرند. بعد می گفتند مجلس یا دولت تغییر کند، عده ای نباشند تا خودشان بمانند.

وی گفت: چارچوب اساسنامه را فقط برای ماندن خودشان می خواهند و تعیین نیست دنبال منابع مالی هستند یا شهرت را می خواهند. بعضی دنبال سیستم پوتین - مدودف هستند که فقط خودشان باشند، اما باید افراد نو و فکر جدید بیاید. هر کدام دوره ای باشند و تا کسی حرف می زند، به نهادهای بین المللی بگویند در کار ما دخالت می گردد، اما آیا فقط فدراسیون فوتبال با نهاد بین المللی در ارتباط است و فدراسیون های دیگر در ارتباط نیستند؟ چرا این موارد را در فدراسیون های دیگر نمی بینیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان نمود: در عراق با وجود فساد مالی در فوتبال تعلیق صورت نگرفت و کمیته عادی سازی شکل گرفت، اما این عده می خواهند با لولوی کمیته عادی سازی همه را بترسانند تا برای خودشان زمان بخرند . به نظرم فیفا از خیلی مسائل ما خبر ندارد و اگر بخواهد این مسائل و شفافیت های مالی و پفراینده های قضایی را ببیند، اوضاع آقایان اینطور نخواهد بود. آنطور هم که می گویند، فیفا هیچ مسئله ای با قوانین داخلی کشور ما ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 1160

به "قاضی زاده هاشمی مطرح نمود؛ آنالیز احتمال حضور شبکه دلالی اروپایی و پروژه نفوذ در ماجرای قرارداد ویلموتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاضی زاده هاشمی مطرح نمود؛ آنالیز احتمال حضور شبکه دلالی اروپایی و پروژه نفوذ در ماجرای قرارداد ویلموتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید