نخست وزیر اتیوپی خشونت طلبان کشورش را تهدید کرد

به گزارش فیس راز، در پی اعتراضات خشونت آمیز در اتیوپی، نخست وزیر این کشور اعلام نمود، دولتش با خشونت طلبان در کشور مسامحه نخواهد کرد و تدابیر قانونی و عادلانه برای حفاظت از مردم اتیوپی و نهادهای دولتی اتخاذ خواهد شد.

نخست وزیر اتیوپی خشونت طلبان کشورش را تهدید کرد

به نقل از شبکه خبری الجزیره، ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی در یک سخنرانی تلویزیونی خواهان اتحاد مردم این کشور به منظور غلبه بر چالش های پیش رو شد و گفت: حوادث خشونت آمیز اخیر در دو منطقه اورومیا و هرر و شهردریداو در 23 اکتبر موجب شد 86 تن کشته شوند.

وی شمار کشته شدگان غیرنظامی را در جریان اقدامات خشونت آمیز 76 تن و نیروهای پلیس را 10 تن اعلام نموده و این اقدامات را غیرقابل قبول دانست و گفت: این حوادث لکه ننگی بر پیشانی اتیوپی است که سال ها در مورد مدارا و همزیستی زبانزد بوده است.

وی تاکید نمود، دولتش صلح و امنیت شهروندان را حفظ و اشتباهات گذشته را تصحیح می نماید و از روحانیان، سران و رهبران احزاب و گروه های سیاسی خواست برای متحد کردن مردم، کنار گذاشتن خشونت، رواج خصلت گذشت، مقابله با همه خشونت طلبان و جنگ قبیله ای کوشش نمایند.

این آشوب و ناآرامی ها در اتیوپی پس از آن رخ داد که جاور محمد، سیاستمدار برجستۀ اتیوپیایی و رقیب سیاسی نخست وزیر، نیروهای امنیتی را به کوشش برای حمله به او و بازداشتش متهم کرد و پیش از اینکه مقامات این خبر را تکذیب نمایند، صدها تن از حامیانش به خانه او رفتند.

اتیوپی ماه اکتبر صحنه اعتراضات مشابه در تعدادی از شهرهای منطقه اورومیا؛ بزرگترین منطقه مسکونی این کشور بود، اعتراضاتی که تقریبا خشونت قومی را در پی داشت تا جایی که سازمان ملل اعلام نمود، این اقدام موجب شده است بیش از دو میلیون تن آواره شوند.

وزارت دفاع اتیوپی نیز اعلام نمود، نیروهای ارتش در مناطق مختلف اورومیا مستقر شده اند تا امنیت را در پی اعتراضات خشونت آمیز برقرار نمایند.

جاور محمد، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی اتیوپی متعلق به قوم اورومو، بزرگترین قوم این کشور است که به تحریک انزجار در دومین کشور بزرگ آفریقا متهم است. او در سال 2018 از آمریکا به کشورش برگشته و به مدیریت شبکه اورومیا پرداخت که برنامه های خود را به زبان اورومیایی پخش می کرد.

وی مدعی است، حامیانش دیگر وعده های ابی احمد در مورد اصلاحات را باور نمی نمایند و او را به سرکوب مخالفان و زندانی کردن مخالفان سیاسی همان اقدامی که نخست وزیران سابق انجام دادند، متهم کرد.

ابی همچنین در نشست خبری با اصحاب رسانه ها در داخل از مردم خواست در برابر گروه هایی که تهدید می نمایند جلوی پیشرفت کشور را بگیرند، مقاومت نمایند.

وی گفت: ما باید جلوی این گروه ها را بگیریم که کوشش می نمایند هر بار که یک قدم به جلو برمی داریم، دو قدم ما را به عقب بکشانند.

نخست وزیر اتیوپی که از سال 2018 این سمت را بر عهده گرفته، اصلاحات سیاسی را اجرایی نموده که در عرصه بین المللی با استقبال روبرو شده اما در عین حال از تنش هایی خبر داده که برای مدت طولانی میان گروه های مختلف قومی این کشور سرکوب شده اند.،ایسنا

بیشتر بخوانید، نخست وزیر اتیوپی برنده جایزه صلح نوبل شد

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 634

به "نخست وزیر اتیوپی خشونت طلبان کشورش را تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر اتیوپی خشونت طلبان کشورش را تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید