نمایشگاه شکوه تمدن های آسیایی در چین، با حضور ایران افتتاح شد

به گزارش فیس راز، نمایشگاه شکوه تمدن های آسیایی در چین افتتاح شد. در این نمایشگاه، ایران با 15 اثر در کنار 22 کشور آسیایی دیگر حضور دارد.

نمایشگاه شکوه تمدن های آسیایی در چین، با حضور ایران افتتاح شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

نمایشگاه شکوه تمدن آسیایی دیروز دوشنبه، 23 اردیبهشت 98 در شهر پکن افتتاح شد. در آیین افتتاحیه این نمایشگاه در موزه ملی چین، وزیر فرهنگ و گردشگری چین، سفرای کشورها، مقام های عالی رتبه سیاسی - فرهنگی، همچنین سفیر ایران در پکن و هیئت همراه حضور داشتند.

این نمایشگاه با سخنرانی رئیس سازمان ملی میراث فرهنگی چین شروع شد. سپس وزیر فرهنگ و گردشگری چین و در ادامه، معاون وزیر فرهنگ و هنرهای زیبای کامبوج به نمایندگی از سایر کشورهای آسیایی سخنرانی کردند.

به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، 14 کشور در سطح سفرا از کشورهای آسیایی در کنار وزیر فرهنگ و گردشگری، مدیر موزه ملی چین، رئیس یونسکو در چین و محمد کشاورزاده، سفیر ایران در پکن، به احترام تمدن آسیایی به شکل نمادین در کنار تریبون ایستاده بودند.

در این مراسم بیش از 25 کشور آسیایی و نمایندگان و مقامات ارشد آن ها حضور داشتند.

بعد از انتها سخنرانی ها، افتتاحیه نمایشگاه انجام شد که مطابق برنامه تدوین شده، نماینده های موزه های شرکت کننده در کنار ویترین آثارشان، یک اثر منتخب را به وزیر فرهنگ و گردشگری چین معرفی کردند.

جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران در این مراسم، لوح یادبود پی بنای کاخ آپادانای شوش از داریوش اول را معرفی کرد و در ادامه، از 22 ایالت تحت قلمرو هخامنشی نام برد. او همچنین توضیحاتی در خصوص اولین امپراتوری دنیا باستان داد.

نوکنده با نمایش نقشه ای، به توضیح قلمرو هخامنشی از گوشه چین تا یونان برای حضار پرداخت و به تقارن جالب 22 ایالت تحت فرماندهی داریوش با 22 کشور شرکت کننده در نمایشگاه اشاره نمود.

موزه ملی ایران با 15 اثر در این نمایشگاه حضور دارد که قدیمی ترین آن، سنگ پی بنای داریوش هخامنشی است. دیگر آثار موجود در این نمایشگاه شامل ریتون سفالی دماوند از دوره اشکانیان، سردیس گچی حاجی آباد فارس، بشقاب برنزی با نقش گریفون و آبگینه های از شوش و گیلان دوره ساسانی، سفالینه و کاشی زرین فام از شهرهای باستانی تخت سلیمان و گرگان، چینی های آبی سفید از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، کره برنجی به عنوان ابزار ستاره شناسی از دوره سلجوقی هستند.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر / میراث آریا
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 613

به "نمایشگاه شکوه تمدن های آسیایی در چین، با حضور ایران افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه شکوه تمدن های آسیایی در چین، با حضور ایران افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید